اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون دانشگاه علوم پزشکی کاشان خبر داد

شیوع بیماری دیابت در کاشان

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، از شیوع هفت درصدی بیماری دیابت در این شهرستان خبر داد.

شیوع بیماری دیابت در کاشان

به گزارش خبرگزاری فارس از کاشان، سید علیرضا مروجی ظهر امروز در همایش جشن ویژه بیماران دیابتی شهرستان کاشان در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی این شهرستان میانگین شیوع بیماری دیابت در شهرستان کاشان را دو درصد بیشتر از میانگین شیوع بیماری دیابت در کشور دانست و اظهار داشت: این در شرایطی است که میزان شیوع بیماری دیابت در کشور حدود پنج درصد است.

وی افزود: افزایش دو درصدی بیماری دیابت در شهرستان کاشان نسبت به میانگین این بیماری در کشور می‌تواند گویای یکی از این دو نکته باشد که یا شناسایی بیماران دیابتی در شهرستان کاشان بهتر از شناسایی بیماران دیابتی در کشور انجام می‌شود و یا اینکه میزان اضافه وزن، چاقی و کم‌تحرکی افراد در شهرستان کاشان بیشتر از آمار کشوری است.

این مسئول در ادامه با اشاره به اینکه در حال حاضر 2 هزار و 200 بیمار دیابتی در روستاهای شهرستان کاشان و تعداد یک‌هزار و 400 نفر بیمار دیابتی در شهر کاشان  شناسایی شده و زیرپوشش قرار گرفته‌اند گفت: به دلیل عدم بروز علائم این بیماری در مرحله اولیه، این تعداد بیمار دیابتی نمی‌تواند آمار واقعی بیماران دیابتی شهرستان کاشان باشد.

مروجی خاطرنشان کرد: این تعداد بیمار دیابتی در شهرستان کاشان دارای پرونده و تحت مراقبت‌های درمانی، آموزشی و تغذیه در واحد دیابت مرکز درمانی گلابچی کاشان هستند.

به گفته وی بیماران دیابتی تحت پوشش واحد دیابت مرکز درمانی گلابچی کاشان در صورت نیاز به مراقبت‌های تخصصی به مرکز دیابت بیمارستان نقوی ارجاع و بدون اینکه وقتی از بیماران تلف شود بهترین خدمات را دریافت می‌کنند.

مروجی تصریح کرد: بیماران دیابتی شهرستان کاشان می‌توانند علاوه بر اینکه تحت مراقبت پزشک متخصص خود باشند، برای دریافت خدمات درمانی آسان به واحد دیابت گلابچی مراجعه کرده و با تشکیل پرونده در این واحد از خدمات این مرکز بهره‌مند شوند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان، پیشگیری از شیوع بیماری دیابت را مقدم بر درمان دانست و با اشاره به اینکه پیشگیری از دیابت در چهار مرحله امکان‌پذیر است از چاقی و اضافه وزن، کم تحرکی، فشار خون و حاملگی به عنوان عوامل اصلی ابتلا به دیابت نام برد.

مروجی در ادامه با اشاره به چهار مرحله شناخته شده برای پیشگیری از ابتلا به دیابت، از آموزش شیوه‌های سبک زندگی مورد تأکید مقام معظم رهبری به کودکان به عنوان نخستین مرحله و  مقدماتی پیشگیری از ابتلا به دیابت در جامعه نام برد و تاکید: شیوه های سبک زندگی در رفتار و تغذیه و .... می‌تواند علاوه بر پیشگیری از دیابت، از بسیاری بیماری‌ها جلوگیری کند.

وی، پرهیز از عوامل دیابت از جمله چاقی و اضافه وزن، غربالگری دیابت برای افرادی که فکر می‌کنند سالم هستند و همچنین جدی گرفتن فشار خون و چربی خون را از دیگر مراحل پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت ذکر کرد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کاشان همچنین بر درمان به موقع بیماری دیابت تأکید کرد و افزود: با تحت درمان قرار گرفتن بیماران دیابت باید کاری کرد که بیماران دیابتی از طول و عرض زندگی خوب و کیفیت زندگی مناسبی برخوردار باشند.

مروجی با اشاره به اینکه هم می‌توان دیابت داشت و هم از زندگی خوبی بهره برد متذکر شد: افراد مشهوری از جمله حافظ  و بشار اسد، جمال عبدالناصر، اکبر عبدی و... به دیابت مبتلا شدند اما با درمان و زیرپوشش قرار گرفتن مراقبت‌های درمانی از کیفیت زندگی خوبی برخوردار شدند.

همایش جشن ویژه بیماران دیابتی شهرستان کاشان با دعوت از بیماران دیابتی این شهرستان و برنامه‌های متنوع آموزشی و تفریحی در سالن آمفی تئاتر دانشگاه علوم پزشکی کاشان برگزار شد.

انتهای پیام/2406/ح40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول