فرشید صالحی امروز در گفتوگو با خبرنگار فارس در سنندج با گلایه از برگزار نشدن مراسم روز صادرات در شهرستان مریوان و انتخاب سنندج به جای این شهر گفت: انتظار ما این بود که با حضور مسئولان در مریوان بخشی از مشکلات گمرک رسمی باشماق از نزدیک رصد شود.
وی یکی از مشکلات صادرکنندگان را نظام مالیاتی عنوان کرد و گفت: در شرایطی که صادرات در وضعیت حساسی به سر میبرد قرار بر این بود با اعطای جوایز صادراتی رونقی در این بخش صورت گیرد.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان شهرستان مریوان افزود: نه تنها پرداخت این جوایز عملیاتی نشد بلکه مالیاتی نیز به صادرکنندگان تحمیل شد.
صالحی خاطرنشان کرد: به دلیل آنکه صادرکنندگان از قانون تسلیم کردن اظهارنامه مالیاتی آگاهی نداشتند، در حال حاضر برخی صادرکنندگان مالیاتهای هنگفتی بدهکار هستند.
وی یکی دیگر از مشکلات را مسئله دیبزنی در گمرک باشماق ذکر کرد و گفت: تنها با دو نفر نمیتوان دیبزنی خودروها را انجام داد اما هیچکس پاسخگوی این موضوع نیست.
رئیس اتحادیه صادرکنندگان شهرستان مریوان با بیان اینکه عراق اخیراً واردات برخی از محصولات را کاهش داده است اظهار کرد: این موضوع توانسته از حجم ترافیک خودروها در گمرک باشماق تا حدودی بکاهد.
صالحی با تأکید مجدد بر اینکه دیبزنی موجب ایجاد ترافیک سنگین و عدم امکان صادرات کالاها شده خواستار در دستور کار قرار گرفتن این موضوع در جلسه شورای توسعه استان شد.
کاهش شدید تردد خودروهای صادراتی
عضو اتحادیه صادرکنندگان استان کردستان نیز با تأکید بر وجود مشکلات فراوان در امر صادرات اظهار کرد: قانون پیمانسپاری ارزی که بدون کار کارشناسی صادر شده است موجب معضلات فراوان برای صادرکنندگان شده است.
محمودیان اظهار کردن کالاها را دیگر مشکل سر راه صادرکنندگان عنوان کرد و گفت: دیبزنی هم موضوع دیگری است که مسئولان در آنجا گیر میدهند.
وی با اشاره به وجود مشکل پل ارتباطی بین ایران و عراق گفت: بارها این پل خراب شده و این مسئله دو سال است صادرکنندگان را آزار میدهد، ضمن آنکه آسفالت یک فاز از این جاده مانده اما هنوز مسئولان نمیتوانند آن را حل کنند.
عضو اتحادیه صادرکنندگان استان کردستان افزود: مشکل گل و لای مرزهای بانه و مریوان نیز چهار سال است موجب بروز سوانح و تصادفات در این مسیر میشود.
محمودیان افزود: بارها گفتهایم این آسفالت و این جاده در شأن و برازنده مرز بینالمللی باشماق نیست اما توجهی نشده است.
وی با بیان اینکه اتحادیه خواستار حضور مدیر باشهامت و کاردان در مدیریت مرز باشماق است گفت: نباید کسانی در این منطقه حضور یابند که به دنبال طی کردن دوره آموزشی خود باشند.
عضو اتحادیه صادرکنندگان استان کردستان با یادآوری تردد یکهزار و 500 دستگاه خودرو برای صادرات در سال 80 از این منطقه گفت: متأسفانه این رقم در سال گذشته به 120 دستگاه رسید.
محمودیان تصریح کرد: بخش خصوصی خواستار فاصله گرفتن دولت است و دولت باید تنها کارهای هماهنگی را انجام دهد.
انتهای پیام/79012/ع30/ف4004