اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

آیت‌الله عالمی:

زکات خلأهای موجود در شکاف‌های اقتصادی جامعه را کاهش می‌دهد

رئیس ستاد زکات کشور گفت: اگر زکات به ‌درستی جمع‌آوری و در مصارف مشخص هزینه شود رقم بسیار سنگینی می‌شود که می‌تواند خلأهای موجود در رابطه با شکاف‌های اقتصادی جامعه را کاهش دهد.

زکات خلأهای موجود در شکاف‌های اقتصادی جامعه را کاهش می‌دهد

به گزارش خبرگزاری فارس از تبریز، آیت‌الله حسن عالمی ظهر امروز در همایش زکات و روحانیت اظهار کرد: اگر در قرآن کریم و احادیث پیامبران و ائمه اطهار این همه به بحث پرداخت زکات و جایگاه این فریضه الهی اشاره شده است به دلیل نقش و اهمیت آن در راستای توسعه جوامع اسلامی و حذف آسیب‌های اجتماعی است.

رئیس ستاد زکات کشور، از زکات به عنوان یک فریضه الهی نام برد و گفت: پرداخت زکات در حقیقت قرض دادن انسان به پروردگار است که در دنیا و آخرت خداوند آن را به صورت چند برابر به مؤمن پس می‌دهد.

آیت‌الله عالمی خاطر نشان کرد: خواندن نماز مسلمان زمانی مورد قبول درگاه خداوند قرار می‌گیرد که فریضه زکات نیز در کنار آن ادا شود و براساس آیات و روایات و کتب اهل سنت و تشیع پرداخت زکات از واجبات عینی است که باید توسط هر انسان مؤمن و مسلمانی عملی شود.

وی با بیان اینکه تقویت حوزه زکات بهترین راه برای تامین نیازهای اقتصادی و رفع موانع و مشکلات است، تصریح کرد: باید با احیای این فریضه الهی ضمن رفع نیاز نیازمندان، زمینه توسعه بیش از پیش کشور در حوزه‌های مختلف را فراهم سازیم.

نقش علمای دینی در راستای نهادینه کردن فرهنگ 

آیت‌الله عالمی در ادامه به نقش علمای دینی در راستای نهادینه کردن فرهنگ پرداخت زکات در کشور اشاره کرد و گفت: علمای دینی با توجه به جایگاه و نقش برجسته و تاثیرگذاری که در بین آحاد جامعه دارند می‌توانند در راستای احیای این فریضه الهی به بهترین شکل ممکن عمل کنند.

وی تصریح کرد: قرآن نسبت به مسئله زکات خیلی اهمیت می‌دهد و باید آیات نورانی این کتاب آسمانی که در رابطه با فریضه الهی زکات است برای مردم اطلاع‌رسانی شود.

رئیس ستاد زکات کشور در ادامه پرداخت زکات را پاک‌کننده مال دانست و افزود: خوشبختانه در مسئله زکات در کشور آمار قابل قبولی است.

آیت‌الله عالمی ادامه داد: زکات یک امر جزئی نیست بلکه زکات یک منبع مالی برای بیت‌المال است و برای مشکلات جامعه به مصرف می‌رسد.

اولویت‌های پرداخت زکات کمک به محرومان و فقرا 

رئیس ستاد زکات کشور در ادامه با اشاره به تاثیرات پرداخت زکات در زندگی هر شخص افزود: پرداخت زکات موجب افزایش مال می‌شود.

آیت‌الله عالمی با اشاره به اولویت‌های پرداخت زکات اظهار کرد: کمک به محرومان و فقرا از اولویت‌های پرداخت زکات است و در کشور نیز با توجه به این موضوع زکات جمع‌آوری شده هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه اکنون فصل جمع‌آوری محصولات مشمول زکات است اظهار داشت: اکنون فصل مناسبی است تا درباره موضوع زکات صحبت کنیم، همه به خوبی می‌دانیم احکام اسلامی و دینی که خداوند عالم بر بندگان واجب کرده حکمت‌های فراوانی دارد.

آیت‌الله عالمی ادامه داد: برای اینکه سیر کاروان مسلمین با یک آهنگ مناسب به سوی خیر و سعادت ختم شود، عبادات مالی از سوی خدای متعال بر بندگان و صاحبان اموال واجب شده است.

رئیس ستاد زکات با بیان اینکه یکی از عبادت‌های مالی موضوع زکات است، گفت: ماه‌های پایانی تابستان و آغاز پاییز فصل برداشت محصولاتی است که زکات به آنان تعلق می‌گیرد که همه باید به این امر توجه کنند.

احیای جایگاه زکات موجب بالا بردن حیثیت شیعه میان امت اسلامی است

نماینده ولی‌فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه با اشاره به ظرفیت زکات مستحبی گفت: با توجه به گستردگی مصادیق زکات مستحبی، اگر این مقادیر به ‌درستی جمع‌آوری و در مصارف مشخص هزینه شود رقم بسیار سنگینی می‌شود که می‌تواند خلأهای موجود در رابطه با شکاف‌های اقتصادی جامعه را کاهش دهد.

آیت‌الله عالمی ملاک اخذ زکات را تأمین نیاز فقرا دانست و اضافه کرد: زکات باید موتور محرکه‌ای باشد که بتواند فرد جامانده به لحاظ کمبودهای اقتصادی را به جمع متوسط جامعه برساند.

رئیس ستاد زکات کشور خاطر نشان کرد: احیای جایگاه زکات در واقع بالا بردن حیثیت شیعه میان امت اسلامی است و جهان اسلام باید بداند که اهل تشیع به فریضه مهم زکات و اهمیت ادای آن نیز اهمیت می‌دهد.

انتهای پیام/60001/ع40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول