اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

از ابتدای سال جاری تا‌کنون صورت گرفت

اخذ 159 سند مالکیت/ تهیه 892 نقشه UTM موقوفات خراسان جنوبی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی گفت: از ابتدای سال جاری تاکنون 159 سند مالکیت موقوفات در خراسان جنوبی اخذ شده است و همچنین تعداد 892 نقشه UTM به تفکیک شهرستان‌ها تهیه و به ادارات ثبت اسناد ارائه شده است.

اخذ 159 سند مالکیت/ تهیه 892 نقشه UTM موقوفات خراسان جنوبی

به گزارش خبرگزاری فارس از بیرجند، به نقل از روابط عمومی اداره کل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی، حجت‌الاسلام والمسلمین محمدطاهر گرایلی اظهار داشت: یکی از اساسی‌ترین اقداماتی که موقوفات استان را تثبیت کرده و از تجاوز و تعرض به آنها جلوگیری می‌کند اخذ سند مالکیت رقبات موقوفات است.

وی با بیان اینکه از ابتدای سال جاری تا‌کنون 159 سند مالکیت موقوفات در خراسان جنوبی اخذ شده است، اذعان داشت: تعداد اسناد اخذ شده در بیرجند 48، قاین 44، خضری سه، فردوس 17، سرایان 12، طبس 15 و نهبندان 20 مورد است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی افزود: همچنین از ابتدای سال جاری تاکنون 892 نقشه UTM   به تفکیک شهرستان‌ها، بیرجند 674، قاین 46، خضری20 ، فردوس دو، سربیشه 30، سرایان 50، طبس 10، زیرکوه 10 و نهبندان 50 نقشه تهیه شده و به ادارات ثبت اسناد ارائه شده است.

گرایلی تصریح کرد: وظیفه ما در احیا و تثبیت موقوفات سنگین است چرا که موقوفات متعلق به اهل‌بیت‌(ع) بوده و خدمت به موقوفات نوعی وظیفه شرعی و دینی محسوب می‌شود.

وی یادآور شد: سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با همکاری سازمان اوقاف مکلف است نسبت به ثبت موقوفات بلامعارضی که صحت وقف آن محرز و تاکنون ثبت نشده‌ است اقدام کند.

اخذ سند برای موقوفات امری خطیر است

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی با اشاره به اینکه وقتی وضعیت ثبتی این اماکن مشخص شود برای حفظ حقوق آن می‌توان راحت‌تر اقدام کرد، خاطر نشان کرد: یکی از مستندات دعوی دلیل مالکیت است و یا اگر به حریم آن تجاوز و تعرضی شود حدود و مساحت ملک موقوفه با وجود سند مالکیت روشن می‌شود.

گرایلی با تأکید بر اینکه اخذ سند برای موقوفات یک امر ضروری محسوب می‌شود، اذعان داشت: اخذ سند برای موقوفات امری خطیر است که در گذر زمان موقوفات را از دست‌اند‌ازی سودجویان باز داشته و حفظ اصل موقوفه را تضمین می‌کند.

وی در ارتباط با تفاهم‌نامه با منابع طبیعی با توجه به اینکه تمام مستندات وقفی و نقشه‌های مختصاتی اراضی اختلافی و همچنین نقشه‌های اراضی مجاور بقاع متبرکه به ادارات منابع طبیعی ارسال شده است، افزود: با نهایت تاسف، اداره کل منابع طبیعی در موعد مقرر حاضر به تشکیل جلسه برای بررسی موارد اختلافی نشد.

9049 هکتار مجموع مساحت اراضی اختلافی ملی و وقفی

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی مجموع مساحت اراضی اختلافی ملی و وفقی را 9 هزار و 49 هکتار برشمرد و گفت: تاکنون مقدار یک میلیون و 277 هزار و 855 متر مربع تعیین تکلیف شده است.

گرایلی تصریح کرد: پلاک 431 اصلی شوکت‌آباد به مساحت 147 هزار و 240متر مربع و پلاک 432 اصلی حاجی‌آباد به مساحت یک‌میلیون و 62 هزار و 628 متر مربع از اراضی وقفی بود که به دلیل تداخل در اراضی ملی به موقوفه‌های امیر اسماعیل و محمد ابراهیم و اسماعیل برگشت.

وی ادامه داد: پلاک 218 اصلی چاریشت بیرجند به مساحت 5 هزار و 100متر مربع و پلاک 34 اصلی طبران سربیشه به مساحت 62 هزار و 887 متر مربع جزو اراضی مستثنیات است.

مدیرکل اوقاف و امور خیریه خراسان جنوبی در ارتباط با مزرعه و قنوات شهاباد، یادآور شد: یک‌هزار و353 هکتار از این اراضی از طریق مراجع قضایی پیگیری شده که در مرحله اجرا است.

انتهای پیام/69017/ع/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول