اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

رئیس سازمان نظام مهندسی مازندران خبر داد

به کارگیری دانش تخصصی مهندسان در پروژه‌های عمرانی

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران از به کارگیری دانش فنی و تخصصی مهندسان در پروژه‌های عمرانی خبر داد.

به کارگیری دانش تخصصی مهندسان در پروژه‌های عمرانی

به گزارش خبرگزاری فارس به نقل از روابط عمومی سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران، مراسم ادای سوگند حرفه‌ای مهندسان این سازمان با حضور مهندسانی که در آزمون ورود به حرفه مهندسان در شهریور و اسفند سال 91 موفق به اخذ پروانه اشتغال پایه سه شدند، برگزار شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران هدف از برگزاری این مراسم را آشنایی مهندسان با مباحث و موضوعات نظام مهندسی عنوان کرد.

مصطفی خاوری‌نژاد به فلسفه وجودی سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: با توجه به سرمایه‌های زیادی که در ساخت ساختمان‌های مسکونی، اداری، تجاری و پروژه‌های غیر عمرانی می‌شود در سال 74 قانونی تحت عنوان قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان تدوین شد و به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید و سازمان از سال 74 فعالیت رسمی خود را آغاز کرد.

وی یادآور شد: نظام مهندسی ساختمان مازندران در حال حاضر 21 هزار و 100 عضو دارد که از این تعداد 35 درصد دارای پروانه اشتغال بوده و 65 درصد فاقد پروانه اشتغال هستند.

خاوری‌نژاد به تعداد افراد شرکت‌کننده در آزمون ورود به حرفه مهندسی اشاره کرد و گفت: در سال گذشته تعداد متقاضیان  ورود به حرفه مهندسان بیش از 5 هزار نفر بوده در صورتی که تعداد ثبت‌نام‌شدگان در آزمون ورود به حرفه آذر ماه سال‌جاری 8 هزار و 300 نفر بوده که حدود 10 درصد آن‌ها خانم و 90 درصد آقایان بودند.

رئیس سازمان نظام مهندسی استان اظهار داشت: سالانه 22 درصد به تعداد اعضای سازمان اضافه می‌شوند ولی در شش ماه اخیر رشدی بالغ بر 25.5 درصد داشتیم که موضوع اشتغال این مهندسان از دغدغه‌های جدی هیئت مدیره است.

خاوری‌نژاد افزود: با توجه به رشد کمی اعضا و کمبود ظرفیت اشتغال موجود در نظام مهندسی فعالیت مهندسان نباید فقط محدود به سازمان باشد و باید از تمامی پتانسیل و دانش تخصصی خود در حوزه‌های دیگر از جمله راه، پل، جاده و پروژه‌های عمرانی که اعتبار دولتی دارند استفاده کنند.

وی به فاکتورهای اساسی در تولید ساختمان اشاره کرد و گفت: مهندسی یک کار تیمی و اجرایی است و ساختمان یک محصول است و همه ما در این فرایند باید کار مشترک و تیمی انجام دهیم.

این مسئول ادامه داد: به کارگیری نیروی انسانی ماهر  و مصالح مرغوب استاندارد از جمله فاکتورهای اساسی است که باید توجه جدی به آن‌ها شود و با توجه به اینکه در فرایند ساخت و ساز نقش مهندسان پررنگ‌تر و برجسته‌تر است و انتظارات مردم از این قشر ویژه بوده و بنابراین ضروری است که مهندسان وظایف و مسئولیت‌های خود را به نحو مطلوب به انجام برسانند.

خاوری‌نژاد با بیان اینکه موضوع عدالت و رعایت اخلاق حرفه‌ای باید منشأ کار حرفه‌ای باشد، اظهار داشت: مهندسان باید حقوق شهروندان، کارفرمایان و بهره‌برداران را ملاک عمل قرار داده و فارغ از تمام مسائل موجود باید تمام تلاش خود را صرف مسئولیت و تعهد حرفه‌ای خود کنند.

وی به ضرورت ارتقاء دانش فنی و به روز نگه‌داشتن دانش مهندسان اشاره کرد و اظهار داشت: ارتقای دانش فنی و تخصصی مهندسان همیشه در دستور کار هیئت مدیره سازمان بوده و سازمان با همکاری کانون‌های مهندسی دوره‌های آموزشی و بازآموزی هر سه سال توسط مجریان آموزشی برگزار می‌کند.

خاوری‌نژاد با اشاره به نحوه ارجاع کار به مهندسان توسط سازمان اظهار داشت: بخشی از خدمات مهندسی و ظرفیت آزاد است و به صورت خارج از رندم ارائه می‌شود و بخش عمده آن به صورت رندم انجام می‌گیرد و در حال حاضر نحوه ارجاع کار به صورت ترکیبی است.

وی خاطرنشان کرد: مهندسان دارای صلاحیت سازمان هر نوع پروژه‌ای که در استان طراحی، نظارت و مدیریت می‌کنند باید با هماهنگی سازمان باشد و عدم آگاهی سازمان از فعالیت‌های حرفه‌ای تخلف محسوب می‌شود.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان برای تمامی مهندسان جدیدالورود آرزوی توفیق کرد و اظهار داشت: امید است با ارائه خدمات مهندسی با کیفیت از سوی اعضا، سازمان نظام مهندسی گام‌های موثری در راستای توسعه و آبادانی استان برداشته و سال های خوبی را بگذراند.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی مازندران نیز در این مراسم به بیان تاریخچه‌ای از قوانین ساخت و ساز در کشور و تدوین و تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان پرداخت و سازمان نظام مهندسی مازندران را یکی از استان‌های برتر از لحاظ کمیت اعضا عنوان کرد.

هومن موتمنی افزود: با افزایش کمیت اعضا و ایجاد بازار رقابتی باید از این مزیت رقابتی بهره گرفته و خدمات را به سمت کیفی‌تر شدن سوق دهیم.

وی به فلسفه وجودی سازمان اشاره کرد و اظهار داشت: نظام مهندسی به منظور تأمین مشارکت هر چه گسترده مهندسان در انتظام امور حرفه‌ای و تحقق اهداف قانون نظام مهندسی تشکیل شد و مطابق ماده چهار قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان، اشتغال اشخاص حقیقی و حقوقی در عرصه فنی و مهندسی مستلزم داشتن صلاحیت حرفه‌ای است که از طریق کسب پروانه اشتغال احراز می‌شود.

رئیس اداره نظام مهندسی و مقررات ملی ساختمان اداره کل راه و شهرسازی استان در ادامه به نحوه فعالیت مهندسان بعد از اخذ پروانه اشتغال مطابق مقررات ملی ساختمان، قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان و آیین‌نامه اجرایی پرداخت.

انتهای پیام/2296/ر/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول