اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس شرکت گاز گچساران در گفت‌و‌گوی تفصیلی با فارس مطرح کرد

عدم اجرای طرح هادی بزرگترین مانع گازرسانی به روستاهای گچساران

رئیس شرکت گاز گچساران و باشت بزرگترین مشکل و مانع گازرسانی به روستاهای این شهرستان را عدم اجرای طرح هادی روستایی و وجود معارض در برخی روستاها عنوان کرد.

عدم اجرای طرح هادی بزرگترین مانع گازرسانی به روستاهای گچساران

به گزارش خبرگزاری فارس از گچساران، این شهرستان یکی از قطب‌های بزرگ و غیر قابل انکار در صنعت نفت و گاز کشور بوده اما همین قطب بزرگ نفت و گاز کشور که به بام نفتی و قلب ایران شهره یافته است، دارای مشکلاتی در زمینه انتقال خط لوله گاز به بسیاری از نقاط روستایی است؛ به نحوی که کماکان بسیاری از روستاهای این شهرستان فاقد گاز هستند.

در همین راستا صبح امروز به سراغ ناصر دلفریان رئیس شرکت گاز گچساران و باشت رفته و با وی به گفت‌و‌گو نشستیم که متن این گفت‌و‌گوی تفصیلی را در زیر می‌خوانید:

فارس: نخستین سئوال این مصاحبه را از وضعیت گازرسانی به برخی از روستای گچساران از جمله روستاهای میرعزیز و انبارگاه آغاز می‌کنیم، گازرسانی به این مناطق در چه وضعیتی قرار دارد؟

دلفریان: در حال حاضر پیمانکار انتقال خط لوله گاز به روستاهای میرعزیز و انبارگاه کار خود را آغاز کرده که بعد از اتمام کار در انبارگاه، میرعزیز و سپس روستاهایی از جمله آب‌انجیر علیا و سفلی، کل سیف‌الله، اشکفت شیری در دستور کار قرار گرفته‌اند.

فارس: به نظر می‌رسد پروژه گازرسانی به روستایی باباکلان روند کندی دارد، نظر شما چیست؟

دلفریان: حرف شما کاملا درست است اما باید دید این روند نسبتا کند چه دلایلی می‌تواند داشته باشد که من این دلایل را برای شما و خوانندگان خبرگزاری فارس بیان می‌کنم.

در حال حاضر 3 کیلومتر از این پروژه با پیشرفت 25 درصدی به اتمام رسیده است اما در راه انتقال خط لوله گاز به باباکلان موانع طاقت‌فرسا و بسیار زیادی روند کار را کند کرده که وجود تأسیسات شرکت بهره‌برداری نفت و گاز زیر و سطح زمین، وجود بروکراسی‌های بسیار سخت شرکت نفت، دریافت مجوزهای لازم که زمان‌بر است، رعایت مسائل ایمنی همچنین وجود سنگ‌های تخته‌ای و انجام کار با دست به دلیل عدم استفاده از بیل مکانیکی به دلیل وجود برخی تأسیسات زیر زمینی و سختی شرایط محیطی کار از جمله مواردی است که روند انجام این پروژه را کند کرده است.

فارس: پروژه گازرسانی به دژسلیمان در چه وضعیتی قرار دارد؟

دلفریان: پروژه گازرسانی به دژسلیمان از سمت سادات و سعادت آباد در حال انجام است که این پروژه با وجود مشکلات و موانع بسیار سخت و محدود کننده با پیشرفت 50 درصدی در حال انجام است.

فارس: از مشکلات گازرسانی به روستای باباکلان گفتید، از مشکلات و موانع پروژه گازرسانی به دژسلیمان نیز بگویید.

دلفریان: بالطبع هر پروژه‌ای مشکلات اولیه‌ای دارد اما برخی پروژه‌های مشکلات خاص و منحصر به فردی دارد که در این زمینه می‌توان به وجود «ان‌جی‌ال» شرکت بهره‌برداری نفت و گاز گچساران، تأسیسات نفت و گاز، مجوز ندادن شرکت نفت «لازم است به این نکته اشاره کنم که شرکت نفت به راحتی مجوز انجام کار را صادر نمی‌کند» وجود تأسیسات فشار قوی و فشار ضعیف و انجام کار با دست و دریافت مجوز روزانه بعد از انجام قسمتی از کار اشاره کرد.

فارس: پروژه خط لوله گاز روستاهای دیل تا نزدیکی این مجتمع رفته است و بنا بر گفته‌های شما 85 درصد پیشرفت فیزیکی داشته، اما به نظر می‌رسد مانعی بر سر راه تکمیل این پروژه وجود دارد؟

دلفریان: متأسفانه یا خوشبختانه شما به نکته و مانع کلیدی این پروژه که سبب عقب افتادن گازرسانی شده است، اشاره کردید؛ پروژه خط لوله انتقال گاز به روستاهای مجتمع دیل با مشکل بزرگ عدم اجرای طرح هادی روبرو شده که در این زمینه باید بگویم به جز مجتمع دیل که تنها یک کوچه و آرو نیز چند کوچه فاقد طرح هادی دارد؛ طرح هادی دیگر روستاهای این مسیر هنوز اجرایی نشده است.

فارس: اجرای طرح هادی روستایی که ربطی به شرکت گاز ندارد و بر اساس قانون وظیفه بنیاد مسکن است، چرا تاکنون در این روستاها انجام نشده و سئوال دیگر این‌که تکلیف این روستاها چه می‌شود؟

دلفریان: همانطور که شما نیز اشاره کردید اجرای طرح هادی روستایی جز وظایف شرکت گاز نیست و این امر بر عهده بنیاد مسکن گچساران است و در حال حاضر در پنج الی شش روستا بعد از مجتمع دیل و آرو هیچ‌گونه عملیات اجرایی طرح هادی روستای و بازگشایی انجام نشده است.

فارس: هیچ راهی برای انتقال لوله گاز به این روستاها بدون انجام طرح هادی روستایی وجود ندارد؟

دلفریان: ببینید کارشناسان شرکت گاز باید بعد از اجرای طرح هادی روستایی به ویژه بازگشایی در روستاها پروژه انتقال خط لوله را طراحی کنند و در این زمینه همه موارد باید در نظر گرفته شود که متأسفانه با این شرایط شرکت گاز هنوز نتوانسته طراحی گازرسانی به این روستاها را انجام دهد که البته در این زمینه چندین بار با شوراهای روستایی، دهیاران و بخشدار در راستای انجام طرح هادی تشکیل جلسه دادیم که متأسفانه هنوز همکاری لازم انجام نشده است.

فارس: گازرسانی به روستای آبدهگاه از روستاهای شهرستان باشت نیز با موانعی روبرو شده است، توضیح می‌دهید؟

دلفریان: برای برطرف کردن مشکل گازرسانی به روستای آبدهگاه چندین جلسه با فرماندار باشت و دیگر مسئولان همراه با تعداد زیادی از اهالی روستا که زمین آنها در مسیر انتقال گاز قرار داشت، برگزار کردیم که متأسفانه به دلیل این‌که مسیر مورد نظر ما برای انتقال خط لوله گاز دچار معارض است هنوز موفق نشده‌ایم این پروژه را انجام دهیم.

فارس: منظور شما از معارض مردم روستا هستند؟

دلفریان: البته مردم روستا با توجه به اطلاع‌رسانی مزایای این طرح مشکلی در خط انتقال گاز در مسیر مورد نظر ندارند چون مسیر انتخاب شده بر اساس گفته‌ همه اهالی خط بین مزارع است اما در این میان اداره راه و شهرسازی نیز این مسیر را متعلق به خود می‌داند و این امر سبب ایجاد مانع شده است.

فارس: نمی‌شود خط انتقال لوله گاز را از نزدیکی مزارع عبور دهید؟

دلفریان: متأسفانه مردم نیز اجازه این کار را نمی د‌هند آنها با انجام این پروژه در خط بین مزارع خود مشکلی ندارند اما اجازه عبور این پروژه را از زمین‌های کشاورزی خود نمی‌دهند.

فارس: بالاخره این مشکل باید به‌گونه‌ای برطرف شود، در غیر این صورت این پروژه راکد می‌ماند.

دلفریان: بله، در این قضیه باید مسئولان از جمله فرماندار، اداره راه و شهرسازی، بخشدار باید ورود کنند و با همکاری مردم زمینه انجام این پروژه را برای اداره گاز فراهم کنند زیرا اگر آبدهگاه گازدار شود دیگر روستاها نیز خود به خود گازدار می‌شود.

فارس: مشکل عدم گازرسانی به لیراب و دره باشت چیست؟

دلفریان: ببیند ما روستاهای مثل چارموره و چاه‌تلخ را گازرسانی کردیم اما مشکل کنونی ما گازرسانی به روستاهای لیراب، دره باشت و چند کوچه از چاه‌تلخ است که این مشکلات باز به عدم اجرای طرح هادی روستایی بر می‌گردد که در این زمینه نیز با دهیار و بخشدار رایزنی کردیم که قول مساعد دادند اما تاکنون بازگشایی انجام نگرفته؛ وقتی بازگشایی صورت نگرفته باشد چگونه گازرسانی کنیم؛ مگر می‌شود در کوچه‌ای دو متری گاز بکشیم اگر خدای ناکرده مشکل آتش‌سوزی ایجاد شد خودروی بزرگ آتش‌نشانی چگونه از این کوچه تنگ عبور کند.

فارس: اینگونه که از حرف‌های شما برداشت می‌شود ظاهرا بزرگترین مانع و مشکل برای گازرسانی به مناطق روستایی عدم اجرای طرح هادی این روستاها است، چه باید کرد؟

دلفریان: بعضی از مردم و افکار جامعه فکر می‌کنند که شرکت گاز کم‌کاری کرده است که اصلا اینگونه نیست اگر طرح هادی روستای مورد نظر شرکت گاز اجرایی و بازگشایی صورت گیرد؛ شرکت گاز در اسرع وقت نسبت به طراحی و انتقال گاز به روستا اقدام می‌کند که در این زمینه همکاری، مردم، بخشدار، دهیاران، شوراهای روستایی و اداره بنیاد مسکن لازم و ضروری است.

فارس: ممنون که وقتتان را در اختیار ما گذاشتید.

دلفریان: خواهش می‌کنم من هم از شما و خبرگزاری فارس به خاطر این مصاحبه و اطلاع‌رسانی تشکر می‌کنم، موفق و پیروز باشید.

==============

گفت‌و‌گو از کوروش رضایی

==============

انتهای پیام/82014/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول