اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس کمیسیون انرژی مجلس:

حق و حقوق هسته‌ای ایران تثبیت شده است

رئیس کمیسیون انرژی مجلس گفت: حق و حقوق هسته‌ای ملت ایران مبرهن، مشخص و تثبیت شده است و ما از این توانمندی‌ها کوتاه نمی‌آییم.

حق و حقوق هسته‌ای ایران تثبیت شده است

جلیل جعفری بنه خلخال در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: ‌ما با شفافیت در دو دهه اخیر اقدامات هسته‌ای خود را انجام داده‌ایم و هیچ مانعی را برای بازرسان و مسئولان آژانس به وجود نیاوردیم تا آنها نسبت به صلح‌آمیز بودن حرکت‌ها و اقدامات ما شک و شبه‌ای داشته باشند بلکه بارها اعلام کرده‌ایم در این زمینه بدون واهمه آماده بازرسی و تداوم مذاکرات هستیم.

وی خاطرنشان کرد: بدون تهدید به زور و اجبار و در قالب معاهدات آژانس آماده مذاکره و گفت‌وگو هستیم اما اینکه دشمن بخواهد از غنی‌سازی و یا برخی از اقدامات قانونی ما را برحذر دارد در برابر خواسته نامشروع آنها کوتاه نخواهیم آمد.

این نماینده یادآور شد: در مذاکرات 1+5 ضمن دفاع از حقوق ملت، تعامل با دنیا نیز مدنظر بوده و همچنان این رویه در دستور کار است.

جعفری بنه خلخال گفت: مذاکرات هسته‌ای باید در راستای سیاست‌های نظام و احقاق حقوق ملت و تعامل با دنیا صورت گیرد و استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای بدون تخطی از حقوق مردم در بحث غنی‌سازی، تولید انرژی، ساخت نیروگاه، استفاده از این دانش در بحث درمان، کشاورزی و صنعت در چارچوب مقررات NPT همواره مورد اهتمام کشورمان و مسئولان نظام است.

وی تصریح کرد: باید از حقوق هسته‌ای تعریف شده در NPT برخوردار باشیم و علاوه بر این دنیا مطمئن شود که صنعت هسته‌ای ما به سمت استفاده تسلیحاتی و نظامی نبوده و نخواهد بود.

استاد دانشگاه امیرکبیر تهران افزود: ضمن اینکه روند مذاکرات به سمت تعامل بین جمهوری اسلامی و دنیا پیش می‌رود باید اشاره کنم که کشورهای مذاکره‌کننده و دنیا بدانند که رژیم جعلی صهیونیسم صدها بمب اتمی دارد، به معاهدات بین‌المللی تن نمی‌دهد حق اظهار نظر درباره سیاست‌های هسته‌ای کشورمان که کاملاً صلح‌آمیز بوده و استفاده اقتصادی از علم هسته‌ای را دنبال می‌کند، ندارد.

جعفری بنه خلخال بیان داشت: همانطور که تاکنون در حدودی که معاهدات بین‌المللی برای این دانش مشخص کرده فعالیت کرده‌ایم در مسیر صلح‌آمیز و در چارچوب NPT حرکت خواهیم کرد و رویکرد اقتصادی و استفاده‌ای صلح‌آمیز این دانش همواره مدنظر بوده و تاکیدات مقام معظم رهبری نیز بر این بوده است.

وی تصریح کرد: در صنعت هسته‌ای در حال حاضر 15 هزار نفر از دانشمندان و کارشناسان زبده به کار گرفته شده‌اند و نیروی‌های متخصص در این حوزه فعال هستند و حجم قابل توجهی در زمینه اشتغالزایی نیز فراهم آمده است.

رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی ادامه داد: برنامه جمهوری اسلامی استفاده اقتصادی از این صنعت است و زمان تجاری‌سازی این دانش با توجه به مرکزیت و محوریت کشورمان در منطقه فرا رسیده و کشورمان توانایی احداث نیروگاه‌های اتمی، تربیت نیروهای متخصص که اساس و پایه صنعتی شدن هسته‌ای هست را برای کشورهای منطقه دارد و زمان کنونی زمان استفاده تجاری و اقتصادی از این دانش است چرا که برای توسعه کشور نیاز به این دانش روز به روز افزایش می‌یابد.

پژوهشگر برتر اتمی کشور در سال 89 در پایان گفت‌وگوی خود با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: نیت و برنامه‌های هسته‌ای کشورمان استفاده صلح‌آمیز از این دانش است و هدفی جز توسعه خدمات‌رسانی به مردم نداریم و در بحث حقوق هسته‌ای خود تعلیق، غنی‌سازی و پروتکل الحاقی غیر‌قابل قبول است و مجلس به این بحث تن نخواهد داد.

انتهای پیام/62001/ر40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول