اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل استاندارد خوزستان:

فرهنگسازی مؤثرترین عامل رونق کیفیت در بازار داخلی است

مدیرکل استاندارد خوزستان از فرهنگسازی به عنوان مؤثرترین عامل رونق کیفیت در بازار تولیدات داخلی نام برد.

فرهنگسازی مؤثرترین عامل رونق کیفیت در بازار داخلی است

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، هدف از کیفیت و یا در واقع دلیلی که بخش‌های مختلف به کیفیت روی می‌آورند، ایجاد تمایز و مزیت رقابتی برای وفادار ساختن مشتری و کسب سود بلند مدت است. امری که به طور جد باید به آن پرداخت در غیر این صورت در مدت زمان نه چندان زیاد علاوه بر اینکه اعتماد مشتری را سلب می‌کند خسارات گزافی را بر صفحه بازار به یادگار خواهد گذاشت.

امروز که در کشور ظرفیت تولید در بخش خدمات، صنعت و کشاورزی بالا رفته است برای اینکه این ظرفیت را به حداکثر برسانیم و بازارهای داخلی را حفظ کنیم راهی به غیر از توجه به کیفیت کالا و محصول نداریم، اما این روند با فراز و نشیب‌های خاص خود نیز همراه است.

در برخی موارد نیز کیفیت‌بخشی به بازار و کالاها و اجناس موجود در آن موجب افزایش قیمت‌ها می‌شود که همین امر مردم را از خرید اینگونه اقلام مصرفی دلسرد می‌کند و به سوی کالاهایی مشابه و باکیفیتی پایین‌تر سوق می‌دهد؛ در نتیجه بازار داخلی با رکود نسبی مواجه خواهد شد.

در همین راستا واحدهای تولیدی مواد غذایی باید ضمن توجه به قدرت خرید مردم نسبت به افزایش کیفیت محصولات تولیدی خود نیز اقدام کنند.

صنایع غذایی به ویژه لبنیات از نیازهای اولیه خانواده‌ها محسوب می‌شود که باید هم از نظر قیمت و هم به لحاظ کیفیت و طعم مواد غذایی به سطحی برسند که خانواده‌ها بتوانند به راحتی و بدون دغدغه از آنها استفاده کنند.

ترویج فرهنگ استاندارد در جامعه مهم‌ترین وظیفه سازمان استاندارد به شمار می‌رود، چراکه اگر فرهنگ استاندارد در جامعه جاری شود، دیگر نیازی به ورود دستگاه‌های نظارتی نیست.

قصد داریم به مناسبت هفته کیفیت با رضا دهدشتی‌زاده، مدیرکل استاندارد خوزستان گفت‌وگویی داشته باشیم که ماحصل آن را در زیر می‌خوانید.

*فارس: در خصوص کیفی‌‌سازی کالاها و اجناس در بازار خوزستان بگوئید و اینکه تاکنون چه اقداماتی در این زمینه توسط اداره‌کل استاندارد صورت گرفته است؟

برای کیفی‌سازی محصولات بازار سطح استان اقدامات مؤثر و مطلوبی از سوی این اداره‌کل و با همکاری ارگان‌های اجرایی مرتبط صورت می‌گیرد که در این زمینه می‌توان به دو اقدام مهم‌تر از مابقی اشاره کرد. اجرای طرح طاها و طرح حمایت از مصرف‌کننده دو اقدام مهمی ا‌ست که در این زمینه انجام گرفته است و همچنان تداوم دارد.

*فارس: ماهیت اجرای طرح نظارتی طاها چیست و از چه سالی در بازار این استان به اجرا درآمده است؟

طرح نظارتی طاها به صورت نمونه‌برداری و در زمینه خرید کالاهایی که مشمول استاندارد اجباری می‌شوند، در بازارها و مراکز عرضه کشور به اجرا درآمده است. در این طرح که ماهانه صورت می‌پذیرد، کارشناسان نظارتی بر بخش‌های مختلف بازار و کیفیت کالاهای مصرفی کنترل‌های لازم را انجام می‌دهند و در صورت مشاهده موارد مشکوک آن کالا را به آزمایشگاه‌های اداره‌کل استاندارد و یا آزمایشگاه‌های همکار ارجاع می‌دهند. اجرای طرح طاها همگام با سراسر کشور در شهرهای مختلف خوزستان در حال اجراست. این طرح بیش از هفت سال است که در استان اجرایی شده و در راستای تعالی استانداردسازی محصولات بسیار مؤثر بوده است، چراکه زمانی که کالاها به سوی استانداردسازی پیش روند، مطمئناً کیفیت آنها نیز متعالی‌تر خواهد شد.

*فارس: علاوه بر طرح طاها، نظارت‌های جداگانه‌ای نیز بر سطح بازار صورت می‌گیرد؟

بله. البته کارشناسان این اداره به صورت روزانه بر بازار و استاندارد و غیراستاندارد بودن اجناس و اقلام مصرفی نظارت می‌کنند تا مشکلی گریبانگیر فروشنده و یا مشتری نشود.

*فارس: از نظارت‌های صورت گرفته بر بازار استان خوزستان و تعداد بازدیدها اگر آماری دارید در اختیار ما قرار دهید.

از ابتدای سال جاری تاکنون به 2 هزار و 705 واحد فنی در سطح استان خوزستان برای نظارت مراجعه کرده‌ایم که از این بین یک هزار و 37 نمونه کالا خریداری و به آزمایشگاه‌ها برای تعیین میزان استاندارد ارجاع داده شده است. همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون تعداد یک هزار و 689 بازرسی مقدماتی و یک هزار و 16 بازرسی ادواری را در سطح بازار استان و در راستای رفع مشکلات استاندارد و کیفی محصولات انجام داده‌ایم. در مجموع امسال 2 هزار و 700 بازرسی را از بازار خوزستان انجام داده‌ایم و در این رابطه نیز 251 کالای غیراستاندارد را متوقف کرده‌ایم تا با ارجاع به مراجع حقوقی، دادگاه برای آنها تعیین تکلیف کند.

*فارس: نقش آزمایشگاه‌ها در این راستا چیست؟

در این مرحله آزمایشگاه‌های همکار اقدامات لازم را انجام می‌دهند و در صورتی که کالا به مشکلی مواجه نباشد به ما اطلاع می‌دهند؛ در غیراینصورت کالا توقیف خواهد شد.

*فارس: جریمه عرضه‌کنندگان کالاها و اجناس غیراستاندارد چگونه ارزیابی می‌شود و آیا بیشتر جریمه را نقدی می‌پردازند یا جزایی؟

بالای 90 درصد فروشندگان کالاهای غیراستاندارد محکوم به جریمه نقدی می‌شوند و بخشی دیگر را حبس تعزیری شامل می‌شود که تعزیرات برای آنان برابر با مدت زمان حبس، جریمه در نظر می‌گیرد.

*فارس: روال توقیف و یا پلمب اماکنی که اقدام به عرضه کالاهای غیراستاندارد می‌کنند، چگونه است؟

در صورت مشاهده مواردی انگشت‌شمار کالای غیراستاندارد، به فروشنده تذکر می‌دهیم و در صورتی که این موارد دو یا سه بار تکرار شد با آن برخورد جدی‌تری خواهد شد که در نهایت به توقیف اجناس و پلمپ مغازه ادامه پیدا می‌کند.

*فارس: به نظر شما میزان جرایم و جزای نقدی باعث کاهش عرضه کالاهای غیراستاندارد در سطح بازار شده است یا فرهنگ‌سازی؟!

بله. جدیت در برخورد با متخلفان عرضه کالاهای غیراستاندارد بسیار لازم است، چراکه این روند عرضه کالاهای غیراستاندارد در بازار را نسبت به سالیان گذشته بسیار کاهش داده است. در سال‌های پیش کالاهای غیراستاندارد سراسر بازار را پوشانده بود و مردم نیز نسبت به خرید این نوع اجناس دقت زیادی به خرج نمی‌دادند، اما این روزها به هر مغازه‌ای که سر بزنیم نشان استاندارد حتی بر شیشه‌های مغازه و بر روی کالاها چسبانده شده است و خریداران و فروشندگان نسبت به این موضوع آگاهی خوبی پیدا کرده‌اند.

*فارس: نقش اطلاع‌رسانی و همکاری رسانه‌ها را در فرهنگسازی چگونه می‌بینید؟

اطلاع‌رسانی برای فرهنگسازی استفاده از کالاهای استاندارد در تغییر بینش و آگاهی مردم بسیار مؤثر خواهد بود که این کار بر عهده رسانه‌های جمعی نظیر صدا و سیما و اصحاب رسانه است.

*فارس: این اداره‌کل تاکنون در خصوص فرهنگسازی چه اقداماتی را انجام داده است؟

از طریق بیلبوردهای سطح شهرها، زیرنویس‌های تبلیغاتی و انعکاس اخبار در خبرگزاری‌ها و روزنامه‌ها در راستای آشنایی هرچه بیشتر هم استانی‌های فهیممان برای استفاده از کالاهای استاندارد در تلاش هستیم و در این زمینه تاکنون به نتایج خوبی نیز دست یافته‌ایم.

*فارس: نحوه رسیدگی و نظارت بر کالاهای تاریخ مصرف گذشته و یا کنترل قیمت‌های اجناس موجود در بازار توسط این اداره کل چگونه انجام می‌شود؟

قیمت‌های موجود در بازار و همچنین فاسد بودن محصولات از سوی سازمان بازرسی نظارت می‌شود و اداره‌کل استاندارد در این زمنیه دخالتی ندارد. شهروندان در صورت مشاهده این موارد و به ویژه غیراستاندارد بودن کالاهای عرضه شده در بازار سطح استان می‌توانند موارد را به شماره 1715 گزارش دهند تا با آنها برخورداری در خور شان صورت گیرد.

*فارس: در خصوص طرح حمایت از مصرف کننده بیشتر توضیح دهید؟

این طرح در کنار طرح نظارتی طاها اجرایی می‌شود و طی آن اوزان اجناس و میزان فرآورده‌های درون کنسروها و قوطی‌ها و کیسه‌های شکر و برنج و اینگونه موارد اندازه‌گیری می‌شود تا نسبت به وزن اصلی درج شده بر روی کالا تطبیق داده شود. در صورت غیراستاندارد بودن اوزان اجناس دو نامه را تنظیم می‌کنیم و به استانداری و سازمان بازرسی ارسال می‌کنیم. یکی از آن نامه‌ها را به استانداری که کالا از آن به استان خوزستان انتقال داده شده است و نامه‌ای دیگر به سازمان بازرسی برای پیگیری موارد غیراستاندارد کالاها ارسال می‌کنیم تا به مشکل پیش آمده رسیدگی شود. در طرح حمایت از مصرف کننده دو آمار مربوط به واحدهای تولیدی و توزیعی مورد بحث قرار می‌گیرد.

*فارس: در این طرح تاکنون چه آماری توسط اداره‌کل استاندارد کسب کرده‌اید؟ به تفکیک واحدهای تولیدی و توزیعی...

از ابتدای سال جاری تاکنون 2 هزار و 270 فرآورده از واحدهای توزیعی (فروشندگان) سطح استان بازرسی و نمونه‌برداری شده است که از این تعداد، 2 هزار و 230 مورد بدون مشکل بوده‌اند و مطابق با استانداردهای هستند. بر همین اساس تنها 40 مورد غیراستاندارد گزارش شده‌اند که آنها را به استانداری‌های مربوطه و سازمان‌های بازرسی گزارش داده‌ایم.

واحدهای تولیدی نیز نظیر شرکت‌هایی چون پگاه خوزستان، تن ماهی پولک استان، آرد جنوب و جوانه هستند. در این زمینه نیز به 270 مراجعه کرده‌ایم و 478 فرآورده را از لحاظ وزنی مورد بازرسی و نمونه‌برداری قرار داده‌ایم. از موارد ذکر شده تنها یک فرآورده مشکل داشته است و از لحاظ وزنی مطابق با وزن درج شده بر روی کالای مورد نظر نبوده است.

*فارس: لزوم توجه طلافروش‌ها و خریداران به کدهای سازنده طلا و اینکه نظارت اداره‌کل استاندارد بر این موارد چگونه انجام می‌شود...

سطح کیفی بازار طلای استان خوزستان نیز مرتباً نظارت می‌کنیم. از 207 مورد طلای نمونه‌گیری شده، تعداد هفت مورد دچار مشکل بوده‌اند و با کد درج شده بر روی طلای مورد نظر تطابق نداشته‌اند. مراحل نظارت بر طلا در بازار نیز به بخش‌هایی تقسیم می‌شود. کدی که سازنده بر روی طلا درج کرده می‌کند، معیار استاندارد و غیراستاندارد بودن قطعه طلاست. در این خصوص کارشناسان این اداره کل با حضور در طلافروش‌ها و نظارت بر قطعات طلا، نسبت به این وضعیت بررسی‌های لازم را انجام می‌دهند. موارد مشکوک طلا به آزمایشگاه‌های استاندارد ارسال می‌شوند و مورد بررسی قرار خواهند گرفت. در صورتی که موارد غیراستاندارد در مورد طلاهای مشکوک به اثبات برسد توقیف می‌شوند و با فروشنده نیز برخورد خواهد شد.

*فارس: در مراحل بعدی چه؟

در مرحله بعد، طلای توقیف شده را خرد می‌کنیم و موارد بعدی را واحد حقوقی پیگیری خواهد کرد.

*فارس: خطاب به طلافروشان چه صحبتی دارید؟ رعایت موارد استاندارد خرید طلا چگونه انجام خواهد گرفت؟

فروشندگان طلا باید اجناس مغازه خود را از طلافروشی‌های مطمئن خریداری کنند، طلای قاچاق نخرند و به فروشنده‌های سیار برای خرید طلا اطمینان نکنند. برخی کارخانه‌های تولید طلای داخلی در اصفهان و تهران هستند که طلافروشان می‌توانند با اطمینان از خرید اجناس خود به این مکان‌ها مراجعه کنند و از خرید برخی طلاهای قاچاق و خارجی جلوگیری به عمل آورند.

*فارس: خریداران طلا به ویژه بانوان چه؟

خطاب به خریداران طلا نیز باید گفت که لازم است در خصوص خرید طلا نیز وسواس به خرج دهند و از خرید طلاهایی که کد ندارند، جداً خودداری کنند. آن دسته از طلافروشی‌هایی که مجوز ساخت طلا دارند، مورد اعتمادتر برای معامله هستند و فروشندگان با خیالی آسوده می‌توانند اجناس مورد نیاز خود را از آنها تهیه و تأمین کنند.

*فارس: آماری از مهرماه و یا آبان‌ماه از واحدها و یا توقیف محصولات غیراستاندارد در نظر دارید تا در اختیارمان قرار دهید؟

توقیف کالاهای بی‌کیفیت و غیراستاندارد استان خوزستان در مهرماه امسال را داشته‌ایم. در همین راستا 24 محصول بی‌کیفیت سیم سیار، آب معدنی، لامپ، عایق رطوبتی و ... توقیف شده است.

*فارس: در مجموع چطور؟ از ابتدای سال تاکنون که حدود هشت ماه می‌شود...

در مجموع 176 کالای تولیدی، صنفی (در طرح طاها) و در وسایل شهربازی توقیف شده است. همچنین از ابتدای امسال تاکنون 77 پروانه استاندارد و 23 مجوز پروانه استاندارد صادر شده است. از این تعداد هشت پروانه استاندارد تعلیق و 43 پروانه نیز در راستای عدم مطابقت با استانداردهای موجود در بازار ابطال شده است.

*فارس: سئوالی که ذهن بسیاری را به خود مشغول می‌کند تفاوت پروانه استاندارد و صدور پروانه استاندارد توسط این اداره‌کل است؛ در این خصوص بیشتر توضیح دهید.

صدور پروانه استاندارد بیشتر در مورد کارخانه‌های تولید فرآورده‌های پروتئینی چون سوسیس، کالباس، همبرگر و این موارد است که از تنوع زیادی در اجناس برخوردار هستند. به عنوان مثال وقتی کارخانه تولید سوسیس برای آغاز پروانه استاندارد دریافت می‌کند برای توسعه کار خود و تولید کالباس با شکلی متفاوت‌تر نیاز به دریافت پروانه استاندارد دیگری نیست و در این مورد است که اداره‌کل برای آن، مجوز پروانه استاندارد صادر می‌کند تا بتوان چون گذشته کار خود را تداوم و توسعه بخشد.

*فارس: صحبت پایانی...

با تأکید بر فرهنگسازی برای تعالی بخش کیفیت‌سازی محصولات و تولیدات داخلی باید گفت در این خصوص هر از گاهی جلسات و نشست‌های خبری با اصحاب رسانه برگزار می‌کنیم تا اقدامات انجام شده توسط این اداره‌کل و تأثیر خرید و استفاده از کالاهای استاندارد برای مردم تشریح و به آنها اطلاع‌رسانی شود.

گفت‌و‌گو از مریم خبازی

انتهای پیام/72001/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول