اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در صورت مصرف نان سبوس‌دار

رتبه بهداشتی ایران 50 درصد اصلاح می‌شود

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: اگر فرآیند غنی‌سازی محصولات کشاورزی در مزارع و باغ‌ها انجام گیرد و مصرف نان سبوس‌دار غنی‌شده بین عموم رایج شود، رتبه بهداشتی ایران تا حد 50 درصد اصلاح خواهد شد.

رتبه بهداشتی ایران 50 درصد اصلاح می‌شود

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، محمدجعفر ملکوتی ظهر امروز در جلسه ستاد گندم استان، با اشاره به امنیت غذایی و جایگاه مصرف متعادل کود در بهبود آن اظهار کرد: با نگاهی به تعریف امنیت غذایی که شامل اطمینان از دسترسی همه مردم به غذای کافی، سالم و مغذی در تمام اوقات به منظور داشتن زندگی سالم و فعال است باید گفت وزارت جهاد کشاورزی مسئولیت تأمین امنیت غذایی کشور را به عهده دارد.

این چهره ماندگار کشور در بخش کشاورزی با بیان اینکه طبق گزارش سازمان بهداشت جهانی(WHO)، رتبه بهداشتی کشور ما در میان کشورها 123 است ادامه داد: متأسفانه این رقم رتبه بسیار پایینی است و علت اصلی آن نیز سوء تغذیه است.

استاد ممتاز دانشگاه تربیت مدرس ادامه داد: تحقیقات ما نشان ‌داد که اگر فرآیند غنی‌سازی محصولات کشاورزی در مزارع و باغ‌ها انجام گیرد و مصرف نان سبوس‌دار غنی‌شده بین عموم رایج شود، نه تنها رتبه بهداشتی ما تا حد 50 درصد اصلاح خواهد شد، بلکه به شادابی جامعه نیز از طریق سیرشدگی سلولی (رفع گرسنگی سلولی) افزوده شده و در نهایت موجب خشنودی تولیدکنندگان بخش کشاورزی، مصرف‌کنندگان و رضایت خداوند متعال خواهد شد.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران با بیان اینکه غنی‌سازی در مزارع گندم بر غنی‌سازی آرد در کارخانجات آرد ارجحیت دارد ادامه داد: اهم مزایای آن‌ را می‌توان افزایش حداقل 20 درصدی در عملکرد هکتاری گندم، بهبود کیفیت و افزایش بیش از 10 درصدی غلظت عناصر معدنی در اثر جذب بیشتر توسط دستگاه گوارش انسان نام برد.

وی با بیان اینکه از اواسط دهه 80، مصرف بهینه کود به دلایل متعددی از جمله عدم اعتقاد به نگاه علمی مسئولین وزارت جهادکشاورزی به امر تولید، رعایت نگردید افزود: در خلال این مدت تقریباً به غیر از اوره و سوپر فسفات یارانه‌ای، کود دیگری در اختیار تولیدکنندگان بخش کشاورزی گذاشته نشد و حتی در سال 1390، علاوه بر این نابسامانی، مقدار کل کودهای مصرفی در کشور که می‌بایستی فراتر از چهار میلیون تن در سال ‌شود، در عمل، به کمتر از نصف تقلیل پیدا کرد.

دانشمند برگزیده آکادمی علوم جهان سوم با بیان اینکه سیاست کلان نادرست بخش کشاورزی در سال‌های اخیر عملکرد محصولات کشاورزی را کاهش داده است، افزود: تنها در محصول گندم با وجود بارندگی و پراکنش نسبتاً مناسب در فصل زراعی 91-1390، این عملکرد بسیار کاهش پیدا کرد.

وی با بیان اینکه صرف بهینه کود مؤثرترین، سریع‌ترین، سهل‌الوصول‌ترین و اقتصادی‌ترین راه تحقق طرح افزایش عملکرد هکتاری محصولات کشاورزی در دهه 90 می‌باشد به تأثیر غنی‌سازی خاک در رفع گرسنگی سلولی جامعه اشاره کرده و افزود: یکی از اصول اولیه تولید پایدار، ارتقاء کیفی خاک از بعد حاصلخیزی و برگرداندن مجدد عناصر غذایی جذب شده توسط گیاهان به خاک می‌باشد که متأسفانه در برنامه کودی کشور نادیده گرفته شده است.

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران با بیان اینکه بنا به گزارش سازمان کشاورزی و خواروبار جهانی(FAO) حداقل 33 درصد افزایش تولیدات کشاورزی در جهان طی چهار دهه گذشته مرهون مصرف کودهای شیمیایی است، ادامه داد: در کشورهایی که مصرف کود در آنها بهینه است، این افزایش حداکثر است.

پروفسور ملکوتی با بیان اینکه دیوف مدیرکل سابق فائو در پیامی به مناسبت روز جهانی غذا اعلام کرده بود که از کمبود عناصر ریزمغذی سالانه در کشورهای در حال توسعه، بیش از 128 میلیارد دلار خسارت به محصولات کشاورزی وارد می‌شود، افزود: ایجاد شرایط اقتصادی یکسان برای عرضه و فروش انواع کودهای آلی، زیستی و شیمیایی توسط شرکت خدمات حمایتی کشاورزی و یا نهاد مشابه وابسته به وزارت جهاد کشاورزی باید در دستور کار قرار گیرد و به یاد داشته باشیم که سلامتی از مزرعه می‌آید و نه از داروخانه.

انتهای پیام/60001/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول