اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس اداره امور شعب بانک ملی گیلان عنوان کرد

مطالبات 7 هزار میلیارد ریالی 12 بانک در گیلان

رئیس اداره امور شعب بانک ملی گیلان گفت: 12 بانک گیلان 7 هزار میلیارد ریال در این استان مطالبه دارند.

مطالبات 7 هزار میلیارد ریالی 12 بانک در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، محمود ابراهیمی ظهر امروز در نشست تخصصی سرمایه‌گذاری گیلان نقش بانک‌ها در توسعه استان را تشریح کرد.

*رشد ضعیف سرمایه‌گذاری در گیلان

وی با بیان اینکه گیلان نیاز به مباحث اقتصادی سنگینی دارد، اظهار کرد: رشد سرمایه‌گذاری گیلان در مقایسه با استان‌هایی مانند اصفهان و تهران دیگر ضعیف است.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی گیلان با اشاره به اینکه پیشرفت هر کشوری بر اساس جمع‌آوری اطلاعات و برنامه‌ریزی است، گفت: با استفاده از تولید داخلی و ساز و کار و حمایت از سرمایه‌گذاری و بودجه‌ریزی و گسترش بازارهای سرمایه می‌توان به توسعه کشور رسید.

وی گیلان را جزو استان‌های کشور عنوان کرد که با وجود ظرفیت‌های بالا و توانمندی‌های مساعد کشاورزی، گردشگری و صنعتی به دلیل عدم بهره‌مندی از منابع و اعتبارات کافی عمرانی و توسعه‌ای و ضعف زیرساخت‌ها ساختار اقتصادی آن به کمال و باروری نرسیده است.

*ضعف شکوفایی زیرساخت‌ها مهم‌ترین تنگناهای توسعه‌ای گیلان

ابراهیمی، با تصریح بر اینکه گیلان تاکنون به جایگاهی که شایسته آن است دست نیافته است، افزود: مهم‌ترین تنگناها و مسایل اساسی استان ضعف شکوفایی زیرساخت‌هاست.

وی، ضعف خدمات و تاسیسات شهری و بازرگانی نوین و زیرساخت‌های کشاورزی و کمبود امکانات رفاهی و تاسیسات گردشگری را از دیگر تنگناهای گیلان برشمرد.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی گیلان، افزود: وجود مشکلات موجب شده که این استان از توسعه خوبی در کشور برخوردار نباشد و انگیزه خوبی برای فعالان و سرمایه‌گذاران اقتصادی برای فعالیت در گیلان به وجود نیامده است.

وی، رکود اقتصادی گیلان را در شاخص‌هایی مانند سهم کم استان در تولید ناخالص داخلی کشور و وضعیت نامناسب بودجه خانوارها ذکر کرد.

ابراهیمی اضافه کرد: عدم تجهیز منابع بانک‌ها به ویژه دولتی‌ها و بالا بودن قابل توجه نسبت مصارف به منابع بانک‌ها و افزایش سطح عمومی قیمت در گیلان از جمله دلایل رکود اقتصادی این استان است.

*افزایش حدود 50 درصدی قیمت‌ها در گیلان

وی، با تصریح بر اینکه درصد قیمت‌ها در گیلان بالاتر از استان‌های دیگر است، اذعان کرد: حدود 40 تا 50 درصد قیمت‌ها در گیلان بالاتر از دیگر استان‌هاست.

این مسئول، خارج شدن واحدهای تولیدی را از عوامل کند شدن توسعه گیلان دانست و یادآور شد: اگر واحدهای تولیدی در سطح گیلان از چرخه تولید خارج شوند ضربه بزرگی به اقتصاد استان وارد می‌شود که یکی از عوامل کند شدن توسعه است.

وی، با بیان اینکه بسیاری از مجریان طرح‌ها نجات خود را در گرفتن تسهیلات سیستم بانکی می‌دانند، خاطرنشان کرد: بسیاری از طرح‌های ارائه شده در بازار فروش مشکل دارند.

ابراهیمی، به وجود 160 صنعت و تولید شاخص در دنیا اشاره کرد و متذکر شد: کشوری مانند آلمان تنها 40 رشته صنعت و تولید دارد و ایران 130 رشته را راه‌اندازی کرده که ورود بسیاری از صنعت با مشکل مواجه شده است.

وی، تصریح کرد: پیشرفته‌ترین کشورها نیز 160 صنعت و تولید را ندارند.

*روند رو به رشد چک‌های برگشتی در بانک‌ها/ پیش‌بینی‌های غلط خرید ارز در کشور

رئیس اداره امور شعب بانک ملی گیلان، کمبود نقدینگی، عدم سلامت بازار داخلی و روند رو به رشد چک‌های برگشتی را از جمله عوامل کندی در توسعه ذکر کرد.

وی، پیش‌بینی خرید سکه و دلار را از جمله ریسک بازار نامید و یادآور شد: پیش‌بینی‌های بسیاری در خرید طلا و ارز غلط از آب درآمد.

ابراهیمی، با اشاره به فعالیت 27 موسسه و بانک در کشور متذکر شد: از این تعداد، فعالیت 12 بانک با سابقه زیاد در گیلان است که 5 هزار و 495 نفر پرسنل و 593 شعبه دارند و مشغول خدمات‌رسانی به مردم این استان هستند.

*رشد 8 درصدی منابع و افزایش 13 درصدی مصارف بانکی در گیلان

وی، از رشد هشت درصدی منابع مالی بانک‌ها در نیمه نخست امسال خبر داد و افزود: مصارف بانک‌ها در مقایسه با جذب هشت درصد مالی، 13 درصد بوده است.

رئیس اداره امور شعب بانک ملی گیلان، آمار مصارف بانکی استان را نگران کننده خواند و تصریح کرد: در گیلان طرح‌های نیمه تمام زیادی وجود دارد و این فاصله نگران کننده است.

*مطالبات 7 هزار میلیارد ریالی 12 بانک در گیلان

وی مطالبات 12 بانک در گیلان را بالغ بر 7 هزار میلیارد ریال عنوان کرد و  یادآور شد: برخی اتفاق‌ها در اقتصاد موجب افزایش مطالبات شده است.

ابراهیمی با بیان اینکه بیشترین مطالبات به دلیل نوسانات اقتصادی صورت گرفته است، خاطرنشان کرد: در هشت سال اخیر مطالبات ما نسبت به گذشته بیشتر شده است.

انتهای پیام/2300/صا40/پ3003

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول