اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون برنامه‌ریزی استاندار گیلان:

قانون مالیات بر ارزش افزوده به صلاح کشور است

معاون برنامه‌ریزی استاندار گیلان گفت: قانون مالیات بر ارزش افزوده مترقی بوده و اجرای آن به صلاح کشور است و مملکت را از وابستگی به نفت خارج می‌کند.

قانون مالیات بر ارزش افزوده به صلاح کشور است

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمدحسین اصغریان شامگاه شنبه در نشست بررسی چالش‌ها و مشکلات  مالیاتی گیلان و منطقه آزاد انزلی، اظهار کرد: بحث دنباله‌دار مشکلات مالیاتی شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد و مالیات بر ارزش افزوده، مالیات اصناف و مالیات‌هایی که به مرزنشینان اعمال می‌شود محور بحث نشست مذکور قرار گرفته است.

وی ادامه داد: هر سه این حوزه‌ها پیشنهادهایی داشتند که مورد بررسی قرار گرفت و در حوزه مرزنشینان قرار شد در نشستی با تعاون‌نشینان این موضوع را بررسی کنند و اگر به نتیجه رسیدند در جلسه بعدی اعلام می‌شود و اگر نرسیدند موضوع بحث جلسه آینده قرار گیرد.

این مسئول با بیان اینکه شرکت‌های مستقر در منطقه آزاد از نظر عملکردی معاف از مالیات هستند، افزود: این موضوع مورد توافق قرار گرفت و درباره مالیات بر ارزش افزوده نیز در بخش‌هایی موافقت وجود دارد اما موانع و بخشنامه‌هایی که مورد اعتراض مردم است و معتقدند با روح قانون مغایرت دارد که قرار شد پیگیری از طرف مجلس صورت گیرد زیرا امور مالیاتی معتقد به ارائه اظهارنامه مالیاتی است.

وی ادامه داد: در نشست مذکور توافق شد که دیوان عدالت اداری شرط دادن اظهارنامه معافیت مالی در سال‌های 90 و 91 را حذف کند زیرا در سال 90 قانون بعد از آن ابلاغ شد و 91 نیز 13 روز مهلت داشتند بنابراین درخواست کردیم که این دوسال به طور استثنا شرط دادن اظهارنامه مالیاتی برای معافیت را مبنا قرار ندهند.

اصغریان با اشاره به اینکه در حوزه اصناف بحث کلی بود، تصریح کرد: اصناف معتقد هستند اخذ ارزش افزوده قیمت را بالا می‌برد و باری را بر مصرف کننده تحمیل می‌کند که مورد توافق قرار نگرفت، چراکه افزایش قیمت‌های ناشی از مالیات بر ارزش افزوده 6 درصد است.

وی با اشاره به اینکه مالیات بر ارزش افزوده از چند سال پیش آغاز شده، گفت: در گذشته ارزش قیمت‌های بیشتری داشتیم و ربطی به ارزش افزوده نداشت و این موضوع تورم ایجاد نمی‌کرد.

این مسئول ادامه داد: پیشنهادهای اصلاحی مطرح شد که امور صنفی باید نقطه نظرهای کارشناسی را بررسی کرده و آنها را ارائه کند تا در صورت موافقت در شورای گفت‌وگوی کشور منعکس ‌شود.

معاون برنامه‌ریزی استاندار گیلان درباره قوانین مالیات بر ارزش افزوده تصریح کرد: این قوانین تازه به مرحله اجرا در آمده و برخی نقاط ضعف وجود دارد که برای برطرف شدن آن مستلزم زمان و تمرین است.

وی با تصریح بر اینکه قانون مالیات بر ارزش افزوده قانون بسیار مترقی است، خاطرنشان کرد: نرخ مالیات بر ارزش افزوده در کشورمان نسبت به دیگر کشورها پایین است اما این مدل را تمرین نکردیم و زمان‌بر است که تا نقاط ضعف و قوت آن آشکار شود.

اصغریان با اشاره به اینکه کارشناسان و ممیزین ما باید مهارت و مردم نیز اطلاعات کافی درباره قانون مالیات بر ارزش افزوده داشته باشند، یادآور شد: اجرای این قانون به صرف و صلاح کشور است تا کشورمان را از اتکا به نفت خارج کنیم و به سمت تمرکز و تکیه بر مالیات سوق دهیم.

وی، با بیان اینکه مالیات باید بر اساس میزان مصرف باشد، متذکر شد: یعنی هر کس بیشتر مصرف می‌کند بیشتر مالیات دهد نه اینکه هر قدر بیشتر تولید کند مالیات بپردازد و این قانون مترقی نیاز به زمان دارد تا نقاط ضعف آن برطرف شود.

انتهای پیام/2300/ذ40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول