اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

ویژه گرامیداشت شهدای خلبان

یادواره «پرواز تا عرش» در کرمان برگزار شد + تصاویر

یادواره «پرواز تا عرش» ویژه گرامیداشت شهدای خلبان استان کرمان برگزار شد.

یادواره «پرواز تا عرش» در کرمان برگزار شد + تصاویر

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، یادواره «پرواز تا عرش» ویژه گرامیداشت شهدای خلبان استان کرمان شامگاه یکشنبه در محل خانه شهر برگزار شد.

در این مراسم که خانواده‌های شهدا، فرماندهان و نیروهای هوایی، هوانیروز، ارتش و مسئولان استان حضور داشتند، یاد و خاطره شهیدان امیر سرلشگر خلبان حبیب‌الله نمازیان، سیدحسین حسینیان، احمد توکلی، محمدرضا وجدانی، حسین طیارزاده، ناصر احمدی‌پورفرسنگی و منصور سبوطی‌فر زنده شد.

مهدی ابوالحسنی مدیرکل بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس در استان کرمان ضمن تشکر از حضور خانواده‌های شهدا و میهمانان این مراسم اظهار داشت: از خداوند مسئلت داریم که توفیق فهم و سربازی در رکاب ولایت را نصیب ما بگرداند.

وی تصریح کرد: این یادواره به پیشنهاد چند تن از بسیجیان که همیشه در جستجوی شناخت بیشتر شهدای خلبان استان کرمان بودند، تدارک دیده شد که طرح برگزاری به فرمانده ارتش ارائه و با استقبال گرم پایگاه هوایی کرمان زودتر از آنچه تصور می‌کردیم به مدد شهدای خلبان این یادواره برگزار شد.

ابوالحسنی خاطر نشان کرد: بزرگترین حامی و یاور ما در برپایی یادواره‌ها خود شهدا هستند، طی دو سه روزی که بنرهای این یادواره با زینت عکس‌های شهدای خلبان در سطح استان خودنمایی می‌کرد، چندین تماس تلفنی برای تشکر از برگزاری این یادواره داشتیم.

امیر نادر علی‌دوست فرمانده قرارگاه منطقه‌ای جنوب‌شرق ارتش با گرامیداشت یاد امام و شهدا در این مراسم اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران بدون نام و یاد امام راحل که گل سرسبد شهدا هستند، معنایی ندارد.

وی بیان داشت: کدام منزل از درگاه شهیدان مقرب‌تر است که اگر به دوران دفاع مقدس برگردیم از رشادت‌ها و دلاورمردی‌های شهدای خلبان بسیار کتاب‌هایی می‌توان نوشت.

علیدوست افزود: اما به‌طور معمول در محافل شهدا و دفاع مقدس بیشتر به نیروهای پیاده توجه شده است و فیلم‌ها و مستندهای بسیار کمی پیرامون شهدای خلبان ساخته‌ می‌شود.

این مسئول با بیان اینکه بالگردها بهترین وسیله برای مقابله با نیروهای چریک هستند، عنوان کرد: نیروهای چریکی بر مبنای غافلگیری نیروهای خودی عمل می‌کنند و به ‌دلیل ضربه‌های جبران‌ناپذیری که از بالگردها خورده بودند، ترس زیادی داشتند.

علیدوست ادامه داد: قبل از دوران دفاع مقدس شهید محمدرضا وجدانی بر اثر سلاح‌های دشمن ضدانقلاب در کردستان به شهادت رسید که امنیت امروز کردستان مدیون جانفشانی و رشادت‌های شهدای خلبان است.

وی با تاکید بر اینکه در بسیاری از عملیات‌ها امنیت نیروهای پیاده بدون پشتیبانی نیروهای هوایی در حد صفر است، گفت: در عملیات‌ها هواپیماهای نیروی هوایی یا هوانیروز تا حد زیادی جلوی پیشروی دشمن را می‌گرفتند و از نیروهای پیاده پشتیبانی می‌کردند.

این مسئول اذعان داشت: خلبانان هوانیروز با شکار تانک‌ها و خلبانان هوایی با بمباران‌های هوایی ستون‌های زرهی دشمن را سرکوب می‌کردند و در عملیات آفندی که از سال دوم جنگ آغاز شد، شهدای خلبان در عملیات‌های ثامن‌الائمه، فتح‌المبین، بدر، خیبر و ... با انجام بیش از صدها پرواز عملیاتی و چند تن بمباران موفق به ساقط کردن هواپیماهای دشمن شدند.

علیدوست متذکر شد: اوج اقتدار نیروهای هوایی و هوانیروز در پشتیبانی از نیروهای پیاده مربوط به عملیات والفجر هشت در فاو می‌شود که در آن عملیات هفت ناو جنگی و 74 هواپیمای دشمن در فاو نابود شد.

وی با اشاره به عملیات مشترک نیروی هوایی و ارتش در هفتم آذر ماه سال 59 ابراز داشت: پس از منهدم ساختن شناورها و هواپیماهای دشمن در آن عملیات به وضوح شاهد اقتدار نیروهای خلبان در کمرشکن شدن دشمن بودیم که پس از آن نیروهای استکبار به کمک دشمن بعثی آمدند.

این فرمانده با تاکید بر اینکه رزمندگان اسلام با فرمان امام راحل وارد صحنه شدند و دشمن را نابود کردند، گفت: در جنگ نفت‌کش‌ها خلبانان نگذاشتند که حتی یک روز نفت ایران قطع شود و صدها بار هواپیماهای عراقی که به خارک حمله‌ور شده بودند را مهار کردند.

علی‌دوست عنوان کرد: امروز وظیفه ما در قبال شهدا عمل به فرمایشات مقام معظم رهبری، شهادت‌طلبی و گرامیداشت خاطره شهدا و احترام به خانواده‌های آنها است.

وی افزود: ما علاوه بر پیروی از خط ولایت فقیه وظیفه داریم تا نسل حاضر را با خط شهدا و ایثارگران آشنا کنیم و با معرفت بخشیدن به نسل آینده در سالم‌سازی جامعه‌ای پویا برای این مملکت بکوشیم.

این مسئول با اشاره به خواسته شهدا مبنی بر وحدت و یکپارچگی ملت اظهار داشت: شهدا هرگز تمایل نداشتند که جامعه جناح‌بندی شود، آنها فقط به دنبال پیروی از ولایت‌فقیه بودند و باید بدانیم که ایستادگی در مقابل زورگویان موجب ایجاد شعف برای فرزندان ما و نسل آینده می‌شود.

سید کامل کاملی از همرزمان شهدای خلبان نیز به بیان خاطره پرواز خود در تاریخ 17 دی ماه 59 پرداخت و حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی که از قم در این مراسم حضور یافته بود، ضمن روایتگری و تفسیر یاد شهدا یکی از شرایط ظهور امام عصر (عج) را داشتن روحیه شهادت‌طلبی همراه با بصیرت و شهامت عنوان کرد.

خلبان محمود ضرابی که به همراه مادر 92 ساله خود در یادواره شهدای خلبان استان کرمان شرکت کرده بود با بیان خاطرات شیرین خود یادآور شد که در ارتش جمهوری اسلامی ایران هیچ خلبانی بازنشسته شاهنشاهی نیست و افتخار‌آفرینی‌های این نیروی پرنده جوان در ارتش جمهوری اسلامی ایران است.

==============

گزارش از: فروغ بوستانچی

عکس از: محسن رجب‌پور

==============

انتهای پیام/80028/ل40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول