به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بسیاری از تحلیلگران اجتماعی سرنوشت ورزش را با میزان توسعهیافتگی جوامع و کشورها پیوند زدهاند و سعی در اثبات ایجاد ارتباط منطقی و مستقیم در نوشتارهای خود بودهاند و دلایل بسیاری نیز ارائه کردند که به عنوان نمونه میتوان به موفقیت کشورهای توسعهیافته و یا در حال توسعه در بازیهای المپیک و بازیهای آسیائی اشاره کرد.
برخی نیز پا را از این سطح فراتر گذاشته و میزان موفقیت کشورها در مقوله ورزش را با نفوذ سیاسی و قدرت اقتصادی کشورها در جهان مقایسه میکنند.
همه این نگرشها حاکی از اهمیت جایگاه ورزش چه در بعد قهرمانی و چه در بعد همگانی در جوامع امروزی است.
در کشور ما نیز به علت ساختار جمعیتی جوان، علاقهمندان بیشماری پیگیر مسائل و اخبار ورزشی هستند که شاهد این مدعا فعالیت صدها روزنامه و خبرگزاری در این خصوص است که از کوچکترین تا بزرگترین رخدادهای ورزشی در سطح کشور را پیگیر هستند.
جالب اینکه یکی از پر مخاطبترین و پربازدیدترین بخشهای همین رسانهها مربوط به ورزش و اخبار آنهاست. این موضوع نیز دال بر اهمیت ورزش در جامعه امروز و فردای ایران اسلامی است که مقام معظم رهبری با بیان جمله «ورزش را ارزش میدانم» نیز بر نقش سترگ آن در مسائل اجتماعی تاکید ویژه داشتند و جوانان را توصیه به «تحصیل، تهذیب و ورزش» کردند که قرار گرفتن عبارت ورزش در کنار عبارات تحصیل و تهذیب ظرفیت گرانسنگ آن را در طی کمالات مادی و معنوی برای جوانان نمایان ساخته است.
اما آنچه در ورزش کشور در طی چند سال اخیر رخ داده این است که با وجود ظرفیتهای فراوان در نزد نوجوانان و جوانان این مرز و بوم توسعه، رشد و بالندگی شاخصهای نرمافزاری آن در سطح استانها با مشکلات عدیدهای روبرو بوده است به گونهای که با وجود بهرهبرداری پروژههای متعدد عمرانی و افزایش شاخص سرانه ورزش در استانها در ابعاد نرمافزاری سازندگان منابع انسانی آن یعنی هیئتهای ورزشی در سطح استانها و شهرستانها با مشکلات عدیده مالی و اعتباری روبرو بودهاند هر چند نیازهای اساسی در بسیاری از بخشها و روستاها به برکت جمهوری اسلامی مرتفع و یا در حال تامین است لیکن ابعاد اصلی آن یعنی شناسایی، تربیت و پرورش با نارساییهای فراوان روبرو هستند.
جایگاه اسپانسرهای ورزشی کجاست؟
شاید یک باور این باشد که جایگاه اسپانسرهای ورزشی کجاست؟ که در پاسخ باید گفت اسپانسرهای مالی با دیدگاههای اقتصادی یعنی درآمد، هزینه و سود وارد عرصه ورزش میشوند و چند درصد از ورزش ما از این شانس و ظرفیت اقتصادی برخوردار است؟ و چه مقدار از منابع آنها صرف ورزشهای پایه و استعدادیابی در ابعاد مختلف آنها میشود و آیا گستردگی فعالیت آنها به گونهای است که بتوانند پهنه عظیم کشور عزیزمان را پوشش دهند؟
آیا همه استانها از ظرفیت یکسانی در جذب منابع غیردولتی برخوردار هستند؟ به راحتی پاسخ خیر است زیرا توسعهیافتگی در بین استانها یکسان تعریف نشده است پس همه استانها نمیتوانند از این ظرفیتها استفاده کنند به عنوان نمونه نمیتوان ظرفیتهای اقتصادی استانهایی مثل آذربایجانشرقی، اصفهان، خراسانجنوبی، گلستان، کردستان، سیستان و بلوچستان را در یک زمره قلمداد کرد ولی همه این استانها در یک صفت یکسان هستند و آن وجود استعدادهای سرشار ورزشی در رشتههای مختلف است که بسیاری از کشورهای منطقه در حسرت داشتن چنین منابع عظیم انسانی هستند.
ورزش در استانها تنها در حیطه اختیارات ادارات کل ورزش نیست
به اعتقاد نگارنده مقوله ورزش در استانها تنها در حیطه اختیارات ادارات کل ورزش و جوانان نیست البته میتوان هدایت بخش نرمافزاری را از این ساختار سازمانی انتظار داشت لیکن پشتیبانی از آن قطعا یک موضوع فرابخشی است به عبارت دیگر باید نقش و وظایف سایر سازمانها و ارگانها در پیشبرد اهداف ورزش استانها مشخص شود زیرا همه دستگاههای اجرایی خدمت را برای جامعه ارائه میکنند حال آنکه بخش اعظم این جامعه از جوانان و نوجوانان علاقهمند به ورزش تشکیل شده است.
قطعا میپذیرید، که اگر یک شخصیت حقیقی یا حقوقی غیردولتی بخواهد فعالیتی را در ورزش قهرمانی استانی به انجام برساند باید از سوی بسیاری از دستگاههای اجرایی پشتیبانی شود تا بتواند از فرآیند گردش مالی نسبت به هزینهکرد در ورزش اقدام کند. کدام جایگاه میتواند در استانها چنین نقش با اهمیتی را ایفا کند.
همانطور که در بالا نیز بدان اشاره شد این نقش باید از سوی شورای راهبردی در استانها به ریاست نفر اول اجرایی استان به اجرا در بیاید زیرا ادارات کل ورزش و جوانان در سطح استانها نمیتوانند در خصوص مسائل مربوط به مالیات، مجوزها، تسهیلات بانکی و خدمات شهری به سرمایهگذاران ورود پیدا کنند و چنین جایگاهی نیز در هیچ قانون، آییننامه و دستورالعملی برای آنها تعریف نشده است.
سرمایهگذاران و کارآفرینان و فعالان اقتصادی به خاطر خدماتی که به کل جامعه ارائه میکنند، همیشه مورد احترام واقع شدهاند و مردم قدرشناس زحمات آنان بودهاند و کرامت آنان از سوی جامعه حفظ شده است پس چه بهتر که شان و منزلت فعالان اقتصادی که در ورزش کشور سرمایهگذاری سالم میکنند چند برابر شود و بدانند شورایی اختصاصی در استانها ویژه حل مشکلات آنها تعریف شده است.
پیشنهاداتی برای وزیر آینده ورزش و جوانان
پیشنهاد نگارنده این است که سرپرست وزارت ورزش و جوانان پس از کسب رای اعتماد از مجلس موارد ذیل را مورد بررسی و به مرحله اجرا برسانند:
1- تشکیل شورای راهبردی ورزش استانها به ریاست استانداران در جهت حل مشکلات مربوط به ورزش و سرمایهگذاران مربوط به ورزش قهرمانی و حرفهای
2- در لایحه بودجه سال 1393 یک درصد از اعتبارات استانها به دلیل توسعه ورزش همگانی و قهرمانی به ادارات کل ورزش و جوانان اختصاص یابد.
3- اختصاص یک درصد اعتبارات وزارتخانهها به وزارت ورزش و جوانان به گونهای که 50 درصد اعتبارات اختصاص یافته به وزارتخانه بر حسب شاخصهای تخصصی توزیع استانی صورت گیرد.
4- تعریف «سرانه ورزشی ایرانیان» در لایحه بودجه سال 1393 به ازای هر ایرانی و توزیع آن حسب جمعیت در بین استانها
5- رتبهبندی رشتههای ورزشی در استانها حسب شاخصهای تخصصی و استعدادهای موجود در استانها برای توزیع منابع مالی و ساختاری در بین هیئتهای ورزشی استانها
6- تعیین استانهای معین برای ایجاد رشد مضاعف و افزایش سرعت پیشرفت در رشتههای ورزشی حسب استعدادهای نرمافزاری و سختافزاری موجود در استانها
7- تهیه و اجرای دقیق طرح آمایش ورزش استانها
8- تعریف و بازمهندسی و ایجاد ارتباط منطقی بین فدراسیونهای ورزشی و هیئتهای استانی و ملزم کردن فدراسیونها به اجرای دقیق آن حسب شرح وظایف تعیین شده
9- تدوین پیشنویس لایحه حمایت از «سرمایهگذاران بخش غیردولتی در ورزش قهرمانی و همگانی» به منظور تصویب در هیئت دولت برای ارائه به مجلس محترم شورای اسلامی
10- ایجاد معاونت حمایت از سرمایهگذاری در ورزش در سطح وزارتخانه
11- تقویت ورزش بانوان در استانها در ابعاد مختلف شناسایی (استعدادیابی)، تربیت و پرورش
12- تدوین سند سیاسی ـ اجرایی ورزشهای پرمدال با فراگیری کامل استانها
13- الزام فدراسیونهای ورزشی به تدوین سند توسعه و پیشرفت رشتههای ورزشی در سطح استانها.
==================================
علیرضا نورانی رئیس هیئت والیبال استان گلستان
==================================
انتهای پیام/2307/غ30/چ3000