اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

2 و پایانی / محمدرضا باهنر در کرمان:

آمریکایی‌ها مجبور به تغییر دکترین خود هستند/ جزئیاتی از تماس تلفنی اوباما با روحانی

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: تحلیلم این است که آمریکایی‌ها قبل از اینکه ربع قرن نخست قرن 21 تمام شود در دکترین خود تجدیدنظر می‌کنند و در این امر تردیدی نیست.

آمریکایی‌ها مجبور به تغییر دکترین خود هستند/ جزئیاتی از تماس تلفنی اوباما با روحانی

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، محمدرضا باهنر بعد از ظهر امروز در نشست سیاسی با موضوع مذاکره با آمریکا در محل دانشگاه شهید باهنر اظهار داشت: اگر بعضی‌ها می‌گویند، امروز روز آب شدن یخ‌های بین ما و آمریکا است، این یک تحلیل اشتباه است.

یخ‌های بین ایران و آمریکا آب نشده است

وی افزود: من این واژه‌های یکی از تحلیگران را می‌پسندم که می‌گوید، امروز روز مدیریت کردن دشمنی ما با آمریکا است.

باهنر با اشاره به اینکه هر حرف و تعاملی مدیریت می‌خواهد که ضررها را کاهش دهد و منافع را به حداکثر برساند، تصریح کرد: حتی در جنگ هم مقررات و قوانینی وجود دارد که باید رعایت شود.

وی افزود: دشمنی، مبارزه و رقابت هم می‌تواند، تابع مقررات و ساز و کارهایی باشد که هزینه‌ها به حداقل و درآمد و منافع به حداکثر برسد والا یخ‌‌هایی که بین ما و آمریکا به وجود آمده و بسته شده است، یکی، دو تا، سه تا یا 10 تا نیست و در عمق تاریخ فرو رفته و از 70 سال قبل داستان ما با آمریکا و ابرقدرت‌ها آغاز شد.

باهنر بیان داشت: با مشی‌ که آنها انتخاب کردند و ادامه هم دارد، جنگ ادامه می‌یابد که به ایرانی و ایرانی‌جماعت برمی‌گردد و هم به جنایت‌هایی که آمریکا در سراسر دنیا طی 100 سال اخیر انجام داده و تصویر واقعی که از خودش در دنیا نشان داده است، اما معتقدیم دشمنی هم می‌تواند، مدیریت و تبدیل به رقابت شود.

وی با اشاره به اینکه هم‌زیستی مسالمت‌آمیز را بعید می‌دانیم به این زودی‌ها به وجود آید، افزود: هیئت حاکمه آمریکا بر اساس دکترینی است که تعریف کرده‌اند و آن را ادامه می‌دهند و تا زمانی که این خوی و رفتار عوض نشود و منافع آمریکا ضابطه‌مند نشود، داستان همین است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ادامه داد: یک بخش از این داستان این است که دکترین آمریکا که به تصویب شورای عالی امنیت آنها رسیده، ربع نخست قرن 21 را برای تثبیت حاکمیت بر دنیا تصویب کرده و تحلیل ساده آن به این صورت است که بعد از به وجود آمدن غول‌های بزرگ اقتصادی مثل چین، ژاپن و کره جنوبی از یک طرف و اتحادیه اروپا هم که شکل گرفت، این دو قطب به سرعت از نظر اقتصادی آغاز به رشد کرد.

باهنر تصریح کرد: فاصله اقتصادی آمریکا با کشورهای مختلف بسیار زیاد بود، اما مشخص شد که اقتصاد امریکا بدون رقیب نیست و سرعت رشد اقتصادی این کشورها سرعت بالایی است.

وی بیان داشت: چین که تا 1990 جزو تولیدکنندگان فولاد به حساب نمی‌آمد، امروز 55 درصد فولاد دنیا را تولید می‌کند و این در حالی است که چین فقط انرژی ذغال‌سنگ را دارد و سنگ آهن هم ندارد و متوجه شدند که اقتصاد آمریکا دارای رقیب است و از کدخدا بودن آمریکا باید احساس خطر کنند.

آمریکا در دکترین خود تجدیدنظر می‌کند

باهنر اظهار کرد: آمار پنج، شش سال قبل نشان می‌داد که 55 درصد هزینه‌های نظامی در دنیا شامل تحقیقات، تولید و مصرف سلاح مربوط به کشور آمریکاست و در این هزینه با فاصله بسیار زیادی از کشور دوم قرار گرفته است.

وی اذعان داشت: تحلیل و تصور ما این است که آمریکا احساس کرده از دست بالای خود یعنی قدرت نظامی‌اش باید استفاده کند و در 15 سال میخ حاکمیت خود را در چهارگوشه دنیا بکوبد و آنها در اقتصاد، فرهنگ و دموکراسی چیزی بالاتر از بقیه ندارند و برتری آنها فقط نظامی است.

این نماینده مجلس افزود: با انفجار 11 سپتامبر که معلوم نشد چه کسی آن را انجام داد، آمریکا برای خود استراتژی جدید مبارزه با تروریسم را طراحی کرد و بعد، افغانستان و عراق را اشغال کرد.

باهنر عنوان کرد: زمانی که آمریکا به اشغال افغانستان مشغول شد می‌گفتند، آمریکا کابل را به پاریس خاورمیانه تبدیل می‌کند و به ما می‌گوید اگر من بیایم اینگونه شما را در رفاه قرار می‌دهم.

وی عنوان کرد: برخی از تحلیلگران داخلی این تحلیل‌ها را داشتند و می‌گفتند، ابتدا افغانستان، بعد عراق و سپس به ایران می‌آید.

باهنر بیان داشت: این دکترین نظامی آمریکا بود و برای اینکه میخ را به زمین بکوبد، اجازه هر کاری را به خودش می‌دهد، ضد حقوق بشر حرکت کردن‌ها، کشتار جمعی‌ها و ... همه از این دکترین ناشی می‌شود که 20 سال بیشتر وقت ندارم و باید آمریکا بر همه دنیا مسلط شود و دنیا باید با یک قطب مدیریت شود.

وی افزود: آمریکا نیمی از ربع نخست قرن 21 را گذرانده و شما ببینید آیا این دکترین را توانسته جلو ببرد یا خیر؟ این نماینده مجلس گفت: غول‌های اقتصادی با سرعت جلو می‌روند و چین سه سال قبل از نظر حجم اقتصادی ژاپن را گرفت و به سرعت به اقتصاد آمریکا نزدیک می‌شود و حتما در کمتر از 10 سال آینده اقتصاد آمریکا را پشت سر می‌گذارد.

باهنر ابراز داشت: حالا هم اگر بخواهیم با چینی‌ها درباره برخی مسائل صحبت کنیم، می‌گویند ما گرسنه هستیم، کاری به کسی نداریم در حالی که امروز 5 هزار میلیارد دلار درآمد سرانه آنها است.

وی اذعان داشت: تحلیلم این است، آمریکایی‌ها قبل از اینکه ربع قرن نخست قرن 21 تمام شود در دکترین خود تجدیدنظر می‌کنند و در این امر تردیدی نیست.

شعار مرگ بر آمریکا شناسه انقلاب ماست

باهنر با بیان اینکه شناسه انقلاب ما مرگ بر آمریکا شده است، افزود: شناسنامه ما مرگ بر آمریکا و مرگ بر زورگویی، کشتار دسته‌جمعی، تحریم‌ها، تباهی‌ها و زیاده‌طلبی‌ها است.

وی گفت: اوباما در تماس تلفنی با روحانی تأکید کرده بود که تا ایران نخواهد، مسائل ما در خاورمیانه برطرف نمی‌شود و رئیس‌جمهور ما هم به وی گفت فعلا بحث ما بر روی موضوع هسته‌ای است.

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی ابراز داشت: آنها می‌دانند، مشکل‌شان با ما فقط در مورد بحث هسته‌ای نیست، آنها با ما مشکل دارند و ما هم با آنها مشکل داریم و فقط در یک بازی برد - برد حاضریم وارد مذاکره شویم.

باهنر با اشاره به اینکه در بعضی از بازی‌ها خیلی وقت‌ها ما باختیم، خاطر نشان کرد: حدود 30 سال است که ما نباختیم و ما جلوتر رفتیم و آمریکا عقب‌تر رفته است.

* فقط برای بازی برد - برد آماده‌ایم

وی با بیان اینکه ما آمادگی برای بازی برد - برد داریم، ابراز داشت: تحلیلم عوض نشده و بی‌انصافی است که بخواهیم با تغییر دولت تحلیل‌هایمان را هم در مورد مسائل عوض کنیم.

باهنر 30 درصد مشکلات اقتصادی را مرتبط با تحریم‌ها و 70 درصد را مربوط به سوء‌مدیریت‌ها و سعی و خطا در اداره حکومت و ... دانست.

* مشکلات اقتصادی ربطی به تحریم‌ها ندارد

وی گفت: امروز هم تحلیلم عوض نشده و با وجود اینکه ما خیلی به دولت یازدهم امیدواریم با رویکردی که انتخاب کرده، دولت امروز هم اگر می‌خواهد بگوید، 80 یا 90 درصد مشکلات مربوط به تحریم‌ها است، این سخن اشتباهی است که این حرف را نشنیده‌ام و ان‌شاء‌الله این تقصیر را گردن تحریم‌ها نمی‌اندازند.

باهنر با اشاره به اینکه دولت جدید بخشی از مشکلات اقتصادی را به گردن تحریم و بخشی را هم به گردن دولت سابق می‌اندازد، گفت: این سخن هم تا یک سال بُرد دارد و باید آثار خردورزی‌ها و سیاست‌های درست اقتصادی دولت مشخص شود.

وی عنوان کرد: قدم‌های خوبی توسط دولت برداشته شده است و ما نه به اندازه عامه مردم که زیادی امیدوار هستند، اما امیدمان خیلی زیاد است.

* تورم را می‌توان تا 4 سال آینده یک رقمی کرد

باهنر افزود: در مرداد ماه گزارش‌های اقتصادی 46 درصد تورم نقطه به نقطه را نشان می‌داد و تورم پنج ماهه به 36 درصد رسیده بود و خیلی‌ها امیدوارند تا آخر سال تمام شود، اما ما امیدواریم که دولت بتواند سال جاری را با تورم 30 درصد تمام کند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه تورم تا 10 سال دیگر هم تمام نمی‌شود، اظهار داشت: تورم را می‌توان تا چهار سال آینده یک رقمی کرد و کسی نباید انتظار داشته باشد که تورم تمام شود، زیرا از این خبرها نیست و به تحریم و مسائل دیگر هم ربط ندارد.

باهنر با بهره از این ضرب‌المثل کرمانی‌ها که درد کوه‌ کوه می‌آید و مو مو می‌رود، افزود: مشکلات اقتصادی هم کوه‌ کوه می‌آید و می‌شود با خرد جمعی آن را برطرف کرد.

وی تصریح کرد: من در زمان انتخاب هم گفتم که شعارهای روحانی درباره اعتدال و خردگرایی فقط شعار انتخاباتی نبود و وی به مشورت و خرد جمعی اهمیت می‌دهد و شیخ دیپلمات قدرتمندی است.

* تندروهای 2 طرف روحانی را اذیت نکنند

باهنر خاطر نشان کرد: چهار سال امیدوار کننده‌ای در پیش رو داریم، مشروط به اینکه تندروهای دو طرف روحانی را اذیت نکنند و همین حالا نمایندگان هم سر و صدایشان بلند شده که چرا باید تمام استانداران چپی باشند و ما هم فعلا نمی‌خواهیم توی دست و پای دولت باشیم.

وی با بیان اینکه برای پرداخت یارانه‌ها اعلام کردند هر ماه 500، 600 میلیارد تومان کسری داریم، گفت: قبلا هم این موضوع بود که کسری را از بانک مرکزی و یا شرکت‌ها می‌گرفتند.

باهنر تصریح کرد: دعواها و اختلاف‌نظر ما با دولت دهم سیاسی نبود و بیشتر کارشناسی بود و همیشه هم این را می‌گفتیم.

وی یکی از مسائل امروز کشور را کسری منابع برای پرداخت یارانه‌ها به مردم ذکر و اضافه کرد: جبران این کسری سه راه حل دارد، هزینه‌ها را کم کرد، درآمدها را افزایش داد و یا اینکه از بانک مرکزی قرض کرد و به مردم داد.

باهنر با اشاره به اینکه حالت سوم به درد نمی‌خورد، زیرا یارانه‌بگیرها بیشتر ضرر می‌کنند، اذعان داشت: دو راه نخست و دوم را باید توأم انجام داد و هزینه‌ها را کم کنیم.

وی گفت: با دولتی‌ها صحبت کردیم که 25 درصد از یارانه‌بگیرها را کم‌کم می‌توان حذف کرد و اینکه روحانی گفته است، نمی‌خواهیم در زندگی مردم سرک بکشیم، حرف درستی است، اما موقع مالیات گرفتن که این حرف‌ها را نمی‌زنیم و باید دقیق مشخص شود که چه کسی چقدر درآمد دارد و مودیان مالیاتی مشخص هستند.

این مسئول تصریح کرد: مثلا می‌گوییم، شخصی که 15 میلیون تومان مالیات می‌دهد به 45 هزار تومان هم نیاز ندارد و برای افزایش درآمد هم نمی‌گوییم، بنزین را گران کنند بلکه بنزین 400 تومانی را آزاد بخرند.

باهنر عنوان کرد: در هر تصمیم اقتصادی عده‌ای ضرر و عده‌ای سود می‌کنند و باید به سمت اعتدال بیشتر حرکت کرد.

وی بیان داشت: اگر دولت 30 درصد تورم را تحویل دهد، دست مریزاد دارد و باید به دولت دستت درد نکند، بگوییم و اگر دولت بحث یارانه را حل کند، تورم 30 درصد و در غیر این صورت 32 درصد می‌شود.

* تحریم‌ها جنگ اقتصادی تمام‌عیار هستند

باهنر گفت: معتقدم در کشور اگر تولید سامان پیدا کند، سنگ‌ها و سدهایی که جلوی تولید گذاشتیم، برداشته شود و قانون آزادی فضای کسب و کار را اجرا و به پیشرفت‌های خوبی می‌رسیم.

وی با اشاره به اینکه رتبه ایران در زمینه کسب و کار در دنیا از رتبه 132 به 152 رسیده است، این رتبه را برای ایران ناشایست خواند و افزود: اجرای قانون آزادی فضای کسب و کار شجاعت، همت و خردورزی لازم دارد.

باهنر اذعان داشت: تحریم‌ها اذیت می‌کنند و یک زمانی دولتی‌ها می‌گفتند، این‌ها ورق پاره است در حالی که تحریم‌ها یک جنگ تمام عیار اقتصادی است.

وی گفت: هر چه حقوق کارمندان اضافه شود بیش از آن را باید در بازار هزینه کنند، باید در جایی برای اصلاحات اقتصادی این اضافه حقوق را متوقف کرد.

انتهای پیام/80019/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول