اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرعامل انجمن دیابت ایران:

آموزش و شناخت پایه درمان دیابت است

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با تاکید بر ضرورت آموزش بیماران دیابتی گفت: پایه درمان بیماری دیابت، آموزش و شناخت این بیماری است.

آموزش و شناخت پایه درمان دیابت است

به گزارش خبرگزاری فارس از یزد، داوود عباسی صبح امروز در همایش خانوادگی دیابت به مناسبت روز جهانی دیابت اظهار داشت: بیماری دیابت از جمله بیماری‌های شایع در کشور است که در استان یزد در این زمینه از متوسط کشوری هم جلوتر هستیم.

وی ادامه داد: متاسفانه به دلیل تغییر در سبک زندگی و ماشینی شدن دنیای امروز، کم‌تحرکی و سستی رو به افزایش است.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران با بیان اینکه بیماری دیابت یک مشکل جهانی است و مختص به شهر و کشور خاصی نیست، عنوان کرد: این بیماری گرچه غیرواگیردار است اما تعداد قابل توجهی از افراد در سطح کشور مبتلا به این بیماری هستند.

وی افزود: در این بیماری که قند خون به صورت مزمن بالا می‌رود، به دلیل کمبود یا نبودن انسولین، مشکل در این غدد بروز می‌کند.

عباسی با تشریح انواع دیابت بیان داشت: سه نوع دیابت در کشور شیوع بیشتری دارد که شایع‌ترین آن در بین افراد بزرگسال و بالای 30 سال دیده می‌شود.

وی اضافه کرد: دیابت نوع یک نیز در کودکان و نوجوانان شایع است که برای درمان آن باید از انسولین استفاده کرد.

مدیرعامل انجمن دیابت ایران نوع دیگر از بیماری دیابت را در بارداران برشمرد و تصریح کرد: این بیماری بیشتر ممکن است از ماه پنجم بارداری ایجاد شود و پس از زایمان نیز بهبودی حاصل می‌شود اما در مواردی نیز ادامه داشته است.

وی از جمله کسانی را که در معرض ابتلا به دیابت هستند، افراد چاق و کم‌تحرک برشمرد و گفت: کسانی که سابقه دیابت در یکی از افراد خانواده نیز داشته باشند، ممکن است دچار بیماری دیابت شوند.

عباسی بیان داشت: تغذیه نادرست، عدم مصرف به‌موقع صبحانه، استفاده از غذاهای پرچرب و شیرین نیز از دیگر دلایل ابتلا به بیماری دیابت است.

وی ادامه داد: فشار خون بالا نیز در ابتلا به بیماری دیابت تاثیر فراوانی دارد که توصیه می‌شود هر ماه یک‌بار برای پیشگیری از بیماری دیابت و یا کنترل قند خون به پزشک معالج مراجعه شود.

این مسئول با اعلام اینکه بیماری دیابت اگر جدی گرفته نشود، خطرات جبران‌ناپذیری دارد، بیان داشت: بسیاری از افراد در اثر ابتلا به این بیماری یا دچار نقص عضو شده و یا جان خود را از دست داده‌اند.

وی افزود: این بیماری تاثیرات نامطلوبی روی قلب و عروق کلیه، چشم، اعصاب و سایر اعضای بدن می‌گذارد و حتی امکان بروز سکته قلبی و مغزی نیز در مبتلایان وجود دارد.

عباسی از جمله راهکارهای عدم ابتلا به این بیماری و یا کاهش آثار منفی آن را در رعایت چند نکته توصیه کرد و خواستار جدی گرفتن این بیماری با توجه به وضعیت روز جامعه شد.

وی ادامه داد: فعالیت‌های ورزشی از جمله پیاده‌روی، کاهش مصرف غذاهای چرب و شیرین، عدم مصرف دخانیات، استفاده بیشتر از حبوبات و نان سبوس‌دار از جمله راهکارهایی است که می‌تواند در این راه موثر باشد.

وی همچنین استرس را به عنوان عامل مهم در افزایش قند خون دانست و توصیه کرد: افراد دیابتی تا حد امکان سعی کنند بروز استرس را در زندگیشان به حداقل برساند.

این مسئول با تاکید بر اینکه نباید خودسرانه در رابطه با کنترل بیماری دیابت دارو مصرف کرد، اظهار داشت: درمان دیابت باید با نظر متخصص و ارائه رژیم غذایی و فعالیت بدنی همچنین مصرف مرتب دارو با نظر پزشک متخصص انجام شود.

انتهای پیام/90004/غ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول