اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

احساس مسئولیت مردم و مسئولین ضامن حل مشکلات شهری

در مسائل شهری خودیاری مردم و احساس مسئولیت مسئولین ضامن حل مشکلات و معضلات شهری بوده و مدیریت شهری را سهل و روان می‌کند.

احساس مسئولیت مردم و مسئولین ضامن حل مشکلات شهری

به گزارش خبرگزاری فارس از سنندج، نایسر یکی از روستاهای نزدیک شهر سنندج است که با مهاجرت بی‌رویه مردم در حال حاضر تبدیل به یک ناحیه بزرگ منفصل شهری شده است.

این منطقه بدون اختصاص هیچ‌گونه اعتبار و یا بودجه‌ای در دولت‌ دهم به شهر سنندج الحاق شد و اکنون با مشکلات عدیده‌ای گریبان‌گیر است.

عضو شورای اسلامی شهر سنندج در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در مورد مشکلات این ناحیه گفت: در مسائل شهری خودیاری و احساس مسئولیت مردم ضامن حل مشکلات و معضلات است.

سیدبهاءالدین ‌حسینی با اعلام اینکه انسان وقتی فهمید درد چیست، باید دنبال درمان باشد، اظهار کرد: درد‌شناسی کار راحتی است، اما پیدا‌کردن درمان و عمل ‌کردن به درمان کار بسیار سختی بوده و مرد باید در مرحله عمل پایبند باشد.

وی مشکل تأسیسات آب و فاضلاب را بزرگترین مشکل شهرک نایسر برشمرد و افزود: فاضلاب در کوچه‌های مختلف نایسر معضلات فراوانی بوجود آورده و برخی جاهای این شهرک اصلاً فاضلاب ندارند.

عضو کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی سنندج دلیل اصلی این مشکل ساخت و سازهای بی‌رویه و بزرگ‌شدن ناگهانی نایسر آن هم بدون نقشه و پارامترهای شهری دانست و گفت: ابتدا باید زیرساخت‌ها و آب و فاضلاب درست شود.

وی با تصریح بر اینکه خدمتگزاری به خلق نباید فراموش شود گفت: برای ساخت جاده نایسر موانع و مشکلات مالی و انسانی به وجود آمده که از مردم می‌خواهیم برای رفع این مشکلات خود یک مانع نباشند.

حسینی عدم وجود بودجه و اعتبارات را مشکلی بزرگتر از معضل فاضلاب عنوان کرد و اضافه کرد: مردم می‌توانند با احساس مسئولیت همیشگی و خود‌یاری شهرک نایسر را، به مکانی قابل سکونت برای همه مردم این منطقه تبدیل کنند.

افزایش سطح آگاهی سازندگی جامعه را در پی دارد

امام جمعه مسجد شیخ‌رش شهرک نایسر سنندج گفت: با افزایش سطح آگاهی مردم و اطلاع از حق و حقوقشان جامعه به سمت سازندگی پیش می‌رود.

ماموستا صباح رحیمی با اعلام اینکه مردم هنوز سطح سواد و تفکر پایینی نسبت به حقوق شهروندی خود دارند، افزود: کینه، حسادت و مشکلات شهری نتیجه ناآگاهی از مسائل و مراجع حقوقی است.

وی با بیان اینکه مردم ما هنوز نمی‌دانند در صورت بروز مشکل حقوق خود را چگونه و از چه مرجعی باید به دست آورند، اظهار کرد: باوجود فرهنگ و تمدن در این استان در مسائل حقوقی بیسوادیم و نمی‌دانیم حقوق شهروندی چیست.

ماموستا رحیمی ادامه داد: عدم‌ توجه خود مردم، عدم حضور مسئولین در میان مردم و عدم تحقق وعده‌های داده‌شده به مردم ریشه‌های این مشکلات است.

وی با اشاره به اینکه اگر مردم آگاهی به هر طرح و کار عمرانی نداشته باشند طبیعتاً نسبت به آن واکنش منفی نشان می‌دهند، گفت: اگر مسئولین در میان مردم باشند و به آنها آگاهی بدهند قطعاً مردم با بینش بهتر و کمک بیشتری مسئولین را یاری می‌دهند.

مدیریت ظرفیت‌های استان به مردم داده شود

امام جمعه مسجد شیخ‌رش شهرک نایسر سنندج در ادامه گفت: ثروت‌ها و معادن عظیم کردستان، مهندسین بیکار فراوان،  وجود سرمایه‌گذاران بومی شایسته استان نیست و باید مردم از این ظرفیت‌ها پشتیبانی کنند، تا در استان استفاده شود.

ماموستا رحیمی با بیان اینکه زیبنده این استان نیست که یک سری افراد محدود غیربومی و ناشناس از ثروت‌های یک استان بهره‌برداری شخصی کنند و مردم در فقر آنجا در زیر خط فقر باشند.

وی با اشاره به اینکه دلیل این امر عدم اجرای قوانین شرع و نظام جمهوری اسلامی است، اظهار کرد: چون مردم از این قوانین پشتیبانی نمی‌کنند قوانین شرع و نظام اجرایی نمی‌شود.

به گفته وی، روح برداری و برابری، همراهی مردم با نمایندگان و روحیه تعاون و همیاری راه را بر سوء استفاده‌کنندگان و بزه‌کاران می‌بندد.

ماموستا رحیمی با اشاره به اینکه استان کردستان 0.5 درصد بیشتر از سایر استان‌ها شهید، تقدیم انقلاب‌اسلامی کرده و در زمان جنگ حتی یک‌وجب خاک به دست دشمن نداده است افزود: کردستان هنوز هم شهید تقدیم این انقلاب می‌کند و باید از محرومیت خارج شود.

امام جمعه مسجد شیخ‌رش نایسر در پایان با بیان اینکه نماز فقط یک بخش از تقواست، افزود: بخشی از تقوا کمک به خلق است، که در این بخش همه باید انتظارات خود را مشخص کنیم و بدانیم که چه می‌خواهیم.

مسئولین دغدغه‌های مردم را پاسخگو باشند

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای ‌اسلامی گفت: مردم گرفتار مشکلات مضاعفی هستند و بر مسئولین است که دغدغه‌های آنان را پاسخ دهند.

سیداحسن علوی اظهار‌ کرد: مردم در شرایط سخت مالی برای مشکلات محل زندگی خود خودیاری جمع می‌کنند، اما مسئولین اعتنایی به مشکلات آنان ندارند.

وی با تصریح بر اینکه وظیفه فرماندار است که مسائل و مشکلات نایسر و روستاهای سنندج را حل کند، افزود: استاندار و فرماندار تاکنون چند بار به میان نایسر برای رفع مشکلاتشان آمده‌اند؟

علوی ادامه داد: حیف است روستایی که 2 کیلومتر با شهر فاصله دارد، هنوز خاکی بوده و مردم برای رفت ‌و آمد در رنج باشند.

وی با اشاره به اینکه نایسر نه روستاست و نه شهر، گفت: وضعیت برزخی نایسر قابل توجیه نیست و بر مسئولین است که به مسائل این ناحیه توجه جدی داشته باشند.

کردستان 2500 کلاس درس نیاز دارد

نماینده مردم سنندج، دیواندره و کامیاران در مجلس شورای ‌اسلامی در ادامه از کمبود 2 هزار و 500 کلاس درس در استان خبر داد و افزود: باید 2‌ هزار و 500 کلاس درس در کردستان ایجاد شود تا به میانگین کشوری برسیم.

علوی با اعلام اینکه در کردستان آزاد‌راه وجود ندارد اضافه کرد: باید هزاران کیلومتر جاده درست شود تا به میانگین کشوری برسیم.

وی با اشاره به اینکه تنها 100 کیلومتر بزرگراه در کردستان وجود دارد، گفت: از نظر میانگین جاده در کشور در رده‌های آخر کشور هستیم.

محرومیت کردستان باوجود ثروت آن قابل توجیه نیست

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه استان کردستان باوجود ثروت‌های عظیم هنوز محرومیت در آن موج می‌زند، گفت: قابل هضم و توجیه نیست که کردستان با این همه معادن غنی جزء استان‌های محروم کشور باشد.

علوی در پایان با تصریح بر اینکه نباید معادن کردستان در دست افراد ناشناس و غیربومی باشد اظهار کرد: در استانی که مردم در فقر و مضیقه هستند نباید سنگ‌آهن به افراد ناشناس و غیربومی داده شود و ثروت‌های این استان به جای مردم در دست عده معدودی ناشناس باشد.

گزارش از مژگان وفایی

انتهای پیام/79014/ر30

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول