اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس از مراسم عزاداری مردم زنجان گزارش می‌دهد

نوزادان «قره‌بوطه» در روز عاشورا سفیدپوش می‌شوند

مردم روستای «قره‌بوطه» زنجان در روز عاشورا لباس سفیدی را به یاد حضرت علی‌اصغر(ع) به فرزندان خود می‌پوشانند که نشان از عشق و ارادت آنها به سرور و سالار شهیدان و شهدای کربلا دارد.

نوزادان «قره‌بوطه» در روز عاشورا سفیدپوش می‌شوند

به گزارش خبرگزاری فارس از زنجان، محرم با آمدن خود بار دیگر پای ایمان و اعتقاد مردم را استوار کرده و یادآور درسی است که باید همواره در ذهن‌ها بماند تا بدانیم حسین(ع) فرزندان خود را برای خدا و دین اسلام فدا کرد.

امروز گوشه و کنار هر خیابان و کوچه‌ای که سر بزنیم بوی محرم و پارچه‌های سیاه عزاداری‌های مردم خبر از دل‌های پاکی که برای امام حسین(ع) و راه ایشان می‌تپد، می‌دهد.

امروز همه جای ایران سیاه‌پوش پسر فاطمه است، نور چشمی که هنگام نماز بر دوش پیامبر سوار می‌شد و با همه کودکی خود وظیفه خود در قبال اسلام را می‌دانست.

برگزاری مراسم‌های مختلف گاهی در مناطق گوناگون، متناسب با آیین و رسومات آن مناطق اجرا می‌شود که نشان از معنویت این مردمان است.

مردمانی که هرگز عشق به اهل بیت و توجه به آنها از دلهایشان نمی‌رود و همواره خود را نیازمند به این انسان‌های پاک و معصوم می‌دانند.

اهالی روستای قره‌بوطه در استان زنجان هر سال مراسم‌ها و برنامه‌های مختلفی برای ماه محرم اجرا می‌کنند که نشان از ارادت این اهالی نسبت به اهل بیت(ع) دارد.

مردم این روستا هر سال چند روز مانده به آغاز ماه محرم، با برگزاری مراسم طشت‌گذاری و عزاداری‌هایی خود را برای عزای سالار شهیدان آماده می‌کنند.

این روستا دارای شش باب مسجد است که همه مساجد در ایام محرم فعال بوده و عزاداری امام حسین(ع) در آنها برگزار می‌شود، اهالی روستا در مسجد محل خود پس از ساعاتی عزاداری به صورت دسته از مسجد خارج شده و هر شب میهمان یکی دیگر از مساجد می‌شوند، این در حالی است که مسجد میزبان نیز از عزاداران استقبال کرده و با چای و خرما از آنها پذیرایی می‌کنند.

مسجد «عباسیه» و مسجد «حسینیه مهدیه» از مساجد معروف روستای «قره‌بوطه» به شمار می‌رود که عزاداری‌های باشکوهی نیز در این مساجد برگزار می‌شود.

*کفن‌پوشان حسینی با پرچم یا مهدی عزاداری می‌کنند

عزاداران مسجد حسینیه مهدیه این روستا به کفن‌پوشان حسینی معروف هستند که روز عاشورا کفن سفیدی بر تن داشته و در میدان روستا و در جمع عزاداران حسینی حاضر می‌شوند.

این کفن‌پوشان و عاشقان امان حسین(ع) پرچم‌های یا صاحب‌الزمان نیز بر دست می‌گیرند تا ثابت کنند که قیام سرخ عاشورا و پرچم سبز امام زمان(عج) همواره چراغ راه شیعیان است.

اهالی این روستا گروه عزاداری ویژه‌ای نیز به نام زنجیرزنی دارند که به نام حضرت ابوالفضل(ع) مزین شده است، این دسته عزاداری که بیشتر شامل جوانان می‌شود با شکوه و عظمت خاصی برگزار می‌شود که نشان از ارادت جوانان به حضرت عباس(ع) دارد.

جوانانی که زنجیرزنان و با عباس گفتن‌های خود نشان می‌دهند که خیلی از آنها هدف از عاشورا و این نهضت بزرگ را درک کرده‌اند و کورکورانه در این مجالس حضور نداشته با دلی پر از آه و با چشمی پر از اشک پرچم‌‌های «یا عباس» را حمل می‌کنند.

*پوشاندن لباس سفید به کودکان در روستای قره‌بوطه

پوشاندن لباس‌های سفید به کودکان به ویژه نوزادان پسر در روز عاشورا به یاد حضرت علی‌اصغر(ع) از دیگر مراسم‌های اهالی روستای «قره‌بوطه» است که به کودکان عنوان «شاتر» داده می‌شود، این کودکان و نوزادان با لباس‌های سفید خود گاهی در آغوش اسب‌سواران و شترسواران قرار می‌گیرند و برای آنها دعای سعادتی و سلامتی خوانده می‌شود.

این کودکان پس از پیاده شدن از شترها و اسب‌ها و با سربند علی‌اصغر(ع) در آغوش مادران خود جای می‌گیرند.

روی لباس‌های نوزادان و کودکان شاتر آینه‌های کوچک، قرآن کوچک و تسبیح و ذکرهای مختلف آویزان می‌شود، بر سر این کودکان شال سفید و یا سبز می‌بندند و در طول مراسم عزاداری در آغوش خانواده و یا عزاداران نگهداشته می‌شود.

روستای «قره‌بوطه» روز عاشورا با سیل عظیمی از میهمانان و عزاداران حسینی مواجه است که در این روستا به عزاداری می‌پردازند، ناگفته نماند بیشتر این میهمانان جوان هستند.

در پایان مراسم‌، میهمانان و عزاداران حسینی در این روستا با غذاهای نذری پذیرایی می‌شوند که از جمله این غذاها می‌توان به حلیم، آش رشته، خورشت قیمه و سایر غذاها اشاره کرد.

-------------------------

گزارش از: فاطمه حیدری

-------------------------

انتهای پیام/73006/ق40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول