اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل:

16 درصد واحدهای صنعتی متعلق به بخش کشاورزی است

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: 16 درصد صنایعی که مجوز فعالیت و پروانه بهره‌برداری برای آنها صادر شده است مربوط به حوزه کشاورزی است.

16 درصد واحدهای صنعتی متعلق به بخش کشاورزی است

ارژنک عزیزی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: صنایع تبدیلی و تکمیلی بخش کشاورزی حلقه مهم و ارزشمند در توسعه این بخش که اشتغال مستقیم و غیرمستقیم زیادی را به دنبال دارد.

وی با یادآوری اینکه در این بخش فعالیت‌های خوبی در سال‌های اخیر به ویژه رونق صنایع تبدیلی و صادرات محصولات تولیدی انجام شده است، عنوان کرد: در حال حاضر تولید سیب‌زمینی در استان اردبیل هر سال بالغ بر 600 هزار تن است که اگر ایجاد زیرساخت‌های صنایع تبدیلی و تکمیلی در این عرصه فکری اساسی و برنامه دقیق نداشته باشیم با مشکلات و نارسایی‌های جدی روبرو خواهیم شد.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل افزود: تنها 100 هزار تن از این محصولات در داخل استان اردبیل به مصرف رسیده و مابقی تولیدات سیب‌زمینی استان اردبیل به سایر مناطق به ویژه کارخانه‌های فرآوری آنها ارسال می‌شود تا تبدیل به مواد ثانویه شده و به خود استان اردبیل برگردد.

عزیزی با یادآوری اینکه در شیر و میوه نیز وضعیت ما به اینگونه است که به رغم تولیدات بسیار زیاد و متنوع از داشتن صنایع تبدیلی محروم هستیم، ادامه داد: اگر این محصولات فرآوری شده و به خارج از کشور صادر شود ارز‌‌آوری آن بسیار زیاد و بیشتر از مقدار فعلی خواهد بود.

این مسئول با بیان اینکه در مجموع بیش از یک هزار و 24 پروانه بهره‌برداری در بخش صنعت صادر شده است، تصریح کرد: 186 مورد از این پروانه‌ها مربوط به صنایع تبدیلی کشاورزی بوده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با بیان اینکه از 588 جواز تاسیس نیز 109 فقره مربوط به صنایع تبدیلی بوده است، گفت: ما در برخی از صنایع تبدیلی با وجود تولید محصولات مازاد بر مصرف استان اردبیل در تبدیل و فرآوری آنها با خلاء روبرو هستیم.

عزیزی ایجاد تعادل و توازن را در راه‌اندازی این کارخانجات صنایع تبدیلی یادآور شد و خاطرنشان کرد: باید به تناسب تولیدات محصولات پراکندگی واحدهای تولیدی و صنعتی را شاهد باشیم تا خلاء موجود برطرف شود.

وی یادآور شد: سیستم بانکی آماده پرداخت تسهیلات با درصدهای مشخص و بسته‌های حمایتی معین شده است به طوری که از محل صندوق توسعه ملی با نرخ 16 درصد و مانده تسهیلات بنگاه‌های زودبازده با نرخ 21 درصد به متقاضیان وام ارائه می‌شود.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل در پایان سخنان خود با بیان اینکه کشور روسیه از عمده بازارهای برای صادرات محصولات این استان است ابراز داشت: ما علاوه بر حضور در بازارهای هدف و صادرات سعی داریم با برپایی نمایشگاه‌های موقت و دائمی در این بازارها حضور پیدا کرده و متناسب با ذائقه مردم آن کشورها محصولات متنوع را بسته‌بندی و ارسال کنیم.

انتهای پیام/62001/ی30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول