اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله شبستری تاکید کرد

پرهیز از بدعت و خرافه در عزاداری‌های محرم

نماینده ولی‌فقیه در آذربایجان‌شرقی گفت: فرارسیدن ماه محرم زمان مناسبی است که طلاب در مراسم مختلف مردم را به پرداخت زکات دعوت کنند.

پرهیز از بدعت و خرافه در عزاداری‌های محرم

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله محسن مجتهد شبستری ظهر امروز در همایش زکات و روحانیت با بیان اینکه یکی از وظایف اصلی حکومت توسعه زندگی مردم است، خاطر نشان کرد: نیازمندان بخشی از جامعه را شامل می‌شوند و رفع این نیازمندی‌ها از طریق پرداخت زکات از سوی مردم میسر می‌شود.

وی  تاکید کرد: خداوند در قرآن کریم بارها انسان را بعد از اقامه نماز به پرداخت زکات سفارش کرده و این آیات مصداق جایگاه حق و باطل و غنی و فقیر است.

امام جمعه تبریز تصریح کرد: اهمیت زکات در قرآن کریم به اندازه‌ای است که این مهم 32 مرتبه در کتاب الهی همراه با فریضه نماز آمده است.

وی اضافه کرد: ازدیاد و پاکی مال و ذخیره ماندگار برای آخرت مهم‌ترین منافع پرداخت زکات برای فرد عمل‌کننده به این حکم الهی است.

نماینده مردم آذربایجان‌شرقی در خبرگان رهبری در ادامه از روحانیون و طلاب خواست همزمان با فرارسیدن ماه محرم به ترویج زکات و آگاهی دادن به مردم در این زمینه اقدام کنند.

نکوهش و تمجید انسان در قرآن

وی در ادامه با اشاره به اینکه در آیات قرآن انسان هم مورد نکوهش قرار گرفته و هم تمجید شده است، افزود: شاید این گفته پرسشی را ایجاد کند که چگونه این دو با هم جمع می‌شوند که باید بگویم اگر انسان تحت تربیت الهی قرار گیرد به مقامی بالاتر از فرشتگان خواهد رسید و در عوض اگر تحت تربیت الهی نباشد به تبع از هوی و هوس پیروی کرده و از حیوان هم پست‌تر می‌شود.

امام جمعه تبریز گفت: بنابراین برای تربیت انسان پیامبران مبعوث شدند که مربی اخلاق هستند و پس از آنها ائمه معصوم و در زمان غیبت نیز روحانیت این نقش را به عهده‌ می‌گیرند.

وی تصریح کرد: اما این عالمی که نقش مربیگری انسان را به عهده دارد باید ویژگی‌هایی داشته باشد که حضرت رسول در این خصوص پنج خصلت بیان فرمودند.

آیت‌الله شبستری از شک به یقین رسیدن را از جمله نخستین خصلت عالمی برشمرد که می‌تواند مربی انسان باشد و این در صورتی است که خودش به یقین رسیده باشد.

وی دعوت مردم از تکبر به تواضع را دومین خصلت عالم مربی بشر خواند و افزود: یک عالم همانطور که مردم را به تواضع می‌خواند خود نیز باید متواضع بوده و درجه علمی و جایگاهش نباید موجب تکبر شود و ضمن انتقاد‌پذیری باید تواضع را در عمل بروز دهد.

امام جمعه تبریز گفت: دعوت از تزویر و ریا به خلوص سومین خصلتی است که عالم در نقش مربیگری باید در مواجهه با مردم آن را تبلیغ کند.

وی با بیان اینکه عالم باید مردم را از کدورت‌ها و اختلاف‌ها پرهیز داده و آنها را به خیرخواهی دعوت کند تا بتواند نقش خود در معلم اخلاق بودن را به منصه ظهور برساند،افزود: امروزه اختلاف‌های جناحی، سیاسی و گروهی موجب فاصله مردم از هم شده است و وظیفه علما و طلاب است که مردم را به وحدت زیر پرچم ولایت فراخوانده و سعی کند جناح‌ها و گروه‌ها را به وحدت برساند تا سوژه‌ای به دست دشمن نرسد.

امام جمعه تبریز،دعوت به ساده‌زیستی را خصلت پنجم عالم مربی بشر خواند و گفت: دوری از تجمل و ساده‌زیستی خصلتی است که علما و روحانیون باید از آن برخوردار بوده و مردم را به آن دعوت کنند و در صورتی تاثیر خود را خواهد گذاشت که خود مقید به آن باشیم، نمی‌شود غرق تجمل بود و دیگران را از آن نهی کرد چرا که شایسته مقام روحانیت نیست. 

پرهیز از بدعت و خرافه در ایام محرم

آیت‌الله شبستری در ادامه به فرارسیدن ماه محرم اشاره کرد و ضمن تسلیت این ایام در خصوص پرهیز از بدعت و خرافه در عزاداری‌ها تاکید کرد: اعمال و حرکات عزاداران ماه محرم باید در شأن و جایگاه عاشورا باشد،مردم بعضی اوقات کارهایی را از روی علاقه و احساس درونی شدید نسبت به ظلم‌هایی که بر امام حسین (ع) و یاران با وفایش رفته، انجام می‌دهند که مناسب ماه محرم نیست و بیشتر بهانه‌ای به دشمنان اسلام می‌دهد تا علیه اسلام و شیعه تبلیغات منفی کنند.

وی با تاکید بر اینکه نیاز اصلی کشور توجه به آرمان‌ها و عبرت‌های عاشورا است، ادامه داد: سالار شهیدان ذلت را قبول نکرد و خود و خانواده‌اش را فدای اثبات حقانیت دین اسلام کرد و حالا باید این درس‌ها مورد توجه همگان باشد.  

امام جمعه تبریز در ادامه اظهار کرد: خوشبختانه امروز مردم ما به آگاهی خوبی رسیدند و قمه‌زنی، حمل علم و تمثال‌های عجیب و غریب تا حدود زیادی منسوخ شده اما باز هم باید مراقب بود تا بدعت و خرافه‌ای در عزاداری‌های اباعبدالله الحسین(ع) نباشد.

وی تاکید کرد: برگزارکنندگان و مداحان هیئت‌ها نقش مهمی در مبارزه با تبلیغات منفی دشمنان اسلام دارند و باید همه عوامل دخیل در برگزاری مراسم سوگواری سالار شهیدان همکاری لازم را برای مقابله و برخورد با تحریف‌ها انجام دهند.

امام جمعه تبریز با تاکید بر اینکه مداحان در کنار شور، حرمت مراسم عزاداری را نیز رعایت کنند، افزود: جدی‌ترین آفتی که اساس دین و دینداری مردم را تهدید می‌کند، ورود مطالبی است که هیچ‌گونه مدرک و پشتوانه عقلی و یا نقلی معتبر ندارد که باید مداحان با علم و آگاهی اشعار خود را بسرایند.

انتهای پیام/60001/ی40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول