اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون صنایع دستی استان اردبیل:

آثار تاریخی، فرهنگی محرم باید مستندسازی شود

معاون صنایع دستی اداره کل میراث فرهنگی،‌ صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل گفت: مهمترین اقدام برای حفاظت از اموال تاریخی، فرهنگی ماه محرم مستندسازی است.

آثار تاریخی، فرهنگی محرم باید مستندسازی شود

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، علیرضا دباغ‌عبداللهی عصر امروز در جلسه کمیته ثبت آثار معنوی و ارزشی ماه محرم در اردبیل اظهار داشت: حرکت‌های خودجوش مردمی و تفکر خاص مردم به این رسم بهترین عامل حفاظت از ارزش‌های ماه محرم به شمار می‌رود.

وی مهمترین راهکار حفاظت از این رسم مذهبی را حمایت از تشکل‌های مردمی و شناسایی اموال فرهنگی این حرکت خودجوش دانست که در مساجد، تکایا و صندوق امانت بانک ملی نگهداری می‌شود.

دباغ‌عبداللهی تصریح کرد: مستندسازی آثار این رسم، تملک و خرید مکان‌های مهم برگزاری آیین‌ها و اشیای تاریخی یا صنایع دستی مستعمل مرتبط با آن موجب حفظ این سنت نیکوی شیعی می‌شود.

این مسئول خاطر نشان کرد: علم‌ها، بیرق‌ها و پرچم‌هایی که در تکایا و مساجد اردبیل نگهداری می‌شود همچنین طشت‌های گوناگون تاریخی که تاریخ برخی از آنها به دوره‌های صفویه، زندیه و قاجار می‌رسد از جمله مهمترین اشیا مرتبط با موضوع است.

تجلی محرم در معماری مساجد و چهره شهر اردبیل

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، در این جلسه معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، ‌صنایع دستی و گردشگری استان اردبیل نیز در سخنانی گفت: محرم در فرهنگ اردبیل علاوه بر تحول در شئون زندگی و حرکت‌های اجتماعی موجب ایجاد هنر خاص حسینی و اهل بیتی در معماری مکان‌های مذهبی و هنرهای فلز در گذشته و امروز شده است.

حمید خداپناهی افزود: ایجاد میدان مخصوص در پیرامون مساجد قدیمی شهر برای برپایی مراسم محرم، پیدایش عنصر معماری نو در مساجد اردبیل بنام طشت‌خانه و نیز بنیان‌بخشی از هنر مذهبی و نمادین مرتبط با آموزه‌های شیعه در ساخت و پرداخت طشت‌ها و جام‌های مسی، نقره‌ای و برنجی از نکات برجسته و قابل توجه آثار و برکات محرم در اردبیل به شمار می‌رود.

وی تصریح کرد: طشت‌خانه همانند سقاخانه‌ها محل‌هایی است که در مساجد به یاد تشنگی امام حسین (ع) و شهیدان کربلا، طشتی پر از آب برای نوشیدن قرار می‌دهند.

خداپناهی خاطر نشان کرد: رسم نیکوی طشت‌گذاری علاوه بر اینکه سبب ایجاد اخوت و وحدت فرهنگی شده بلکه هنر مذهبی ویژه‌ای از جمله ساخت اشیا مذهبی و سمبلیک چون شمعدان‌های زیبا، ظروف نذری و وقفی، طشت‌های فلزی، علم و پرداخت آنها به زیباترین شکل برای استفاده در مراسم محرم را بنیان نهاده است.

این مسئول ادامه داد: براساس روایات تاریخی پیش از رسیدن امام حسین (ع) و یارانش به کربلا، «حر» برای بار نخست راه را بر امام می‌بندد و امام به ناچار در همان جا علی‌رغم کمبود آب دستور می‌دهد طشت‌هایی که همراه کاروان بوده را زمین بگذارند و آب مشک‌ها را درون طشت‌ها خالی کنند تا هم یاران خودش و هم سربازان «حر» از آن آب بنوشند و هر دو طرف چهارپایانش را نیز سیراب کنند، این اتفاق هم می‌تواند یکی از دلایل ایجاد مراسم طشت‌گذاری تلقی شود.

وی با اشاره به ثبت «مراسم عزاداری مردم دارالارشاد اردبیل در محرم حسینی» در فهرست میراث ناملموس گفت: در حال حاضر تحقیق در مورد آیین طشت‌گذاری محرم با معرفی قدیمی‌ترین طشت بازمانده از این مراسم مذهبی در شهر اردبیل در حال انجام است که در قالب کتابی تحت عنوان تاریخ اردبیل به چاپ می‌رسد.

انتهای پیام/62001/ک40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول