اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‎دهد

آموزش رفتارهای صحیح ترافیکی در قالب ایجاد شخصیت رانندگی

مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی بخشی از اصول شهرنشینی و زندگی اجتماعی هستند که با وجود تلاش‎های بسیار هنوز هم بسیاری از شهروندان در اجرای آنها سستی می‎ورزند و گاهی اوقات آنها را به طور کامل نادیده می‌انگارند.

آموزش رفتارهای صحیح ترافیکی در قالب ایجاد شخصیت رانندگی

به گزارش فارس از گرگان، با سبز شدن چراغ لحظه‎ای به راننده جلویی امان نمی‎دهد و دستش را به بوق می‌چسباند. استفاده از راهنما را کاری عبث می‎پندارد و معتقد است راننده پشت سرش باید شعور داشته باشد و مسیر وی را حدس بزند! بستن کمربند را مخصوص تازه کارها می‎داند. مساوات را در سبقت از چپ و راست رعایت می‎کند! در پایان مسیر هم جلوی یک مجتمع مسکونی پارک می‎کند و به قول خودش الان بر می‎گردد!

این داستان تکراری بسیاری از شهروندان است که متاسفانه برنامه‎های آموزشی و بازدارنده و حتی تغییر قوانین رانندگی، ذره‌ای در فرهنگ رانندگی‌‌شان و احترام به ابتدایی‎ترین قوانین ترافیکی اثر نگذاشته است.

زندگی در جوامع شهری آداب و مقررات مخصوص به خود را دارد و تخطی از این مقررات نظم و سیستم اداره شهر را بر هم می‎زند و در زندگی عادی افراد خلل وارد می‎کند. مقررات و قوانین راهنمایی و رانندگی بخشی از اصول شهرنشینی و زندگی اجتماعی هستند که با وجود تلاش‎های بسیار هنوز هم بسیاری از شهروندان در اجرای آنها سستی می‎ورزند و گاهی اوقات آنها را به طور کامل نادیده می‌انگارند.

در سال‎های گذشته که جمعیت خودرویی کشور به شکل چشمگیری افزایش پیدا نکرده بود، مشکلاتی از قبیل ترافیک درون‎شهری، جای پارک، آلودگی هوا، ترافیک سنگین در ابتدا و انتهای روز و ... به مراتب کمتر بود و به جرات می‎توان گفت حتی برخی از این مسائل وجود نداشتند.

در شهرهای بزرگ استان نظیر گرگان و گنبدکاووس، در تمام اوقات شبانه‎روز ترافیک روان بود و جلوی هر مغازه‎ای که اراده می‎کردید، جای پارک پیدا می‎شد. اما در دهه سوم بعد از انقلاب با افزایش رشد اقتصادی، تولید خودرو در کشور افزایش یافت. تغییرات اساسی در ساختار بانک‎ها و اعطای تسهیلات مختلف به مردم، امکان خرید خودرو از طریق لیزینگ، بالا رفتن نسبی توان خرید مردم و ... از عوامل افزایش تعداد خودروهای خریداری شده توسط مردم می‎باشد که در دهه اخیر به بالاترین میزان خود رسیده است.

تا جایی که تناسب جاده‎ها و معابر شهری با جمعیت خودرویی شهرها به هم خورد و مشکلات عدیده‎ای در ترافیک شهری و بین‎شهری به وجود آمد. البته مشکلات ترافیکی مختص استان گلستان یا کشور ما نیست و در همه کشور‎های دنیا به چشم می‌خورد ولی نوع برخورد با این معضل و رفع آن متفاوت است.

یکی از این موارد که در همه شهرهای استان با مواجه هستیم محل پارک خودروها در معابر عمومی است.

امروزه به جرات می‎توان گفت از 10 خودرویی که در خیابان‎ها پارک شده‎اند، هفت تای آنها در جایی خلاف مقررات راهنمایی و رانندگی پارک شده‎اند و حریم و فاصله قانونی تا محل ورودی‎ها، چهار راه‎ها، خط عابر پیاده، تابلوهای توقف ممنوع، مراکز درمانی و ... را رعایت نکرده‎اند.

جالب اینکه در حال حاضر با خیابان فروشی و توزیع «کارت پارک» این قانون شکنی سر و شکل قانونی گرفته است و شما می‎توانید به شرط خرید این کارت‎ها در هر کجای خیابان که شماره‎گذاری شده پارک کنید! 

بماند که بسیاری از شهروندان در کوچه‎های اطراف خیابان‎های شلوغ پارک می‎کنند و مشکلات عدیده‎ای برای صاحبان منازل مسکونی به وجود می‎آورند.

البته پارک نامناسب خودرو دم دستی‎ترین و کم‎خطرترین تخلف رانندگی است که خطر جانی برای کسی ندارد.

در مورد سایر تخلفات رانندگی کافی است سرتان را از پنجره خودرو یا منزلتان بیرون بیاورید و به ثبت تخلفات رانندگی بپردازید که درج آنها در این نوشته به سبب تعدد و فراوانی، از حوصله خوانندگان محترم خارج است! راهکارهای مختلفی هم در حل این مشکل متصور است که متاسفانه اکثر آنها موضعی و موقتی هستند.

استفاده از جرائم سنگین رانندگی، توقیف خودرو، تغییر کاربری برخی معابر به صورت یک طرفه یا پیاده راه، نصب بلوار سیمانی در بین معابر، نصب سرعت‎گیر، درج نمره منفی در گواهینامه، تغییر مقررات مربوط به گواهینامه، نصب چراغ راهنمایی در تقاطع‎ها، ساخت پارکینگ طبقاتی، زوج و فرد کردن عبور و مرور خودروها، پخش برنامه‎های مختلف تلویزیونی و اعمال برخی محدودیت‎های ترافیکی از راهکار‎های متداول در حل این معضل هستند. اما با وجود اجرای این حجم برنامه عملا تغییری در فرهنگ رانندگی مردم حاصل نشد و همه روزه شاهد ثبت تخلفات ریز و درشت از سوی هموطنان هستیم.

چرا مشکل ترافیک حل نمی‌شود و مردم در اجرای قانون جدی نیستند؟

به عقیده شما گره کار کجاست؟ چرا با وجود چنین تدابیری عملا اتفاق خاصی در روند اصلاح فرهنگ رانندگی و رعایت مقررات دیده نمی‎شود؟ چرا با وجود جرایم سنگین رانندگی باز هم تخلفات رانندگی عامل بروز حوادث بسیاری در جاده‎ها می‎شوند؟

به نظر می‎رسد مشکل اساسی در ماجرای ترافیک شهری و عدم رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، جنبه فرهنگی و شخصیتی دارد و راه حل مشکلات ترافیک شهری و برون‎شهری به فرهنگ اجتماعی گره خورده است.

طبق تحقیقات پلیس امروزه رابطه مستقیمی بین سواد افراد و انجام تخلفات رانندگی وجود دارد. بی‎شک تا فرهنگ رفتار ترافیکی مردم اصلاح نشود، هیچکدام از راهکارهای اجرا شده در طی سال‌های اخیر کارآیی نخواهد داشت و اثر وضعی و موقتی خواهد داشت.

در حقیقت کلید اصلی حل مشکلات ترافیکی، «تقویت آموزه‎های فرهنگی و اصلاح فرهنگ رانندگی» در گروه هدف یا به عبارتی نسل جوان‎تر می‌باشد. از آنجایی هم که فرهنگ وارداتی یا خریدنی نیست، توقع اصلاح یک شبه رفتار ترافیکی مردم امری محال است و نهادهای فرهنگی باید با تعامل بیشتر و انتخاب نسل جوان علی‎الخصوص دانش‌آموزان به عنوان گروه هدف، در تامین اهداف کوتاه‎مدت و بلندمدت در رفع مشکلات ترافیکی بکوشند تا با کنترل‎کننده‎های درونی و خانوادگی به مرور فرهنگ رانندگی جامعه تغییر یابد.

این تغییر و اصلاح رفتار علاوه بر نیاز به برنامه‎ریزی بلندمدت، نیاز به تعامل و همکاری همه جانبه نهادهای نظارتی و آموزشی نیز دارد.

در حقیقت این تصور که تنها شهرداری یا نیروی انتظامی یا راهداری و آموزش و پرورش متولی و سازمان‎دهنده ترافیک شهری و برون‎شهری هستند، تصوری نادرست است و در عمل هیچ کدام از این نهادها به تنهایی قادر به اصلاح رفتار ترافیکی مردم نخواهند بود.

پرورش شخصیت رانندگی در کودکان

گنجاندن برخی دروس مرتبط با رانندگی در کتب درسی، ایجاد شهرک‎های الفبا در همه شهرها و مهمتر از همه آموزش اصول قانون‎مداری همه جانبه و رعایت حقوق دیگران به کودکان می‎توانند به عنوان راهکارهایی در حل معضل ترافیک در جوامع شهری در سال‎های آتی محسوب شوند.

به عبارت دیگر با ایجاد و پرورش «شخصیت رانندگی» در کودکان می‎توان از بروز رفتارهای نامناسب رانندگی در آینده جلوگیری کرد.

امید است سایر نهادهای اجتماعی و فرهنگی جامعه نیز در حل مشکلات ترافیکی شهری، بکوشند و زمینه اصلاح ماندگار رفتارهای ترافیکی فراهم شود.

=================

گزارش از: وحید حاج سعیدی

=================

انتهای پیام/2307/صا40/چ3000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول