اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شورای اسلامی شهرستان قشم در گفت‌وگو با فارس:

با طرح الحاق جزیره هرمز مشکلی نداریم / لارک و هنگام قابلیت شهر شدن را دارند

رئیس شورای اسلامی شهرستان قشم با بیان اینکه قشم در بعد برخورداری از اعتبارات باید ویژه‌تر دیده شود، ویژگی‌های جزایر لارک و هنگام را برشمرد و گفت: با الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم مخالفتی وجود ندارد.

با طرح الحاق جزیره هرمز مشکلی نداریم / لارک و هنگام قابلیت شهر شدن را دارند

به گزارش خبرگزاری فارس از قشم، جزیره هرمز که طی سال‌های گذشته بخشی از شهرستان بندرعباس به شمار می‌رود، اکنون به عنوان مرکز شهرستان قشم، جزائری همانند لارک، هنگام و هرمز را نیز در محدوده خود مدیریت می‌کند.

در شهرستان قشم و به ویژه جزیره قشم بیش از ده‌ها روستای بزرگ و کوچک و چندین شهر وجود دارد.

طی هفته‌های گذشته و با آغاز به کار چهارمین دوره شوراهای شهر و روستا در کشور، در قشم نیز این شوراها پس از آغاز به کار اقدام به تشکیل شورای شهرستان و معرفی نماینده خود در شورای استان کرد.

علی رستمی‌فر در این انتخابات به عنوان رئیس شورای شهرستان قشم انتخاب شد، وی در گفت‌وگویی تفصیلی با خبرنگار فارس در قشم به سئوالات ایراد شده پاسخ داد.

فارس: به عنوان سئوال نخست، وضعیت جزائر تابعه شهرستان قشم را چگونه ارزیابی می‌کنید و چه کارهایی باید در راستای توسعه این جزائر صورت گیرد؟

رستمی‌فر: از هر اقدامی که در جهت اعتلا و توسعه و رفع نارسایی و محرومیت و مشکلات شهرستان باشد حمایت می‌کنیم، شورای اسلامی شهرستان قشم مخالفتی با الحاق جزیره هرمز به منطقه آزاد قشم ندارد و از این امر حمایت می‌کند و تا تحقق این امر از هر اقدامی که به توسعه جزیره هرمز، لارک، هنگام و روستاها و شهرهای محدوده و خارج از محدوده منطقه آزاد قشم منجر شود حمایت می‌کند و برای این امر هر اقدام و پیگیری لازم باشد به عمل می‌آوریم، جزیره قشم و جزایر هرمز و لارک و هنگام که مجموعه شهرستان قشم را از لحاظ تقسیمات کشوری تشکیل می‌دهد، هر یک دارای پتانسیل‌ها و ظرفیت‌های بالقوه سرمایه گذاری و گردشگری هستند که با مدیریت صحیح و سرمایه‌گذاری بیشتر دولت و سازمان منطقه آزاد قشم می‌توان این ظرفیت‌های بالقوه را به ظرفیت‌های بالفعل تبدیل کرد.

فارس: آیا با توجه به ویژگی‌های قشم، توجه‌ و رسیدگی به قشم در دهه‌های اخیر را مناسب ارزیابی می‌کنید؟

رستمی‌فر: پس از انقلاب اسلامی، نظام توجه ویژه‌ای به این شهرستان داشته و با اختصاص بودجه در رشد و آبادانی و عمران و رفع محرومیت جزایر اهتمام داشته که جای تقدیر دارد اما حجم کار در این شهرستان به واسطه وسعت و جایگاه ملی و بین‌المللی، نگاه ویژه دولت جمهوری اسلامی ایران را می‌طلبد و شورای شهرستان در این دوره پیگیری‌های لازم را در جهت افزایش و تخصیص اعتبارات شهرستان و مطالبات شوراها و اهالی شهرستان از طریق مراجع ذی‌ربط و نمایندگان محترم شهرستان در مجلس شورای اسلامی خواهد کرد.

فارس: نقش شوراها و به ویژه شورای شهرستان را در توسعه قشم چگونه می‌بینید؟

رستمی‌فر: به همین زودی کمیسیون‌های اصلی و کارگروه‌های شورای اسلامی شهرستان تشکیل می‌شود و قطعا از تمامی صاحب نظران که نگاه ملی و بین‌المللی به شهرستان دارند در این کمیسیون‌ها و کارگروه‌ها استفاده خواهد شد و نیز برای هماهنگی بین شوراهای اسلامی شهرستان و آشنایی آنها با وظایف و اختیارات به همین زودی دوره‌های لازم برگزار خواهد شد.

یکی از وظایف شورای اسلامی شهرستان بنابر تاکید بند یک ماده 78 تشکیلات، وظایف و انتخابات شوراهای اسلامی کشور و انتخاب شهرداران، ارائه پیشنهادات لازم در زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی شهرستان به دستگاه‌های اجرائی ذی‌ربط و کمیته برنامه‌ریزی شهرستان و شورای استان است، برای بررسی نارسایی‌ها، کمبودها و مشکلات شهروندان شهرستان قشم به همین زودی بازدیدی از تمامی جزایر تابعه شهرستان قشم با حضور فرماندار شهرستان و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد قشم و سایر مسئولان اجرائی به عمل خواهد آمد، تا با بررسی نیازها، پیشنهادات لازم در زمینه توسعه اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و عمرانی شهرستان به متولیان امر ارائه شود.

فارس: در هفته‌ها و ماه‌های اخیر همواره در طرف مسئولان غیر دولتی در قشم به ویژه امامان جمعه و جماعت مبحث کمبودهای درمانی و نارسایی‌های بهداشتی در قشم مورد انتقاد بوده است، آخرین وضعیت مراکز درمانی و بیمارستانی قشم چگونه است؟

رستمی‌فر: دغدغه ائمه جمعه شهرستان قابل احترام است و فرمایشات این بزرگواران بایستی مورد توجه قرار گیرد چرا که این عزیزان کمبودها و نیازها را از زبان مردم و با توجه مراجعات آنها بیان می‌کنند، لذا به همین زودی در این راستا پیگیری‌های لازم را به عمل می‌آوریم و در همین جا فرصت را مغتنم می‌شمارم و از ریاست دانشگاه علوم پزشکی استان هرمزگان تقاضا دارم تا هنگام راه اندازی بیمارستان بزرگ پیامبر اعظم، خدمات درمانی بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا قشم را ارتقا دهند تا دغدغه ائمه جمعه و مردم برطرف گردد و با توجه به قول دکتر مشیری در خصوص راه‌اندازی بیمارستان 126 تختخوابی در دست احداث که تقریبا کارهای ساختمانی آن در حال اتمام است و نصب دستگاه‌های خریداری شده مورد نیاز بیمارستان توسط سازمان منطقه آزاد و تامین کادر درمانی بیمارستان از جانب وزارت بهداشت و درمان شاهد راه‌اندازی این بیمارستان به همین زودی در دهه مبارک فجر باشیم.

همچنین در مورد سازه‌ای که در راستای احداث بیمارستان جی‌جیان به دانشگاه آزاد اسلامی قشم واگذار شده نیز باید گفت که با توجه به فعالیت دانشکده پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی قشم و پیگیری‌های دکتر عابدینی و دکتر رنجبر ریاست و معاونت اداری مالی دانشگاه از ریاست عالیه دانشگاه داشته، امیدواریم شاهد احداث و تکمیل این مرکز درمانی جهت ارائه خدمات درمانی مورد نیاز به اهالی غرب جزیره باشیم و از همین جا از ریاست عالیه دانشگاه آزاد اسلامی کشور جناب دکتر میرزاده تقاضا داریم با تدبیر و اختصاص بودجه لازم به دانشگاه آزاد اسلامی قشم این اقدامات خداپسندانه محقق و این بیمارستان نیز در آینده‌ای نزدیک تکمیل و راه‌اندازی شود و راه‌اندازی این بیمارستان‌ها علاوه بر خدمات دهی به شهروندان شهرستان قشم می‌تواند به اهالی بندر خمیر و بندرلنگه نیز خدمات‌دهی کند.

فارس: با توجه به بیمارستان‌های در حال احداث و راه‌اندازی آنها، مسئولان شهرستان آیا توجهی به معرفی این مراکز به کشورهای عربی همسایه نیز دارند؟

رستمی‌فر: البته با تجهیز و تکمیل کادر پزشکی مجرب این مراکز درمانی توانمندی سرویس مناسب را به اتباع کشورهای عرب همسایه خواهیم داشت و به نوعی این مراکز می‌توانند به مراکز توریسم درمانی تبدیل شوند و درآمدزائی مناسب داشته باشند و علاوه بر اهالی، سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی نیز دغدغه درمانی به واسطه سرمایه‌گذاری در جزیره قشم نخواهند داشت و در همین جا لازم دانستم از دانشگاه آزاد اسلامی قشم به واسطه ارائه خدمات به بیماران دیالیزی در کلینیک جی‌جیان قشم تشکر و قدردانی کنم.

از مسئولان دانشگاه علوم پزشکی استدعا دارم که در جهت افزایش تعداد پزشکان مقیم در درمانگاه لارک و هرمز اقدامات لازم را به عمل آورند تا دغدغه‌های مردم این جزایر نیز برطرف گردد.

فارس: انتظار شما در قدم نخست به عنوان رئیس شورای شهرستان قشم، و در قدم بعد به عنوان یک شهروند از شوراهای روستا و شهر در این شهرستان چیست؟

رستمی‌فر: از تمامی اعضای شوراهای شهر و بخش و روستاهای شهرستان استدعا داریم نیازها و نارسایی‌های حوزه خود را راسا یا از طریق شورای شهرستان پیگیری کنند. با تعامل و همفکری در جهت توسعه شهرها و بخش‌ها و روستاها کوشا باشیم و از هم‌فکری تمامی صاحب نظران استفاده کنیم و نیازهای حوزه خود را به متولیان امر ارائه و از تمامی شوراهای اسلامی شهرستان قشم تقاضا داریم جهت تحقق وظایف نظارتی شورای شهرستان مندرج در بند پنج ماده 78 قانون شوراها با این شورا همکاری و تبادل نظر کنند.

از تمامی شوراهای شهرها و بخش‌های شهرستان و دستگاه‌های اجرایی شهرستان می‌خواهیم، پیشنهادات خود را وفق ماده 28 آیین‌نامه داخلی شورای شهرستان مصوب 1383 هیئت محترم وزیران به شورای شهرستان ارسال کنند تا در این خصوص تصمیم‌گیری و پیشنهادات لازم به مقامات فرا دست اجرایی از جانب شورای شهرستان ارائه شود.

فارس: وضعیت شوراها در بعد امکانات سخت افزاری همانند برخورداری از ساختمان مستقل چگونه است؟

رستمی‌فر: در حال حاضر شورای بخش مرکزی و شورای شهرستان از اتاقی که در فرمانداری قشم و شورای بخش شهاب از امکانات بخشداری شهاب که به این شورا اختصاص یافته استفاده می‌کند و با توجه به جایگاه مهم شورای شهرستان و شوراهای بخش مرکزی و بخش شهاب در تصمیم‌گیری و نظارت بر اداره شهرستان و بخش تلاش می‌کنیم با رایزنی با فرماندار محترم و مقامات استانداری هرمزگان و مدیریت محترم سازمان منطقه آزاد قشم ساختمانی برای شورای شهرستان و شوراهای بخش مرکزی و شهاب خریداری شود و در اختیار این شوراها قرار گیرد و تا تحقق این امر فعلا از امکانات موجود استفاده خواهیم کرد.

فارس: گفته می‌شود برخی از روستاها با توجه به وسعت و جمعیت و جزایری همانند لارک و هنگام با توجه به موقعیت حساس آن‌ها در جوار تنگه هرمز و خلیج فارس استعداد شهر شدن را دارند، نظر شما چیست؟

رستمی‌فر: قطعا برخی از روستاهای جزیره قشم به واسطه شاخص‌های مورد نظر دارای استعداد تبدیل شدن به شهر هستند و بنا داریم این موضوع را از طریق متولیان امر در این دوره پیگیری کنیم و با توجه به اهمیت جزایر لارک و هنگام همان گونه که شما بیان داشتید درباره ارتقای وضعیت این دو جزیره از روستا به شهر نیز پیگیری خواهیم کرد چرا که علاوه بر حساسیت کلیدی این جزایر تبدیل این دو جزیره به شهر می‌تواند موجب توسعه و تخصیص جذب اعتبارات کشوری و استانی فراهم کند.

فارس: قشم از نظر بودجه‌ای نسبت به ویژگی‌هایش و شرایطش در چه سطحی قرار دارد؟

رستمی‌فر: همان‌طور که گفته شد تلاش برای ارتقای بخش‌های شهرستان به شهر، بدین معنی نیست که پیگیری افزایش اعتبارات کشوری و استانی از جانب شورای شهرستان متوقف گردد چرا که بودجه کشوری و استانی اختصاصی به این شهرستان با توجه به افزایش جمعیت پاسخگوی نیازها نبوده و بایستی تلاش نماییم تا اعتبارات افزایش یابد ضمن اینکه از سازمان منطقه آزاد قشم نیز استدعا داریم اعتبارات بیشتری به شهرها و روستاها و جزایر شهرستان به عنوان مناطق همجوار نماید، و یقین داریم رویکرد مدیریت جدید منطقه آزاد قشم هم در خصوص افزایش اعتبارات جهت توسعه مضاعف خواهد بود و نگاه جدید دولت خدمتگذار و مدیر عامل جدید سازمان منطقه آزاد قشم به توسعه این جزایر قابل تقدیر است.

نباید فراموش کرد موقعیت جزایر شهرستان قشم به واسطه قرار گرفتن در دهانه تنگه استراتژیکی هرمز موقعیت حساس و بین‌المللی است و نگاه نظام اسلامی به این شهرستان نگاهی بین‌المللی است لذا با همدلی و هم‌افزایی تمامی مسئولان دولتی می‌توانیم راه‌های توسعه شهرستان را فراهم کنیم.

مردم شهرستان همیشه در تمامی صحنه‌های انقلاب حضور داشته و علی‌رغم کمبودها و نیازها و محرومیت‌ها در تمامی انتخابات‌ها اکثریت چشمگیری در کشور داشته‌اند و یار و حامی نظام و انقلاب و امام و رهبری بوده و هستند و در مقابل کمبودها و نارسایی‌ها صبور بوده و از نظام خود حمایت کرده و می‌کنند. لذا وظیفه ما متولیان است که در رفع نیازها و کمبودها کمک کنیم.

فارس: قشم از نظر آب‌رسانی به روستاها و مراکز جمعیتی در چه وضعیتی قرار دارد؟

رستمی‌فر: من از همین جا از مسئولان وزارت نیرو استدعا دارم در جهت لوله کشی آب به کلیه روستاها و کاهش هزینه‌های آب روستاییان روستا‌های فاقد لوله کشی آب با تامین دستگاه آب‌شیرین‌کن اقدامات لازم را به عمل آورند.

فارس: و سخن آخر!

رستمی‌فر: اعیاد گذشته عید سعید قربان و عید سعید غدیر را به تمام اهالی شهرستان قشم تبریک می‌گویم. اهالی سنی و شیعه این شهرستان در کمال وحدت با یکدیگر زندگی می‌کنند و رابطه اخوت و برادری به تمام معنی بین اهالی شیعه و سنی در این شهرستان برقرار و این امر مثال زدنی است و الحمدلله هیچ اختلاف و تفرقه‌ای در این شهرستان وجود ندارد ضمن اینکه ائمه جمعه شیعه و سنی شهرستان همیشه در تقویت وحدت و رفع مشکلات اهالی به دور از نگاه مذهبی تلاش مضاعف می‌نمایند و در همین جا از این عزیزان نیز قدردانی می‌نمایم.

=================

گفت‌وگو از: عبدالرحیم رضوانی

=================

انتهای پیام/88001/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول