اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

بی‌خبری نیمی از دیابتی‌های قزوین از بیماری خاموش

دیابت یکی از بیماری‌های شایع در استان قزوین است که نیمی از مبتلایان به دیابت در این استان از بیماری خود آگاه نیستند.

بی‌خبری نیمی از دیابتی‌های قزوین از بیماری خاموش

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، پزشک متخصص می‌تواند با آزمایش قند خون مبتلا بودن بیماران به دیابت را تشخیص دهد و نوع آن را که به طور کلی به چهار دسته دیابت نوع یک، دیابت نوع دو، دیابت پنهان و دیابت حاملگی تقسیم می‌شود، مشخص کند.

دیابت بیماری غیرواگیری است که تعداد زیادی از افراد جامعه به آن مبتلا هستند، ولی نیمی از مبتلایان از بیماری خود آگاه نیستند.

دیابت یکی از شایع‌ترین بیماری‌های مزمن در سطح استان قزوین است، به گونه‌ای که پیش از این شهر قزوین جایگاه دوم را در بیماری دیابت در کشور به خود اختصاص داده بود.

آموزش و آگاهی‌بخشی به مردم یکی از راه‌های مؤثر در پیشگیری از ابتلا به بیماری دیابت است که در این راستا طرح‌های غربالگری و بیماریابی دیابت و فشار خون در قزوین برگزار می‌شود.

بر همین اساس مرکز بهداشت شهید بلندیان شهرستان قزوین، دور سوم طرح غربالگری و بیماریابی دیابت و بیماری فشار خون را در مراکز بهداشتی‌ ـ درمانی روستایی آغاز کرده است.

مرحله نخست این طرح سال 1383 برای افراد 30 ساله و بالاتر انجام شده است و این طرح به منظور شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و فشار خون و ارائه مراقبت‌های لازم انجام می‌شود.

پس از اجرای دور دوم طرح در سال 1386 در حال حاضر دور سوم (با همان گروه هدف) از روز پنجم آبان‌ماه آغاز شده و به مدت شش ماه در قزوین اجرا خواهد شد.

یکی از کارشناسان دیابت با تأکید بر شیوع این بیماری در بین بسیاری از مردم افزود: در بیماری دیابت، چون قند خون بیمار به ‌طور طبیعی برای تولید انرژی (سوخت‌ و ساز) توسط سلول‌ها جذب ‌نمی‌شود، بنابراین میزان آن در خون افزایش‌ می‌یابد.

پریوش خنساریان عنوان کرد: احساس ضعف یـا گرسنگی، رنگ‌پریدگی، عرق سـرد، طپش قلب، سرگیجه، گیجی، خواب‌آلودگی و در نهایت بیهوشی، علائم بیماری دیابت هستند.

طبق گفته خنساریان، مشکلات چشمی، ناراحتی‌های کلیوی و قلبی، بی‌حسی و گزگز کردن دست‌ها و پاها و نیز دیر بهبود یافتن زخم‌ها، به ویژه در پاها که در صورت عدم مراقبت، ممکن ‌است به قطع عضو منجر شود، از عوارض بیماری دیابت است.

برنامه پیشگیری و کنترل دیابت نوع دو با اهداف کاهش بروز و شیوع دیابت نوع دو در افراد پره‌دیابتی، پیشگیری، کاهش و تأخیر در بروز عوارض کوتاه مدت و دراز مدت دیابت، همچنین کاهش یا تأخیر در بروز معلولیت، ناتوانی‌ها، مرگ ناشی از عوارض دیابت و کاهش سال‌های از دست رفته افراد مبتلا به دیابت، اجرا می‌شود. اجرای این طرح در شهرستان‌های استان قزوین از جمله شهرستان آبیک از روز 22 مهرماه آغاز شده و تا پایان سال جاری ادامه خواهد داشت و در آن تمام افراد 30 سال به بالا و تمام زنان باردار بدون هیچ‌گونه محدودیت سنی غربالگری خواهند شد.

در اجرای این برنامه ابتدا افراد از نظر فشار خون بالا و سپس دیابت و شاخص‌‌های تن‌سنجی و سوابق مربوط در این دو بیماری بررسی و چنانچه در معرض خطر باشند واجد شرایط انجام آزمایش قند خون ناشتا خواهند بود.

افرادی که دارای اضافه وزن و یا چاقی بر اساس نوموگرام، سابقه ابتلا در یکی از افراد خانواده (پدر، مادر، برادر یا خواهر) و فشار خون 140/90 mmHg یا بیشتر باشند در معرض خطر دیابت محسوب می‌شوند.

زنان باردار با سابقه دو بار یا بیشتر سقط خودبه‌خودی، مرده‌زایی و سابقه زایمان نوزاد با وزن چهار کیلوگرم یا بیشتر، سابقه دیابت حاملگی در یکی از حاملگی‌های قبلی و تمام زنان باردار در هر گروه سنی در زمره افراد در معرض خطر دیابت قرار خواهند گرفت و آزمایش غربالگری زنان باردار شامل آزمایش FBS و GTT خواهد بود.

بیماران فشار خونی و دیابتی که در این برنامه شناسایی می‌شوند، علاوه بر تکمیل فرم مراقبت و پیگیری برای آنان، طبق دستورالعمل کشوری توسط پزشک و بهورز مورد مراقبت قرار خواهند گرفت.

یکی از کارشناسان دیابت در این خصوص گفت: افراد بالای 40 سال حداقل باید هر سال یک‌بار آزمایش دیابت دهند و خود را چکاب کنند و عوامل مختلفی مانند ژنتیک و محیط در بروز این بیماری نقش ایفا می‌کند.

وی ادامه داد: افرادی که الکل مصرف می‌کنند و یا سیگاری هستند باید نسبت به دیگران سریع‌تر چکاب شوند

همچنین معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با اعلام اینکه تریاک، عامل ابتلا به دیابت، فشار خون و پنج نوع سرطان است، به خبرنگار فارس گفت: برخی بر این باور غلط هستند که مصرف تریاک قند خون را پایین می‌آورد در حالی که مطالعات نشان می‌دهد مصرف تریاک خود عامل ایجاد دیابت، فشار خون و پنج نوع سرطان است.

رضا ملک‌زاده اظهار داشت: ابتلا به دیابت، چربی‌ خون، چاقی، مصرف نمک زیاد همگی عوامل خطری برای بروز سکته‌های قلبی و مغزی است.

رئیس مرکز تحقیقات گوارش و کبد دانشگاه علوم پزشکی تهران خاطرنشان کرد: هر سال یک میلیون سال عمر بر باد رفته داریم که مهمترین علتش چاقی است. در حالی که 80 درصد سکته‌ها قابل پیشگیری است.

معاون وزیر بهداشت تصریح کرد: متأسفانه تا به حال آن طور که باید برای پیشگیری کاری نکردیم و بیشتر مطالعاتمان را روی معالجه افراد گذاشته‌ایم و کاش حداقل 20 درصد بودجه سلامت را صرف پیشگیری می‌کردیم.

وی گفت: با اصلاح شیوه زندگی، افزایش تحرک و فعالیت بدنی، کاهش مصرف نمک و استفاده نکردن از چربی‌های ترانس می‌توانیم از بسیاری از بیماری‌ها از جمله سکته‌های قلبی جلوگیری کنیم.

ملک‌ زاده مصرف سیگار را عامل خطری برای ابتلا به انواع بیماری‌ها دانست و افزود: همچنین باور غلطی در بین برخی افراد وجود دارد که مصرف تریاک قند خون را کاهش می‌دهد در صورتی که تریاک خود یکی از عوامل ایجاد قند خون و فشار خون است.

به گفته این فوق تخصص گوارش و کبد تریاک عامل ایجاد سکته‌های قلبی و مغزی و پنج نوع سرطان از جمله سرطان حفره دهان، مری، معده و مثانه است.

بنابراین باید با برگزاری همایش‌ها و آگاهی‌بخشی به مردم در مسیر پیشگیری از ابتلای افراد به دیابت تلاش کرده و همچنین با استفاده از روش‌های نوین در راستای درمان این بیماری گام برداشته شود.

انتهای پیام/77003/غ40/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول