اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

وزیر ورزش بخواند

تشکیل شورای راهبردی نیاز اصلی ورزش در استان‎ها

مبحث ورزش در جهان امروزی یکی از فراگیرترین مسائل اجتماعی به شمار می‎رود.

تشکیل شورای راهبردی نیاز اصلی ورزش در استان‎ها

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، بسیاری از تحلیل‎گران اجتماعی سرنوشت ورزش را با میزان توسعه‎یافتگی جوامع و کشورها پیوند زده‎اند و سعی در اثبات ایجاد ارتباط منطقی و مستقیم در نوشتارهای خود بوده‎اند و دلایل بسیاری نیز ارائه کردند که به عنوان نمونه می‎توان به موفقیت کشورهای توسعه‎یافته و یا در حال توسعه در بازی‎های المپیک و بازی‎های آسیائی اشاره کرد.

برخی نیز پا را از این سطح فراتر گذاشته و میزان موفقیت کشورها در مقوله ورزش را با نفوذ سیاسی و قدرت اقتصادی کشورها در جهان مقایسه می‎کنند.

همه این نگرش‎ها حاکی از اهمیت جایگاه ورزش چه در بعد قهرمانی و چه در بعد همگانی در جوامع امروزی است.

در کشور ما نیز به علت ساختار جمعیتی جوان، علاقه‌مندان بی‌شماری پیگیر مسائل و اخبار ورزشی هستند که شاهد این مدعا فعالیت صدها روزنامه و خبرگزاری در این خصوص است که از کوچک‎ترین تا بزرگترین رخدادهای ورزشی در سطح کشور را پیگیر هستند.

جالب اینکه یکی از پر مخاطب‎ترین و پربازدیدترین بخش‎های همین رسانه‎ها مربوط به ورزش و اخبار آنهاست. این موضوع نیز دال بر اهمیت ورزش در جامعه امروز و فردای ایران اسلامی است که مقام معظم رهبری با بیان جمله «ورزش را ارزش می‎دانم» نیز بر نقش سترگ آن در مسائل اجتماعی تاکید ویژه داشتند و جوانان را توصیه به «تحصیل، تهذیب و ورزش» کردند که قرار گرفتن عبارت ورزش در کنار عبارات تحصیل و تهذیب ظرفیت ‎گران‌سنگ آن را در طی کمالات مادی و معنوی برای جوانان نمایان ساخته است.

اما آنچه در ورزش کشور در طی چند سال اخیر رخ داده این است که با وجود ظرفیت‎های فراوان در نزد نوجوانان و جوانان این مرز و بوم توسعه، رشد و بالندگی شاخص‎های نرم‎افزاری آن در سطح استان‎ها با مشکلات عدیده‎ای روبرو بوده است به گونه‎ای که با وجود بهره‎برداری پروژه‎های متعدد عمرانی و افزایش شاخص سرانه ورزش در استان‎ها در ابعاد نرم‎افزاری سازندگان منابع انسانی آن یعنی هیئت‎های ورزشی در سطح استان‎ها و شهرستان‎ها با مشکلات عدیده مالی و اعتباری روبرو بوده‎اند هر چند نیازهای اساسی در بسیاری از بخش‎ها و روستاها به برکت جمهوری اسلامی مرتفع و یا در حال تامین است لیکن ابعاد اصلی آن یعنی شناسایی، تربیت و پرورش با نارسایی‎های فراوان روبرو هستند.

جایگاه اسپانسرهای ورزشی کجاست؟

شاید یک باور این باشد که جایگاه اسپانسرهای ورزشی کجاست؟ که در پاسخ باید گفت اسپانسرهای مالی با دیدگاه‎های اقتصادی یعنی درآمد، هزینه و سود وارد عرصه ورزش می‎شوند و چند درصد از ورزش ما از این شانس و ظرفیت اقتصادی برخوردار است؟ و چه مقدار از منابع آنها صرف ورزش‎های پایه و استعدادیابی در ابعاد مختلف آنها می‎شود و آیا گستردگی فعالیت آنها به گونه‎ای است که بتوانند پهنه عظیم کشور عزیزمان را پوشش دهند؟

آیا همه استان‎ها از ظرفیت یکسانی در جذب منابع غیردولتی برخوردار هستند؟ به راحتی پاسخ خیر است زیرا توسعه‎یافتگی در بین استان‎ها یکسان تعریف نشده است پس همه استان‎ها نمی‌توانند از این ظرفیت‎ها استفاده کنند به عنوان نمونه نمی‎توان ظرفیت‎های اقتصادی استان‎هایی مثل آذربایجان‎شرقی، اصفهان، خراسان‎جنوبی، گلستان، کردستان، سیستان و بلوچستان را در یک زمره قلمداد کرد ولی همه این استا‎ن‎ها در یک صفت یکسان هستند و آن وجود استعدادهای سرشار ورزشی در رشته‎های مختلف است که بسیاری از کشورهای منطقه در حسرت داشتن چنین منابع عظیم انسانی هستند.

ورزش در استان‎ها تنها در حیطه اختیارات ادارات کل ورزش نیست

به اعتقاد نگارنده مقوله ورزش در استان‎ها تنها در حیطه اختیارات ادارات کل ورزش و جوانان نیست البته می‎توان هدایت بخش نرم‎افزاری را از این ساختار سازمانی انتظار داشت لیکن پشتیبانی از آن قطعا یک موضوع فرابخشی است به عبارت دیگر باید نقش و وظایف سایر سازمان‎ها و ارگان‎ها در پیشبرد اهداف ورزش استان‌ها مشخص شود زیرا همه دستگاه‎های اجرایی خدمت را برای جامعه ارائه می‎کنند حال آنکه بخش اعظم این جامعه از جوانان و نوجوانان علاقه‌مند به ورزش تشکیل شده است.

قطعا می‎پذیرید، که اگر یک شخصیت حقیقی یا حقوقی غیردولتی بخواهد فعالیتی را در ورزش قهرمانی استانی به انجام برساند باید از سوی بسیاری از دستگاه‎های اجرایی پشتیبانی شود تا بتواند از فرآیند گردش مالی نسبت به هزینه‌کرد در ورزش اقدام کند. کدام جایگاه می‎تواند در استان‌ها چنین نقش با اهمیتی را ایفا کند.

همانطور که در بالا نیز بدان اشاره شد این نقش باید از سوی شورای راهبردی در استان‌ها به ریاست نفر اول اجرایی استان به اجرا در بیاید زیرا ادارات کل ورزش و جوانان در سطح استان‎ها نمی‌توانند در خصوص مسائل مربوط به مالیات، مجوزها، تسهیلات بانکی و خدمات شهری به سرمایه‎گذاران ورود پیدا کنند و چنین جایگاهی نیز در هیچ قانون، آیین‎نامه و دستورالعملی برای آنها تعریف نشده است.

سرمایه‎گذاران و کارآفرینان و فعالان اقتصادی به خاطر خدماتی که به کل جامعه ارائه می‎کنند، همیشه مورد احترام واقع شده‎اند و مردم قدرشناس زحمات آنان بوده‎اند و کرامت آنان از سوی جامعه حفظ شده است پس چه بهتر که شان و منزلت فعالان اقتصادی که در ورزش کشور سرمایه‎گذاری سالم می‎کنند چند برابر شود و بدانند شورایی اختصاصی در استان‎ها ویژه حل مشکلات آنها تعریف شده است.

پیشنهاداتی برای وزیر آینده ورزش و جوانان

پیشنهاد نگارنده این است که سرپرست وزارت ورزش و جوانان پس از کسب رای اعتماد از مجلس موارد ذیل را مورد بررسی و به مرحله اجرا برسانند:

1- تشکیل شورای راهبردی ورزش استان‎ها به ریاست استانداران در جهت حل مشکلات مربوط به ورزش و سرمایه‎گذاران مربوط به ورزش قهرمانی و حرفه‎ای

2- در لایحه بودجه سال 1393 یک درصد از اعتبارات استان‎ها به دلیل توسعه ورزش همگانی و قهرمانی به ادارات کل ورزش و جوانان اختصاص یابد.

3- اختصاص یک درصد اعتبارات وزارتخانه‎ها به وزارت ورزش و جوانان به گونه‎ای که 50 درصد اعتبارات اختصاص یافته به وزارتخانه بر حسب شاخص‎های تخصصی توزیع استانی صورت گیرد.

4- تعریف «سرانه ورزشی ایرانیان» در لایحه بودجه سال 1393 به ازای هر ایرانی و توزیع آن حسب جمعیت در بین استان‎ها

5- رتبه‎بندی رشته‎های ورزشی در استان‌ها حسب شاخص‎های تخصصی و استعدادهای موجود در استان‎ها برای توزیع منابع مالی و ساختاری در بین هیئت‎های ورزشی استان‎ها

6- تعیین استان‎های معین برای ایجاد رشد مضاعف و افزایش سرعت پیشرفت در رشته‎های ورزشی حسب استعدادهای نرم‎افزاری و سخت‎افزاری موجود در استان‎ها

7- تهیه و اجرای دقیق طرح آمایش ورزش استان‎ها

8- تعریف و بازمهندسی و ایجاد ارتباط منطقی بین فدراسیون‎های ورزشی و هیئت‎های استانی و ملزم کردن فدراسیون‎ها به اجرای دقیق آن حسب شرح وظایف تعیین شده

9- تدوین پیش‌نویس لایحه حمایت از «سرمایه‎گذاران بخش غیردولتی در ورزش قهرمانی و همگانی» به منظور تصویب در هیئت دولت برای ارائه به مجلس محترم شورای اسلامی

10- ایجاد معاونت حمایت از سرمایه‎گذاری در ورزش در سطح وزارتخانه

11- تقویت ورزش بانوان در استان‎ها در ابعاد مختلف شناسایی (استعدادیابی)، تربیت و پرورش

12- تدوین سند سیاسی ـ اجرایی ورزش‎های پرمدال با فراگیری کامل استان‎ها

13- الزام فدراسیون‎های ورزشی به تدوین سند توسعه و پیشرفت رشته‎های ورزشی در سطح استان‎ها.

==================================

علیرضا نورانی رئیس هیئت والیبال استان گلستان

==================================

انتهای پیام/2307/غ30/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول