اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از بی‌صفاترین روزهای بازار صفای خرمشهر

بازار صفا؛ دالان‌هایی درهم تنیده و لاین‌های باریک و بی‌صفا

بازار صفای خرمشهر که به قول شهروندان روزهای پر خیر و برکتی برای خود داشته است این روزها کاملا از رونق افتاده و هیچ شکل و شمایلی به بازار ندارد.

بازار صفا؛ دالان‌هایی درهم تنیده و لاین‌های باریک و بی‌صفا

به گزارش خبرگزاری فارس از خوزستان، بازار صفای خرمشهر که به قول شهروندان روزهای پر خیر و برکتی برای خود داشته است این روزها کاملا از رونق افتاده و به جرات می‌توان گفت هیچ شکل و شمایلی به بازار ندارد. بازاری که روزی حرف اول و آخر را در این شهرستان می‌زده است امروز حتی به اجبار محل تردد شهروندان برای خرید مایحتاج روزانه‌اش است. وضعیت بهداشت نامناسب، بی‌برقی و برخورداری از مغازه‌های به هم فشرده و عدم سهولت تردد از ویژگی‌های عمده این بازار است.

طی چند روز اخیر شهروندان نیز این موارد را با چندین تماس به خبرگزاری فارس اطلاع داده و خواستار انعکاس این مطالب و گردآوری یک گزارش محلی در این خصوص شدند که تصمیم گرفتم با دوربین عکاسی سری به این بازار بزنم و از نزدیک علاوه بر رصد وضعیت بازار، با فروشندگان آن نیز گفت‌وگویی داشته باشم و در این خصوص حس می‌کنم کسبه و مشتریان مسن و به اصطلاح قدیمی‌های بازار را برای انجام مصاحبه‌ام انتخاب کنم.

عمو رضا می‌گوید 58 سال است در این بازار فروشنده بوده و سرقفلی مغازه‌اش را از آن زمان‌های پررونقی بازار خریده است در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در خرمشهر اظهار کرد: اصلا بازار صفای کنونی با بازار دهه‌های قبل قابل مقایسه نیست.

وی با اشاره به مشکلات این بازار عنوان کرد: وضعیت برق اصلا مناسب نیست و مدام با قطعی آن مواجه می‌شویم که با وجود گرمای هوا و همهمه بازار این وضعیت غیرقابل تحمل شده است.

این فروشنده که خود را اصالتا خرمشهری معرفی کرد و گفت: کار و کاسبی به دلیل مشکلات موجود در بازار که سنشان به ده‌ها سال هم می‌رسد رکود پیدا کرده است و معمولا شهروندان هم کمتر به این بازار مراجعه می‌کنند.

وی ادامه داد: آنقدر مغازه‌ها به هم تنیده است و لاین‌ها باریک؛ که خریداران هنگام تردد به هم برخورد می‌کنند و به همین دلیل روزانه چندین بار شاهد بگو مگو و دعوا هستیم.

این فروشنده خرمشهری تصریح کرد: غیربهداشتی بودن بازار، دلیل دیگری بر رکود فروش ما بوده است و همین امر دردی بر دردهای ماست.

وی بیان کرد: با وجود اینکه چندین نگهبان در بازار تردد دارند و ماهانه 15 هزار تومان از هر مغازه‌دار دریافت می‌کنند اما نمی‌توان امنیت کامل در بازار را تائید کرد.

عمو رضا که ریش سفید بازار است و کالاهای ملوانی را در مغازه‌اش به فروش می‌رساند عنوان کرد: از مسئولان شهری می‌خواهیم این وضع را سر و سامانی دوباره ببخشند چون مردم و فروشندگان بازار واقعا عاجز شده‌اند.

وی با اشاره به اینکه تاکنون 13 خودروی پارک شده در پشت همین بازار در روز روشن تمام وسایل و قطعاتشان به سرقت رفته‌اند اظهار کرد: در گذشته چندین پاسبان وضعیت بازار را کنترل می‌کردند و شاهد هیچ مشکلی هم نبودیم اما امروز وضع به گونه‌ای کاملا متفاوت است.

این شهروند خرمشهری در ادامه گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان تاکید کرد: پیش از این بازار اصلی خرمشهر بازار صفا بود اما امروز اصلا نمی‌توان آن را بازار محسوب کرد.

وی در پایان خطاب به مسئولان شهری اظهار کرد: مردم مظلوم این شهرستان درد و رنج‌های زیادی کشیده‌اند و کوچکترین کار برای آنها ساماندهی به گوشه و کنار شهر و این بازار است.

عمورضا در ادامه تصریح کرد: در گذشته این بازار شکل تعاونی داشت و از همه اجناس، اقلام، مایحتاج و مواد خوراکی و غیرخوراکی در آن یافت می‌شد اما امروز از رونق افتاده و در حال جان دادن است.

*هیچ مشکل برقی نداریم

در این زمینه به سراغ تنی چند از مسئولان شهری رفته‌ایم و صحبت‌های آنان را در این زمینه می‌شنویم...

رئیس اداره برق خرمشهر در خصوص وضعیت برق این بازار در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: هیچ مشکل برقی از بازار صفا تا به حال گزارش نشده است.

احسام ثابتی تصریح کرد: تاکنون نه شهروندان و نه فروشندگان هیچ کدام از این وضعیت گلایه‌مند نبوده‌اند و شکایتی به اداره برق شهرستان و یا استان نکرده‌اند زیرا ما خاموشی و یا قطعی برقی در بازار صفای شهرستان نداریم.

وی ادامه داد: اگر وضعیت برق برای بازاریان مشکل ساز شده است می‌توانند به ما اطلاع دهند تا سریعا مشکل را برطرف کنیم.

رئیس اداره برق شهرستان خرمشهر با بیان اینکه شبکه برق در بازار صفا هیچ مشکلی ندارد گفت: اگر هم خاموشی صورت می‌گیرد شاید به دلیل تعمیرات و یا احداث شبکه برق است که البته به ندرت پیش می‌آید.

*نظارت جدی بر مغازه و مغازه‌داران

مدیر شبکه بهداشت و درمان خرمشهر نیز در خصوص رسیدگی به وضعیت بهداشت در بازار صفا و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در این شهرستان اظهار کرد: در این بازار نیز چون سایر مناطق بازرسان شبکه بهداشت نظارت‌های جدی دارند و بر کار فروشندگان و همچنین بخش‌های مختلف بازار رسیدگی می‌کنند.

فرشید بهشتی با اشاره به اینکه در آینده برنامه‌های بهتر و بیشتری برای رسیدگی به وضعیت بهداشت و سلامت این بازار در نظر گرفته‌ایم افزود: این امور بارها در جلسات شورای سلامت شهرستان مورد بررسی قرار گرفته‌اند.

وی اضافه کرد: به زودی دستفروشان اطراف این بازار و دستفروشان بازار روز نیز به بازاری که مختص به آنها احداث و راه‌اندازی می‌شود انتقال داده می‌شوند تا وضعیت بازار برای شهروندان سر و سامانی مضاعف پیدا کند.

*برای ساماندهی بازار برنامه‌ریزی کرده‌ایم

رئیس شورای اسلامی شهر خرمشهر نیز در خصوص رسیدگی به بازار صفا و در گفت‌وگو با خبرنگار فارس اظهار کرد: برای ساماندهی بازار صفا برنامه‌ریزی‌های قابل قبول و خوبی داریم.

سیدجواد ادریس‌پور عنوان کرد: تا زمانی که حکم شهردار جدید نیاید نمی‌توان کاری از پیش برد اما رسیدگی به وضعیت این بازار از اولویت‌های کار شهرداری است.

وی ادامه داد: ما می‌دانیم که بازار بسیار قدیمی است و با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم می‌کند اما در حال حاضر و با توجه به آغاز کار شورا و شهرداری جدید، زمان نیاز است.

در همین راستا و با توجه به عمر نزدیک به یک قرن بازار صفای خرمشهر نیاز است مسئولان در این زمینه همتی بیشتر به خرج دهند و حال و هوای بازار را رنگ و لعابی نو ببخشند زیرا با توجه به وضعیت معیشتی و اقتصادی این بازار و وجود انگشت شمار بازارهای این شهرستان، رکود و افت خرید و فروش ضربه نهایی و مهلکی بر اقتصاد شهر و شهروندان است.

=======

مریم خبازی

=======

انتهای پیام/72001/ع30/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول