اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای مازندران:

حجم آبدهی رودخانه‌های مازندران کاهش یافت

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای مازندران حجم آبدهی رودخانه‌های مهم استان مازندران را 2 میلیارد و 481 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته کاهش 20 تا 40 درصدی را نشان می‌دهد.

حجم آبدهی رودخانه‌های مازندران کاهش یافت

حسین زارع بعد از امروز در گفت‌و گو با خبرنگار فارس در ساری با اعلام اینکه در یک‌سال آبی گذشته میزان بارندگی 609 میلی‌متر بوده است، اظهار داشت: از مهر سال گذشته لغایت شهریور امسال 15 میلیارد 865 میلیون متر مکعب در مازندران بارش باران داشتیم.

وی افزود: این میزان بارش در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و دوره شاخص آماری به ترتیب 22 درصد کاهش و سه درصد افزایش نشان می‌دهد.

زارع حجم آبدهی رودخانه‌های مهم استان مازندران را 2 میلیارد و 481 میلیون متر مکعب اعلام کرد و گفت: این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته و دوره شاخص آماری به ترتیب 40 تا 20 درصد کاهش نشان می‌دهد.

سرپرست شرکت آب منطقه‌ای مازندران بیشترین کاهش بارندگی را در حوزه صفا رو غرب استان دانست و یادآور شد: این حوزه با کاهش 28 درصدی بارندگی مواجه بود.

وی با اشاره به اینکه بخش مرکزی مربوط به رودخانه هراز و منطقه شرق مربوط به حوزه نکارود با 25 درصد کاهش بارندگی مواجه بودند، تصریح کرد: بیشترین کاهش رواناب مربوط به رودخانه‌های تالار و چالوس با 51 و 48 درصد بوده است.

زارع با تاکید براینکه محصولات کشاورزی مازندران نیازمند آبیاری به هنگام هستند، اظهار داشت: با تلاش و مدیریت خوبی که در  تأمین، تقسیم و توزیع آب در  سال‌جاری از سوی کارکنان این شرکت و شرکت توزیع آب به عمل آمد تمامی نیاز آبی استان در بخش کشاورزی تأمین شد.

وی با اعلام اینکه در یکسال گذشته 219 متر مکعب آب از سد شهید رجایی مرکز مازندران در اختیار بخش‌های مختلف مصرف قرار گرفت، بیان داشت: از این مقدار 137 میلیون متر مکعب به مصرف کشاورزی، 20 میلیون متر مکعب برای بخش زیست‌محیطی، 45 میلیون مترمکعب برای نیروگاه برق‌ آبی و 17 میلیون متر مکعب برای سایر بخش‌ها به مصرف رسید.

زارع خاطرنشان کرد: سد شهید رجایی در آغاز سال آبی 92 - 91 دارای 109 میلیون مترمکعب ذخیره آبی بوده است که این میزان  در سال زراعی گذشته آب مورد نیاز 51 هزار هکتار از اراضی دشت تجن را که بخش عمده آن به کشت برنج اختصاص داشته است تأمین کرد.

این مسئول یادآور شد: در بخش نیروگاه نیز با 158 میلیون متر مکعب آب در سال گذشته 90 میلیون متر مکعب و در شش ماهه نخست امسال بالغ بر 60 هزار مگاوات ساعت برق تولید شد.

سرپرست آب منطقه‌ای مازندران با بیان اینکه از سال 89 تاکنون که نیروگاه برق‌ آبی سد شهید رجایی وارد مدار بهره‌برداری شد 435 میلیون متر مکعب آب تحویل نیروگاه شد، اظهار داشت: در مجموع 96 هزار و 905 مگاوات ساعت برق تولید شد.

وی خاطرنشان کرد: سد شهید رجایی سالانه قادر است به طور متوسط حدود 205 میلیون متر مکعب آب را تنظیم کند.

انتهای پیام/86006/ط30/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول