اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

پیشکسوتان مداحی در چهارمحال و بختیاری:

اشعار نوحه‌ امام حسین(ع) باید مفهومی باشد

یکی از پیشکسوتان مداحی در چهارمحال و بختیاری گفت: چندی است سمت و سوی مداحی تغییر کرده و اشعاری در مداحی‌ها استفاده می‌‎شود که بیش از آنکه به بیان مصائب و ذکر شجاعت‌های امام حسین(ع) در واقعه عاشورا بپردازند مختص توصیف ظاهری چشم و ابروی آن بزرگواران شده است.

اشعار نوحه‌ امام حسین(ع) باید مفهومی باشد

سیف‌الله شمس امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در شهرکرد، اظهار کرد: توجه خاص امام حسین(ع) و علاقه به مداحی و وصیت مادرم افتخار خادمی آقا را نصیبم کرد.

وی افزود: من از کودکی با ذکر اهل بیت(ع) خو گرفته و بزرگ شده‌ام، بطوریکه امروز پس از 56 سال زندگی ذکر اهل بیت(ع) به من قوت و گرمی بخشیده است.

شمس با اشاره به اشعار بکار رفته در مداحی، گفت: مداحان به ویژه نوگلان و مداحان جوان باید در انتخاب سبک و سیاق مداحی دقت بسیار داشته باشند تا اشعاری شایسته و در شأن امام حسین(ع) را در مداحی خود استفاده کنند.

یکی از پیشکسوتان مداحی در چهارمحال و بختیاری ادامه داد: چندی است سمت و سوی مداحی تغییر کرده و اشعاری در مداحی‌ها استفاده می‌‎شود که بیش از آنکه به بیان مصائب و ذکر شجاعت‌های امام حسین(ع) در واقعه عاشورا بپردازند مختص توصیف ظاهری چشم و ابروی آن بزرگواران شده است.

وی تصریح کرد: این گونه مداحی‌ها رسالت شهدای کربلا را که برای آن قیام کرده و شهید شده‌اند به مردم و به ویژه جوانان نمی‌رساند.

شمس با اشاره به جنگ نرم دشمن، گفت: دشمنان اسلام و مسلمانان به ویژه شیعه همواره به دنبال نقاط ضعفی بوده تا شیعه را منزوی کنند، اینگونه مداحی کردن همان نقطه ضعف است.

وی با بیان اینکه اجرای تعزیه یک هنر است، افزود: انتقال مفهوم و رسالت کربلا در قالب نمایش بصری به طور قطع تأثیرگذاری بیشتری خواهد داشت، اما این هنر اصیل ایرانی نیز دستخوش تحریفات بسیاری شده است که موجب شده موفقیت قبل را نداشته باشد.

شمس با اشاره به گسترش عشق و شور حسینی در میان سایر اقوام و ادیان، گفت: عشق به امام حسین(ع) تنها منحصر به کشور ایران و یا مسلمانان نیست، بلکه در میان سایر ادیان و کشورهای غیرمسلمان نیز ریشه دوانده است، بطوریکه ماهاتما گاندی می‌گوید: از خط مشی امام حسین(ع) در کربلا درس‌های بسیاری گرفته‌ام.

انتهای پیام/68006/ی30/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول