اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز خبر داد

راه‌اندازی اورژانس بهداشت محیط برای رسیدگی به تخلفات بهداشتی

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: مردم می‌توانند تخلفات بهداشتی در مورد مواد غذایی و خوراکی را به اورژانس بهداشت محیط با شماره تماس 1490 اطلاع دهند.

راه‌اندازی اورژانس بهداشت محیط برای رسیدگی به تخلفات بهداشتی

محمدهادی ایمانیه امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: اورژانس بهداشت محیط مانند اورژانس پزشکی برای رسیدگی سریع به موارد تخلفات بهداشتی راه‌اندازی شده و مردم می‌توانند مسائلی مانند تولید مواد غذایی در کارگاه آلوده یا فروش مواد غذایی غیربهداشتی و فاقد استاندارد را به این اورژانس اطلاع دهند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر اینکه چرا پس از پیگیری بهداشت و ارسال پرونده تخلفات بهداشتی به تعزیرات موارد بدون نگاه به ابعاد بهداشتی موضوع و تنها از منظر حقوقی رسیدگی می‌شود، افزود: در صورتی که سمبوسه غیربهداشتی، حلوا‌ ارده آلوده، خرمای غیربهداشتی، لواشک و ... در شرایط غیربهداشتی تولید و توزیع شده و مردم تا ساعت هشت شب با اورژانس محیط تماس بگیرند، ماموران مراجعه و ضمن تنظیم صورت‌جلسه آن را به دفتر کمیسیون ماده 11 منعکس می‌کنند.

ایمانیه ادامه داد: در کمیسیون ماده 11 یک هیئت سه نفره متشکل از رئیس دانشگاه علوم پزشکی، رئیس نظام پزشکی و نماینده وزیر بهداشت حضور دارند که در مورد ارسال پرونده به تعزیرات تصمیم‌گیری می‌کنند.

جرائم تعزیراتی حوزه بهداشت مواد غذایی به‌روز شود

وی اضافه کرد: در صورتی که مورد به تعزیرات ارسال شود از حیطه علوم پزشکی خارج خواهد شد و با وجود اینکه دستگاه قضایی نیز دغدغه سلامت مردم را دارد به سبب آن که برخی قوانین به‌روز نیست گاهی تخلف ادامه پیدا می‌کند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: مجمع تشخیص مصلحت نظام بخشی از این قوانین را در حوزه قاچاق کالا به روز کرد اما قانون مجازات متخلفان بهداشتی درمانی از نظر ریالی به روز نشده و بازدارندگی کافی را ندارد.

وی ابراز داشت: از همین دست، در حوزه درمان موردی که 100 بار ویزیت 15 هزار تومانی را 30 هزار تومان گرفته 5 هزار تومان جریمه می‌شود که به طور مسلم وی چند برابر جریمه پرداختی از ادامه تخلف خود سود می‌کند.

ایمانیه تصریح کرد: دستگاه قضایی همان‌گونه که تا پیش از این در موارد بهداشت مردم حساسیت داشته، باید از طریق استفاده از قوانین دیگری که وجود دارد اجازه ندهد متخلفان این حوزه تخلف خود را ادامه دهند.

وی خاطرنشان کرد: تخلفات در این حوزه با سلامت مردم سر و کار دارد و در صورتی که دستگاه قضایی صلاح بداند ما مشاورانی را معرفی می‌کنیم که در صدور حکم از آنان مشاوره تخصصی بگیرند.

نظام پزشکی فارس با پزشک خانواده همراه است

ایمانیه در این مصاحبه با اشاره به تیتر یک یکی از روزنامه‌های محلی شیراز گفت: در یک روزنامه محلی از قول برخی اعضای نظام پزشکی تیتری در مخالفت با پزشک خانواده منتشر شده بود که ما تحقیق کردیم و متوجه شدیم بیانیه دو ماه پیش صادر شده و قرار نبوده منتشر شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی شیراز در ادامه گفت: در حاشیه همایش طب و غذا نیز که در شیراز برگزار شد با حضور دکتر علیرضا زالی به عنوان رئیس کل سازمان نظام پزشکی ایران و دکتر حمیرا وفایی رئیس نظام پزشکی شیراز و دکتر ابوالفضل بهجو رئیس هیئت مدیره انجمن پزشکان عمومی شیراز جلسه‌ای برگزار شد.

وی افزود: در این جلسه مشکلات طرح پزشک خانواده بررسی و مسئولان حاضر در جلسه اعلام کردند که با تداوم پزشک خانواده در فارس و مازندران موافق هستند.

ایمانیه ادامه داد: ایرادی که از جانب نظام پزشکی مطرح شد مشکلات پرداخت بیمه‌ها بود که به دلیل نبود اعتماد کامل به پرداخت بیمه‌ها و پیش‌بینی منابع مالی و اعتباری است.

وی خاطرنشان کرد: تاکنون با همت بیمه‌های استان فارس و همکاری وزارت رفاه پرداخت‌ها به طور نسبی خوب بوده اما باید این اعتماد در آینده نیز حفظ شود و برای حمایت خوب از پزشک خانواده به جامعه پزشکی ضمانت داده شود.

ایمانیه ادامه داد: جلب اعتماد نظام پزشکی کار مهمی بوده که اتفاق افتاده و تمام موسسات آزمایشگاهی و تصویربرداری نیز با پزشک خانواده قرارداد بسته‌اند که رضایت مردم بیشتر جلب شود.

وی بیان کرد: همچنان مردم بیان می‌کنند ما می‌خواهیم مستقیم به سراغ متخصصان برویم، پزشکان نیز می‌خواهند از منابع مالی ضمانت شده مطمئن شوند که در این زمینه بحث اعتماد پزشکان را باید دولت حل کند و برای فرهنگ‌سازی در تغییر رفتار مردم باید علوم پزشکی با کمک رسانه‌ها اقدام بیشتری انجام دهد.

انتهای پیام/2448/غ40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول