اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مشاور عالی فرمانده نهاجا:

مستکبران توانایی مقابله با رویکرد دفاعی ایران را ندارند/ میدان هوایی ایران بسیار پیچیده‌ است

مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با اعلام اینکه میدان هوایی ایران بسیار پیچیده‌تر از میدان عراق و افغانستان برای ابرقدرت‌ها است، گفت: مستکبران توانایی مقابله با رویکرد دفاعی ایران را ندارند.

مستکبران توانایی مقابله با رویکرد دفاعی ایران را ندارند/ میدان هوایی ایران بسیار پیچیده‌ است

 امیر سرتیپ دوم خلبان حسین خلیلی در حاشیه سفر به مازندران در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری فارس در آمل درباره آخرین وضعیت دفاعی نیروی هوایی از مرزهای کشور اظهار داشت: اگرچه ممکن است قدرت آفندی ما با قدرت آفندی ابرقدرت‌ها برابری نکند، ما نیز ادعایی در این زمینه نداریم زیرا منطق ما منطق مظلومیت است.

وی ادامه داد: ولی با تدابیری که نیروی هوایی ارتش اتخاذ کرده با وجود شهدایی همانند شهید اصغری و فانی و تلاش دیگر همرزمان‌شان که هم‌اکنون مشغول فعالیت هستند و موجب شده تا میدان هوایی ایران بسیار پیچیده‌تر از میدان کشورهای عراق و افغانستان برای ابرقدرت‌ها باشد.

مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی با تاکید اینکه اگر چه آمریکا و دیگر مستکبران توانستند در عراق و افغانستان پیروز شوند ولی می‌دانند در ایران با مشکلات سنگینی روبرو می‌شوند، اذعان داشت: آنها به روشنی می‌دانند با توجه به وضعیت ژئوپولوتیکی کشور و وجود سامانه‌های دفاعی، نیروهای بسیجی، سپاهی و ارتشی با رویکرد دفاعی سنگینی روبرو بوده و  با چنین رویکردی اگر گزینه نظامی برای دشمنان ما مقدوریت داشت به طور حتم از آن استفاده می‌کردند، با این وجود توانایی آنها مقابله با رویکرد دفاعی ما را ندارند.

امیر سرتیپ دوم خلیلی با اعلام اینکه استراتژی ارتش جمهوری اسلامی ایران پس از پیروزی انقلاب به کلی عوض شده است، گفت: زیرا ارتش قبل پیروزی انقلاب در حقیقت محافظ منافع بیگانگان در منطقه بود، در عمل وابستگی به بیگانگان داشته و تثبیت‌کننده محاسبات شوروی سابق در ضلع جنوبی‌اش بود.

وی یادآور شد: ولی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی به برکت خون شهدا و رهنمودهای امام امت استراتژی ارتش کشورمان از تهاجمی و آفندی به استراتژی پدافندی و دفاعی تغییر یافت، به طوری که دیدیم وزارت جنگ به وزارت دفاع تبدیل شده که این امر معنایی بسیار در خود نهفته دارد.

امیر سرتیپ دوم خلیلی تصریح کرد: به همین دلیل بود که حتی صدام وقتی در جنگ تحمیلی قصد حمله به ایران را داشت تمام طرح‌های ما دفاعی بوده و آفندی نبود تا توانایی ایستادگی مقابل عراق را داشته باشیم.

مشاور عالی فرمانده نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی خاطر نشان کرد: باید این مسئله را در نظر بگیریم که دنیا انتظار نداشت در جنگ تحمیلی، ایران اسلامی با این استراتژی دفاعی رژیم بعثی که در آن جهان علیه ایران به اجماع رسیده بودند، را از پای درآورد البته آنها فکر نمی‌کردند قدرت نیروی هوایی ایران دیگر کارساز بوده و نیروهای متخصص در آن فعالیت داشته باشند.

این مسئول با اشاره به مهم‌ترین دستاوردهای نیروی هوایی ارتش جمهوری اسلامی ایران متذکر شد: هم‌اکنون اگر ما توانستیم بعد 30 سال نیروهای هوایی، هواپیما‌ها، هواپیمای F14 که من معلم و مدرسش هستم را سرپا نگهداریم و از آنها در عملیات‌های مختلف استفاده کنیم خود دستاورد بزرگی است که بعد از پیروزی انقلاب حاصل شد.

وی اضافه کرد: توانمندی ایرانی‌ها در حدی است که توانستیم با استفاده از نیروهای داخل و دانش بومی هواپیمای صاعقه را به پرواز دراوریم البته دنیا فکر نمی‌کرد حتی ما بتوانیم قدرت نگهداری هواپیما و کسب علوم هوانوردی را داشته باشیم زیرا این کار بسیار مشکل بوده و نیاز به تغییرات اساسی دارد ولی ما هم‌اکنون هواپیماهای F5، میگ 21، F4 و هواپیمای جنگنده صاعقه را به نمایش گذاشته‌ایم.

امیر سرتیپ دوم خلیلی با اشاره به اینکه مردم می‌توانند از این دستاوردها هر ساله در ایام عید نوروز در نمایشگاه هوایی دزفول دیدن کنند، ادامه داد: مردم می‌توانند علاوه بر آگاهی از توانمندی‌ها مشاهده کنند این هواپیماها با پای خودشان پرواز می‌کنند.

وی در پاسخ به سئوال خبرنگار فارس مبنی بر وضعیت استعدادیابی، آموزش و تربیت خلبانان و افراد متخصص در نیروی هوایی ارتش اذعان داشت: شهدایی همانند شهید خلبان اصغری از سرمایه‌های ارتش هستند، اگرچه روح‌شان در جمع ما حاضر است ولی معتقدم این شهید از لحاظ فیزیکی نیز زنده است زیرا خدماتش همواره یاری‌رسان ما است.

وی اضافه کرد: هیچ وقت وزارت نیرو به دلیل خدمات‌اش به مردم نمی‌گوید که به شما خدمات آب و برق می‌دهیم، در بیان خدمات ارتش نیز می‌توان گفت همین که مردم ما احساس می‌کنند آسمان کشورشان امن و آرام است و فضای کشور در امنیت و آسایش قرار دارد حاصل خون شهدا، نتیجه استعدادیابی و فعالیت هوانیروز و تلاش دیگر ارگان‌های دفاعی است.

انتهای پیام/86012/ی40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول