اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

عضو شورای اسلامی شهر شیراز:

بار ترافیکی 9 دی به خیابان جایگزین منتقل شود

عضو شورای اسلامی شهر شیراز گفت: همان‌طور که نماینده ولی فقیه در فارس بیان کردند امکان استفاده اختصاصی از خیابان 9 دی برای عبور زائران پیاده وجود داشت.

بار ترافیکی 9 دی به خیابان جایگزین منتقل شود

سید محسن معین امروز در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس در شیراز اظهار داشت: فرمایش امام جمعه شیراز در مورد اینکه خیابان 9 دی به طور اختصاصی در اختیار زائران باشد و برای عبور بار ترافیکی آن محوری از ساختمان مهدیه تا بلوار سیبویه عبور کند، بسیار صحیح است.

وی افزود: اجرای این پیشنهاد به همان دلایل بسیار سخت است، چرا که به محورهای خیال‌انگیز و وهم‌انگیز میراث فرهنگی برخورد می‌کند.

به گفته وی، این کار یک ضرورت داشت و می‌توانست حرم شاهچراغ (ع) را از بن‌بست نجات دهد.

استفاده از فضای زیرسطحی شاهچراغ ممکن بود

این عضو شورا در ادامه گفت: این امکان وجود داشت که در طرح توسعه حرم مطهر احمدبن موسی (ع) از فضای زیرسطحی آن استفاده شود.

وی ادامه داد: میدان شاه‌چراغ که در حال حاضر جزو صحن شده می‌توانست فضای سرپوشیده حرم را در زیرزمین خود جای دهد به نحوی که با چند پله کوچک بدون آن که احساس زیرزمین را القا کند، دو طبقه شود.

معین افزود: روی این فضای سرپوشیده یک حیاط و صحن بزرگ ایجاد می‌شد که از یک طرف به مسجد نو (شهدا) و از آن سمت به حیاط فعلی شاهچراغ (ع) متصل می‌شد.

این عضو شورا ادامه داد: شورای اسلامی شهر شیراز میدان شاهچراغ (ع) را برای ایجاد فضایی باز بین دو حرم اهدا کرد نه اینکه در آن ساختمان احداث شود.

وی خاطرنشان کرد: طرح توسعه حرم احمدبن موسی (ع) موسوم به طرح 57 هکتاری یکی از آمال قدیمی مردم شیراز بود که بنابر تاکیدات مقام معظم رهبری مبنی بر جایگاه شیراز به عنوان سومین حرم اهل بیت (ع) جامه عمل پوشید.

معین یادآور شد: انتظار می‌رفت شهرداری و شورای اسلامی شهر نیز به سبب مسئولیت خود در پاسخگویی به مردم، در جریان امور این طرح قرار می‌گرفتند.

وی اضافه کرد: شورای اسلامی وقت میدان شاهچراغ (ع) را که یک فضای عمومی متعلق به شیراز بود تقدیم به حرم مطهر کرد که از آن استفاده بهینه‌ای صورت گیرد اما به خاطر اینکه عوامل شهری دخیل نبودند و بدون اطلاع شهرداری و شورا طراحی و اجرا صورت گرفت، منتج به آن شد که این میدان به عنوان فضایی یک طبقه مورد استفاده قرار گیرد.

معین بیان کرد: در طراحی توسعه حرم، توسعه اصلی به سمت شمال دیده شده در حالی که توسعه باید به سمت شرق و سید علاءالدین حسین (ع) می‌رفت.

وی ابراز داشت: آیت‌الله ایمانی امام جمعه شیراز نیز بیان کردند که حرم احمدبن موسی (ع) و سید علاءالدین حسین (ع) یک مجموعه هستند و اعتبارات موجود باید برای هر دو صرف شود اما به علت وجود چند خانه تاریخی با قدمت کمتر از صد سال آن سمت بسته شده و به صورت فضایی پیچ در پیچ درآمده است.

معین تصریح کرد: این محور می‌توانست به عنوان یک فضای باز که در دل آن بین‌الحرمین قرار گرفته مانند حرم حضرت سیدالشهدا (ع) و ابولفضل‌العباس (ع) باشد که در وسط آن یک فضای باز متصل ایجاد شود.

این عضو شورا در ادامه گفت: از سویی تولیت حضرت شاهچراغ (ع) به سبب رفع نیازهای ضروری خود در برنامه کوتاه‌مدت از سمت سید علاءالدین حسین (ع) در حال احداث سازه‌هایی مانند آشپزخانه و دارالضیافه هستند که فضای مابین این دو حرم را بیشتر می‌بندند.

به گفته وی، باید در این زمینه یک همت عالی فراتر از این استان وجود داشته باشد که ضمن حفظ قوانین و مقررات تکلیف این چند خانه میراثی را مشخص کند تا امکان توسعه واقعی میسر شود.

طرح توسعه حرم هزاران سال باقی بماند

معین همچنین اظهار داشت: این طرحی که ایجاد می‌شود یک فضای تاریخی خواهد بود که تا یک‌هزار سال باید پاسخگو باشد و نباید برای چند خانه فرسوده 70 تا 80 ساله راه توسعه حرم را ‌ببندیم.

این عضو شورا اضافه کرد: بنده به عنوان عضو شورای شهر در وضعیت فعلی نه اطلاعی دارم نه می‌توانم پاسخی بدهم که در طرح فعلی، پارکینگ و ورودی مردم در شاهچراغ و سید علاءالدین حسین (ع) به چه صورت تامین خواهد شد.

وی تصریح کرد: خوب بود شورا و شهرداری را در کار دخالت می‌دادند تا ردیف بودجه‌ای که از مجلس برای این کار گرفته شده صرف بسته شدن راه حرم‌ها نشود.

به گزارش فارس، کلیات طرح توسعه حرم بنابر تاکیدات بزرگان کشور به سرانجام رسید اما اجراکنندگان و طراحان جزئیات آن بیشتر بومی بوده و تاکنون تنها تنی چند از مقامات کشوری بنیاد مسکن از مراحل اجرای طرح بازدید کرده‌اند، هر چند در این زمینه تا زمان اجرای فازهای بعدی طرح قضاوت دقیق میسر نیست.

انتهای پیام/2448/س40/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول