اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

تکرار / مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین خبر داد

تدوین دستورالعمل اجرایی امر به معروف و نهی از منکر

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به دیدار با اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس از تدوین دستورالعمل اجرایی امر به معروف و نهی از منکر با تشکیل یک وزارتخانه و یا سازمان خبر داد.

تدوین دستورالعمل اجرایی امر به معروف و نهی از منکر

به گزارش خبرگزاری فارس از قزوین، علی نعمت‌اللهی شنبه‌شب در همایش امر به معروف و نهی از منکر که به همت ناحیه مقاومت بسیج سپاه قزوین برگزار شد امر به معروف را از مهم‌ترین فرایض دینی برشمرد و اظهار داشت: دو فریضه مهم امر به معروف و نهی از منکر جایگاه والایی را در اندیشه اسلامی به خود اختصاص داده است.

وی افزود: امر به معروف و نهی از منکر از اصول مترقی اسلام بوده و این مهم ضامن امنیت جامعه است، چراکه اگر جامعه از این فریضه برخوردار باشد هوشیار و بیدار خواهد بود و غفلت در آن راه نخواهد داشت.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد: یک جامعه دینی باید هوشیار بوده و هرگز در خطا فرو نرود.

نعمت‌اللهی با اشاره به مراکز امر به معروف و نهی از منکر، تصریح کرد: مراتب امر به معروف با لایه‌هایی که برایش تعریف شده در حقیقت جامعه را هوشیار کرده و جامعه هوشیار نیز در برابر آسیب‌های اجتماعی مصون خواهد ماند و به همین دلیل امر به معروف و نهی از منکر اصل بالنده دین است.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین تصریح کرد:‌ امر به معروف و نهی از منکر تنها به اسلام مربوط نمی‌شود و همه ادیان بر آن تأکید دارند، چراکه فریضه‌ای الهی بوده و آسیب‌های اجتماعی در همه جوامع وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: امر به معروف و نهی از منکر ریشه در تاریخ ادیان دارد، اما باید پذیرفت که دین اسلام به دلیل خاتم بودنش این مسئله با شکل و گستره جامعی نگاه کرده و توجه ویژه‌ای به این دو فریضه دارد.

نعمت‌اللهی با بیان اینکه در بحث امر به معروف و نهی از منکر هیچ جای تردیدی وجود ندارد، تأکید کرد: اهمیت و جایگاه ویژه امر به معروف و نهی از منکر برای همه روشن بوده و باید طوری برنامه‌ریزی کنیم تا این فریضه واجب تأثیرگذارتر و نتیجه‌بخش‌تر باشد.

وی با اشاره به سفر اخیر اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به قزوین و همچنین اصل 8 قانون اساسی، یادآور شد: تدوین دستورالعمل اجرای امر به معروف و نهی از منکر با تشکیل یک وزارتخانه یا سازمان از برنامه‌های کمیسیون فرهنگی مجلس است که به زودی محقق می‌شود.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین اضافه کرد: باید شناخت تئوری و نظری از این فریضه مهم داشته باشیم و آمران به معروف و ناهیان از منکر باید شناخت لازم از این واجبات و محرمات داشته باشد.

نعمت‌اللهی با بیان اینکه جامعه در حال رشد و ترقی منکرات و معروفاتش نیز افزوده می‌شود، یادآور شد: هرچه جلوتر می‌رویم فریضه امر به معروف و نهی از منکر از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود که اگر در شناخت معروفات و محرمات دچار غفلت شویم به گمراهی خواهیم رفت.

این مسئول تصریح کرد: آشنایی به سطوح امر به معروف امری ضروری است که این سطوح به سه دسته قلبی، لسانی و عملی تقسیم می‌شود و باید این سه سطح مورد ارزیابی قرار گرفته و شئونات آن را بشناسیم.

نعمت‌اللهی ادامه داد: بحث عملی امر به معروف و نهی از منکر عمدتاً از شئونات دولت است و نوع گفتن نوع نتیجه و دیگر موارد را نیز باید در سطوح امر به معروف و نهی از منکر لحاظ کرد.

مدیرکل تبلیغات اسلامی استان قزوین با اشاره به داستان «ژان وارژان» اثر ویکتور هوگو، عنوان کرد: غربی‌ها نیز امر به معروف و نهی از منکر را به شیوه و روش پیامبر اسلام قبول دارد چرا که ویژگی پیامبر اسلام نیز اخلاق وارسته و رفتار شایسته بوده است که مردم را تحت تأثیر قرار داده و به این شیوه امر به معروف و نهی از منکر می‌کرد.

این مسئول با بیان اینکه همیشه امر به معروف بر نهی از منکر مقدم است، تأکید کرد: امر به معروف و نهی از منکر جایگاه رفیعی در اندیشه اسلامی داشته و یک اصل مترقی محسوب می‌شود.

نعمت‌اللهی با اشاره به کتاب امر به معروف و نهی از منکر در اندیشه اسلامی اثر «مایکل کوک» نویسنده انگلیسی که دو جلد کتاب نیز در این زمینه منتشر کرده است خطاب به حاضران، توصیه کرد: خلاء‌هایی در جامعه وجود دارد که اسلام این خلاء‌ها را پر کرده و یکی از این موارد نیز همین اصل مترقی امر به معروف و نهی از منکر است که خلاء‌های موجود در جوامع را از بین می‌برد.

این مسئول اذعان داشت: امر به معروف و نهی از منکر پدیده‌ای گسترده، عمیق و ژرف است که نگارش کتابی در این خصوص توسط یک غیر مسلمان اهمیت آن را دو چندان می‌کند.

نعمت‌اللهی در خاتمه سه شیوه قلبی، لسانی و عملی فریضه امر به معروف و نهی از منکر را با اهمیت و قابل ارزیابی عنوان کرد.

یادآور می‌شود در این مراسم که با حضور بسیجیان ناحیه مقاومت بسیج سپاه قزوین برگزار شد سردار آبنوش فرمانده سپاه صاحب‌الأمر (عج) و عباس کاظمی فرمانده سپاه ناحیه قزوین نیز حضور داشت.

انتهای پیام/2667/ذ/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول