اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

امام جمعه اردبیل:

پیام کربلا جز تکیه بر رهبریت صالح نیست / سهم تربیتی کربلا غوغا می‌کند

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه پیام کربلا جز تکیه بر رهبریت صالح نیست، گفت: سهم تربیتی کربلا غوغا می‌کند.

پیام کربلا جز تکیه بر رهبریت صالح نیست / سهم تربیتی کربلا غوغا می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، حجت‌الاسلام سید حسن عاملی امشب در دوازدهمین دوره استقبال از ماه محرم در مسجد اعظم اردبیل که با حضور عزاداران و عاشقان حسینی در طلیعه ماه محرم برگزار شد، اظهار داشت:‌ عشق به سیدالشهدا (ع) و عزاداری برای آن حضرت نعمت بزرگی است که اگر همراه با انتقال مبانی فکری و اعتقادی آن حضرت باشد قطعاً مجد و شرف آن دوچندان است.

وی، فرصت عزاداری برای امام حسین (ع) را فرصتی مغتنم برای دوستداران اهل بیت (ع) توصیف کرد و افزود: آثار این دوستی و محبت محیرالعقول است، چراکه در دنیا و آخرت انسان را به رستگاری می‌رساند.

امام جمعه اردبیل، کربلا را رکن هویت، تشخص و ضامن بقا بشریت توصیف کرد و ادامه داد: اگر امروز وهابیت اعلام می‌کند که باید حسین (ع) را از شیعه بگیریم تا به اهدافمان برسیم، باید همه ما متوجه باشیم که عشق به سیدالشهدا (ع) و عزاداری به آن حضرت از چه قرب و ارزشی برخوردار است.

عاملی در بخش دیگری از سخنان خود به سیره نبی مکرم اسلام(ص) در عزاداری برای امام حسین (ع) و گریه برای مصائب آن حضرت اشاره کرد و یادآور شد: پیامبر مکرم اسلام(ص) با امام حسین (ع) وحدت واقعی را به نمایش گذاشت و به امت اسلامی اعلام کرد که آزار و اذیت امام حسین (ع) و مصائب آن حضرت گویی مصائب من است.

وی با بیان اینکه عزاداری برای سیدالشهدا (ع) نه تنها بدعت نیست؛ بلکه بیعت مجدد با سیره نبی مکرم اسلام(ص) است، تصریح کرد: وهابیتی که عزاداری برای حسین را بدعت معرفی می‌کند در حقیقت به ساحت قدسی پیامبر (ص) توهین می‌کند.

امام جمعه اردبیل با یادآوری اینکه اردونشینان عزای حسینی در حقیقت در اردوگاه رسول خدا(ص) قرار دارند، خاطرنشان کرد: ما به وهابیت می‌گوییم که هرچقدر پول خرج کنید و تبلیغات به راه اندازید، نمی‌توانید عشق امام حسین (ع) را از قلب شیعیان و موالیان آن حضرت بگیرید، چراکه این عشق در قلب‌های ما ابدی است که نمونه آن را در عزاداری‌ها و آیین‌های مختلف با وجود سختی راه و طی کردن طولانی تا رسیدن به کربلای معلی شاهد و ناظر هستیم.

عاملی خطاب به حاکمان آذربایجان گفت: اهالی آذربایجان 70 سال در دوران کمونیسم در سخت‌ترین شرایط عزاداری به راه انداختند و در سوگ امام حسین (ع) گریستند و امروز جای تأسف است که حاکمان آذربایجان در یک کج‌اندیشی واقعی می‌خواهند جلوی عزاداری محبان امام حسین (ع) را بگیرند.

سهم تربیتی کربلا غوغا می‌کند

به گزارش خبرگزاری فارس از اردبیل، امام جمعه اردبیل افزود: اگر امروز قلب‌ها به واسطه مهر و محبت امام حسین (ع) تسخیر شده و برکات این عشق و محبت را شاهد هستیم؛ به واسطه قلب طاهر و پاکی است که در عشق امام حسین (ع) اشک می‌ریزد و دلها به یاد آن حضرت غوغای مهر و محبت است.

عاملی تصریح کرد:‌ وقتی که یک قطره اشک در ماتم امام حسین (ع) آتش جهنم را خاموش می‌کند گریه کردن برای آن حضرت دفع بلاست و به یقین این عزاداری‌های ما نیز بهترین سود و فایده را به همراه دارد.

این استاد حوزه و دانشگاه خاطرنشان کرد:‌عده‌ای با تأویل دین به بدترین شکل سعی می‌کنند راستی و صداقت دین را معکوس جلوه دهند؛ در حالی که ما باید بدانیم که بزرگترین سهم ما از کربلا سهم تربیتی است که به یقین غوغا می‌کند.

وی از عاشورا و کربلا به عنوان مدرسه تربیتی یاد کرد و اظهار داشت: در این مدرسه سرفصل تمام اخلاقیات بازگو می‌شود و بهتر آن است که با ارتباط برقرار کردن با دستگاه سیدالشهدا بکوشیم تا بهترین سهم را از این عزاداری‌ها ببریم.

عاملی اضافه کرد: این ظلم آشکار است که ارتباط با امام حسین (ع) را محدود به دهه محرم کنیم یا امام حسین (ع) فقط در مراسمات عزاداری و زیارت عاشورای ما نمود پیدا کند در حالی که باید در تمام شئون زندگی عشق و معرفت حسینی جلوه‌گری کند.

عفت و حجاب تابلوی دین است

امام جمعه اردبیل در ادامه سخنان خود بیان کرد: امام حسین (ع) شهید امر به معروف و نهی از منکر است و اگر امروز در احیای این فریضه الهی کوتاهی کنیم قطعاً به مرام و اندیشه امام حسین (ع) خیانت شده است.

عاملی یادآور شد:‌ امام حسین (ع) خود را فدای حیات اجتماعی دین کرد تا وجهه دین خراب نشود چرا که شهرها و سکونت‌گاه‌های ما باید نمود و نشانه‌ای از دین و زیبایی‌های آن باشد.

وی این تابلو و نشانه‌های دین را عفت، حجاب،‌ صداقت، شجاعت، پاکدامنی، عدالت و... توصیف کرد و ادامه داد: زنانی که با آرایش نامناسب و ظواهر بسیار زننده در مجالس حسینی حاضر می‌شوند گویی به قلب و جان امام حسین (ع) تیری وارد می‌کنند که در حقیقت غیرت و شجاعت آن حضرت را دچار بی‌حرمتی می‌کنند.

امام جمعه اردبیل، امام حسین (ع) و اهل بیت (ع) آن حضرت را در غیرت تمام و کامل دانست و گفت: این جای تأسف است که عده‌ای با بدترین چهره و صورت می‌خواهند در عزاداری‌ها حاضر شوند و برای دشمنان اسلام سوژه‌ای درست کنند؛ در حالی که پیام بزرگ عاشورا و کربلا دوری از رذیلت‌های اخلاقی و تربیتی است.

وی در ادامه سخنان خود افزود: امام حسین (ع) تنها به خاطر احیای امامت امت به صحنه کربلا آمد تا نقشه‌ای را که پیامبر (ص)‌ ترسیم کرده بود در قالب هدایت و رهبری صالح به دنیا عرضه کند چرا که هویت شیعه در امامت و رهبری صالح است به گونه‌ای که دشمنان اسلام امروز با توحید و معاد هیچ کاری ندارند و تنها با امامت در افتاده‌اند.

نماینده مردم استان اردبیل در مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: ما باید در عزاداری‌های حسینی به آرمان حسین و اندیشه آن حضرت لبیکی دوباره بگوییم و با این لبیک‌گویی خود اعلام کنیم که امام حسین (ع) در سال 61 هجری دفن نشده و یا هرگز به چشم عتیقه به آن حضرت نگاه نمی‌کنیم.

وی، امام حسین (ع) را متعلق به همه شیعیان و انسان‌های آزاده دانست و خاطر نشان کرد: ما در عزاداری‌های خود به یک پالایش حقیقی نیاز داریم که ضرورت دارد نسبت به رعایت برخی از شئونات در عزاداری‌ها توجه کنیم تا با آسیب‌شناسی مناسب جلوی انحرافات و سوءاستفاده‌ها گرفته شود.

رئیس شورای فرهنگ عمومی استان اردبیل اضافه کرد: بنده از شعرا و مداحان انتظار دارم یک دوره مقتل بخوانند و با خواندن روضه واقعی نه جعلی بکوشند تا عاشقان امام حسین (ع) را از عشق واقعی سیراب کنند.

عاملی بیان کرد: نباید مجلس عزای حسینی مجلس تخلیه روحی و احساسی باشد بلکه شعر شعرا و مدح مداحان باید از غنایی برخوردار باشد تا در شأن معصوم مبانی انتقال یابد.

وی، شعرا و مداحان را از غلو و هیئت‌های مذهبی را از نشان دادن شمایل نامناسب بر حذر داشت و یادآور شد: این شمایل قدسی بودن صورت اهل بیت را به عرفی تبدیل می‌کند که هیچ در شأن آنها نیست.

عاملی با انتقاد از کسانی که با نام دین می‌خواهند به لذت دنیا برسند، ادامه داد: عده‌ای با آسیب‌ها به عزاداری حسینی سعی می‌کنند این صحنه را تضعیف کنند که ضرورت دارد در این زمینه دقت لازم صورت بگیرد.

وی، پرهیز از اختلاط زن و مرد، شمع‌گردانی‌های مختلف مردان و زنان، آرایش‌های نابجای بانوان و دور شدن از آداب شکلی را به عزاداران توصیه کرد و گفت: ‌هر آداب شکلی که پیامی نداشته باشد، بدعت است و باید از آن پرهیز کرد.

عاملی، بازاریان را از سد معبر و هیئت امنای مساجد را از پخش نکردن عزاداری‌ها از طریق بلندگو و همچنین طبل زدن‌های بی‌مورد و در ساعاتی نابجا بر حذر داشت و متذکر شد: انتظار می‌رود امسال برخی آداب و رسوم غلط در عزاداری‌های مردم اردبیل نظیر برافراشتن بیرق‌های بزرگ، نعش و اسب‌گردانی‌ها کنار گذاشته شود و شیعیان در شأن امام حسین (ع) و رعایت کارهای واجب و احتیاط در کارهای مستحب در عزاداری‌ها شرکت کنند تا برخی اباحی‌گری‌ها وارد عزاداری نشود.

انتهای پیام/62001/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول