اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل میراث فرهنگی استان قزوین:

دوره آشنایی با سفال‌های دوران اسلامی در قزوین برگزار شد

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین گفت: به منظور ارتقای سطح علمی کارشناسان باستان‌شناسی دوره آموزش تخصصی آشنایی با سفال‌های دوران اسلامی (از صدر اسلام تا اواخر دوره قاجار) در استان قزوین برگزار شد.

دوره آشنایی با سفال‌های دوران اسلامی در قزوین برگزار شد

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین، حمیدرضا قاسمی اظهار کرد: سفالگری هنری است که به صورت سنتی طی هزاران سال اصول فنی ارزشمند خود را حفظ کرده و می‌تواند علاوه بر معرفی ارزش‌های هنری، امکان شناخت حرفه‌ها، صنایع و آثار مادی طوایف و جوامع بشری در قلمرو فرهنگ‌های گوناگون را فراهم آورد.

وی با اشاره به ایجاد خلاقیت در هنر افزود: در حال حاضر سفال به عنوان تجلی فعالیت ذهن و خلاقیت و ابداع هنری انسان‌های گذشته به شمار می‌رود و به دلیل همگانی بودن سلیقه ابداع‌ کننده، نشانه‌های معینی از زندگی اجتماعی و ویژگی‌های مادی و معنوی زمان‌های مختلف را بیان می‌کند که بهترین روش برای شناسایی تمدن شهرها، اقوام و ادوار مختلف است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قزوین  اضافه کرد: هر ملتی هنر سفالگری مختص به خود را دارد یعنی نشانه، اشکال و تزئینات ویژه‌ای در آن به کار ‌برده شده که باستان‌شناسان با بهره‌گیری از هنر طراحی و تکنیک‌های دقیق و بررسی قطعات و اشیا مختلفی که از مناطق باستانی به دست می‌آید، به اسرار هنر و ناشناخته‌های زندگی آن دوران پی می‌برند.

قاسمی هدف از برگزاری این دوره را ارتقای سطح علمی کارشناسان رشته باستان‌شناسی خواند و تصریح کرد: در علم باستان‌شناسی کشف مدارک عینی تاریخی و تعبیر و تفسیر این مدارک بسیار مهم است و بهره‌گیری از فنون مختلف در این حوزه می‌تواند نتایج دقیقی را در پی داشته باشد به همین منظور دوره تخصصی سفال در دوره اسلامی (از صدر اسلام تا اواخر دوره قاجار) را با دعوت از حسین صدیقیان متخصص گرایش دوره اسلامی باستان‌شناسی در استان قزوین برگزار کردیم.

وی یادآور شد: کارشناسان باستان‌شناسی بعد از گذراندن این دوره و کسب نمره قبولی در آزمون، گواهی پایان دوره دریافت می‌کنند.

انتهای پیام/77002/ز/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول