اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

دلالان و نابسامانی بازار مرکبات در عنبرآباد

کشاورزان عنبرآبادی از وضعیت قیمت مرکبات در این شهرستان که بزرگترین تولیدکننده مرکبات در استان کرمان است، ناراضی بوده و خواستار نظارت مسئولان بر بازار هستند.

دلالان و نابسامانی بازار مرکبات در عنبرآباد

به گزارش خبرگزاری فارس از عنبرآباد، برداشت مرکبات در این شهرستان که بزرگترین تولیدکننده مرکبات در استان کرمان است، آغاز شده و خبرنگار فارس با حضور در باغ‌های کشاورزی مرکبات این شهرستان از نزدیک با کشاورزان گفت‌وگو کرد.

سالاری یکی از کشاورزان عنبرآبادی به خبرنگار فارس گفت: امسال در حالی محصول خود را از درختان برداشت می‌کند که این محصول نوبرانه است، اما با قیمت‌های بالای کارگر، کود شیمیایی و ...، واشنگتن که از نوع بهترین مرکبات این شهرستان است از کشاورزان با قیمت 700 تا800 تومان خریداری می‌شود.

 

کسی بر بازار نظارت ندارد

وی عنوان کرد: این در حالی است که قیمت مرکبات خوب در بازار تهران، اصفهان و حتی میادین جیرفت تا کیلویی 3 هزار تومان به فروش می‌رسد، اما دلالان با قیمت ارزان محصول مرکبات این منطقه را خریداری می‌کنند و کسی هم بر بازار نظارت ندارد.

کشاورز دیگری از گلدشت عنبرآباد در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس اظهار داشت: با وجود اینکه سازمان صنعت، معدن و تجارت در جنوب کرمان مستقل شده است در بحث تنظیم بازار تاکنون اقدام مؤثری صورت نگرفته است.

توکلی افزود: دلالان مرکبات را با کمترین قیمت خریداری می‌کنند و سود اصلی را دلالان به جیب می‌زنند و کشاورزانی که بیش از یک سال زحمت کشیده‌اند، سود چندانی نصیب آنان نمی‌شود.

وی در پاسخ به سئوالی که چرا کشاورزان محصول خود را مستقیم به بازارهای سایر استان‌ها و شهرستان‌ها نمی‌فرستند، گفت: کشاورزانی که محصول آنها زیاد است، ضرر نمی‌کنند و خود مستقیم به بازارهای هدف می‌فرستند، اما کشاورزی که در هر برداشتی میزان تولیدش دو تا سه تن است، مقرون به صرفه نیست که بخواهد این بار را به تهران و سایر شهرستان‌های دیگر ارسال کند، لذا مجبور است با هر قیمتی که در شهرستان خریداری می‌کنند به فروش برساند.

این کشاورز تأکید کرد: باید متولیان امر هرچه سریعتر نسبت به تنظیم بازار نظارت جدی بکنند و نگذارند که محصول کشاورزان حیف و میل شود.

هر ساله این دلال‌بازی‌ها نگذاشته است که کشاورزان این مناطق بتوانند محصول خود را با قیمت مناسب به فروش برسانند و افرادی سودجو با ایستادن در جلوی غرفه‌های میادین و کناره‌های خیابان محصول این منطقه را تاراج می‌کنند و کسی هم تاکنون در این راستا هیچ گامی برنداشته است.

 

ضرورت حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت از کشاورزان

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان عنبرآباد نابسامانی وضعیت بازار را ناشی از وجود دلالان دانست و گفت: امید می‌رود با حمایت سازمان صنعت، معدن و تجارت جنوب کرمان هر چه سریعتر وضعیت قیمت مرکبات کشاورزان ساماندهی شود تا دچار ضرر و زیان نشوند.

عنایت سالاری در گفت‌و‌گو با فارس عنوان کرد: شهرستان عنبرآباد بیش از 14 هزار هکتار سطح زیر کشت باغی دارد که حدود 11 هزار هکتار آن مثمرثمر و 3 هزار هکتار آن غیر بارور است.

وی میانگین سطح برداشت در هر هکتار را 25 تن در دشت و بیش از 40 تن در مناطق کوهستانی دانست و تصریح کرد: برداشت مرکبات از اول مهر ماه در کوهپایه و در دشت از اول آبان ماه آغاز شده است.

سالاری خاطرنشان کرد: باید دلالانی که جلوی غرفه‌های میادین، خرید و فروش می‌کنند، ساماندهی شوند تا دسترنج کشاورزان که یک سال زحمت کشیده‌اند با قیمت ارزان خریداری نشود.

----------------------

گزارش از علی داور

----------------------

انتهای پیام/80005/ب40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول