اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی:

تک‌صدایی جهان دانش در حال شکسته شدن است

رئیس فرهنگستان علوم اسلامی گفت: تک‌صدایی جهان دانش در حال شکسته شدن است و این موضوع در افزایش تولیدات علمی کشور ما نیز به وضوح قابل مشاهده است.

تک‌صدایی جهان دانش در حال شکسته شدن است

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز، آیت‌الله سید محمدمهدی میرباقری ظهر امروز در سمینار بین‌المللی چشم‌انداز سلامت اظهار داشت: تک‌صدایی جهان دانش در حال شکسته شدن است و این موضوع در افزایش تولیدات علمی کشور ما نیز به وضوح قابل مشاهده است.

وی افزود: در دنیای امروز توجه به سلامت یکی از مولفه‌های اصلی بحث توسعه پایدار است.

میرباقری اضافه کرد: در پرداختن به بحث سلامت باید تصویری جامع و کاربردی از اهداف سلامت به دست دهیم و ضمن آن که بحث‌های نظری نباید مانع توجه به الگوهای تحقق سلامت در جامعه شود، کاربردها نیز نباید ما را از مبانی سلامت و دانش‌های زیرمجموعه آن غافل کند.

وی ادامه داد: اگر نتوانیم به الگوهای تحقق عینی عدالت دست یابیم این مفهوم تبدیل به آرمان و آرزو می‌شود.

میرباقری خاطرنشان کرد: نظریات سوسیالیستی و مارکسیستی در مورد عدالت در عمل شکست خورد و این شکست در برهه‌ای منجر به این تلقی شد که تنها اتوبان یک‌طرفه برای دستیابی به عدالت از مسیر نظریات سرمایه‌داری گذر می‌کند.

این محقق دانشگاهی تصریح کرد: در آن مقطع تاریخی برخی از نظریه‌پردازان از پایان تاریخ سخن گفتند و مکتب سرمایه‌داری به عنوان چهره اقتصادی لیبرال دموکراسی شروع به یکه‌تازی کرد.

وی بیان کرد: در این نگاه انسان منبع تولید ثروت دانسته شد و مدیریت انسانی به مدیریت منابع انسانی تغییر نام داد.

میرباقری ابراز داشت: نباید نقاط ضعف خود را نادیده بگیریم و با دست گذاشتن بر ضعف‌های نظام مدرن مشکلات مزمن نظام عدالت و سلامت خود را نبینیم بلکه باید با نقد این الگو از تکرار راه رفته خود‌داری کنیم.

وی در ادامه گفت: باید تلاش کنیم نظریه‌پردازی در حوزه سلامت مبتنی بر عدالت را به یک نقشه جامع کاربردی تبدیل کنیم که بتوان آن را کمّی‌سازی کرد.

میرباقری در این جلسه ابراز داشت: دانش‌های پشتیبان نظری غیراسلامی نه تنها ما را به نتیجه نمی‌رساند که بحران‌های اجتماعی را بیشتر خواهد کرد.

وی افزود: اینکه شاخص‌های سلامت روان جامعه پیشرفت نداشته و بلکه رو به افول بوده یکی به سبب آن است که چشم بسته از الگوهای غربی پیروی کردیم.

به گفته وی، ضرورت تولید نظریات پایه مبتنی بر ابَر نظریه و منطق‌هایی که بتوانیم پیچیدگی موضوعات را با تکیه بر آن شناخته و فلسفه‌ای ناظر بر حرکت و تکامل اجتماعی و تاریخی خودمان ارائه دهیم ضرورت دارد.

وی در پایان با تاکید بر اینکه مفهوم عدالت با تعادل تفاوت دارد به تشریح این موضوع پرداخت که این مغالطه چگونه باعث دور شدن از حوزه اخلاق‌گرایی و در افتادن به وادی فن‌سالاری شده است.

انتهای پیام/2448/صا40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول