اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد خبر داد

اجرای طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار کهگیلویه و بویراحمد

معاون عمران روستایی کهگیلویه و بویراحمد با بیان‌ این‌که روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان برنامه پنجم توسعه باید دارای طرح هادی باشند، گفت: تمامی روستاهای بالای 20خانوار این استان دارای طرح هادی هستند.

اجرای طرح هادی در روستاهای بالای 20 خانوار کهگیلویه و بویراحمد

جلال خورشیدی در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در یاسوج، اظهار کرد: تمامی روستاهای بالای 20 خانوار تا پایان برنامه پنجم توسعه باید دارای طرح هادی باشند که طبق سرشماری عمومی سال 85 تمام روستاهای بالای 20 خانوار استان کهگیلویه و بویراحمد دارای طرح هادی هستند.

 معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد به بیان گزارشی از تهیه طرح‌های هادی روستایی پرداخت و گفت: تا قبل از برنامه چهارم 146 روستا دارای طرح هادی بود که تا پایان این برنامه در سال 89 به 364 مورد رسید.

خورشیدی افزود: در برنامه پنجم توسعه در سال 90 و 91 خوشبختانه در 232 روستا تاکنون تهیه طرح هادی داشته‌ایم که رشد قابل توجهی داشته است.

خورشیدی تعداد روستاهای بالای 20 خانوار کشور را 38 هزار و 114 روستا و استان کهگیلویه و بویراحمد را 722 روستا ذکر کرد و گفت: نسبت برخورداری روستاهای بالای 20 خانوار از اجرای طرح هادی روستایی در کشور 33 روستا و استان 43 روستا است که با این نسبت برخورداری از تهیه طرح‌های هادی روستایی در کشور 73 درصد و در استان کهگیلویه و بویراحمد 100 درصد است.

وی بازنگری طرح هادی روستایی تا قبل از برنامه چهارم را پنج مورد و در برنامه چهارم توسعه 105 مورد ذکر کرد و افزود: در سال‌های 90 و 91 اجرای طرح‌های هادی نیمه تمام روستایی در 188 روستا به پایان رسید.

وی به اجرای طرح‌های هادی جدید روستایی اشاره و تصریح کرد: تا قبل از برنامه چهارم 70 روستا طرح هادی در آن‌ها اجرا شده بود که تا پایان برنامه چهارم توسعه در سال 89 تعداد 137 روستا دارای اجرای طرح هادی شدند که در برنامه پنجم توسعه در سال‌های 90 و 91 در 105 روستا طرح هادی اجرا شد.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی استان کهگیلویه و بویراحمد تعداد روستاهای دارای طرح هادی را تاکنون در استان کهگیلویه و بویراحمد 784 روستا و تعداد روستاهای اجرا شده را 316 روستا ذکر کرد و ابراز داشت: تعداد روستاهای دارای طرح هادی زیر 20 خانوار در استان 42 روستا است که تاکنون در چهار روستای آن طرح هادی اجرا شده است.

وی به صدور سند مالکیت روستایی اشاره و عنوان کرد: تا قبل از برنامه چهارم توسعه 7839 سند مالکیت روستایی صادر شده بود که در طول اجرای برنامه چهارم 23242 سند مالکیت صادر شد و در برنامه پنجم توسعه در سال‌های 90، 91 و 92 تعداد 1282 مورد سند مالکیت روستایی صادر شده است.

وی به صدور سند مالکیت شهرهای زیر 25 هزار نفر در سطح استان اشاره کرد و گفت: در برنامه پنجم توسعه در سال 91 تعداد 116 مورد سند مالکیت صادر شد که قبل از آن هیچ سندی صادر نشده بود.

ضرورت همکاری بیشتر ثبت اسناد استان با بنیاد مسکن

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد روند صدور سند مالکیت روستایی در استان را با توجه به قانون جدید صدور سند بسیار کُند توصیف کرد و ضمن تقدیر و تشکر از همکاری‌های گذشته ثبت اسناد در صدور سند مالکیت روستایی از مدیرکل ثبت و اسناد استان خواست تا همچون گذشته همکاری بیشتری داشته باشند تا اهداف پیش‌بینی شده برنامه پنجم به خوبی تحقق پیدا کند.

وی به واگذاری زمین روستایی اشاره کرد و افزود: تا قبل از برنامه چهارم 4284 قطعه زمین واگذار شده بود که در برنامه چهارم توسعه تا سال 89 تعداد 1473 قطعه واگذار شد و در سال‌های اجرای برنامه پنجم توسعه در سال‌های 90، 91 و 92 تعداد 576 قطعه زمین روستایی واگذار شده است.

خورشیدی افزود: در زمینه اجرای خدمات فنی و صدور پروانه ساختمان روستایی تا قبل از برنامه چهارم 4856 پروانه ساختمانی و در طول اجرای برنامه چهارم 14802 مورد و در برنامه پنجم توسعه در سال‌های 90 تا 92 تعداد 9751 برنامه ساختمانی روستایی صادر شده است.

خورشیدی در رابطه با اهمیت طرح‌های هادی مطرح کرد: طرح‌های هادی به منظور عمران و توسعه روستاها در نظر گرفته شده و از چند سال گذشته با روند پرشتابی توسط بنیاد مسکن انقلاب اسلامی دنبال شده است.

وی برنامه‌ریزی برای مشارکت مردم روستایی در تهیه و اجرای طرح هادی، بهبود وضعیت اقتصادی روستاها از طریق تسهیلات تولیدی، اشتغال و نظارت و توسعه کالبدی روستاها و توجه ویژه به منظور توسعه مسکن مردم روستایی، تأمین و توزیع عادلانه امکانات اجتماعی و ارتقای درآمد مردم روستایی از عمده اهداف اجرای طرح‌های هادی به شمار می‌رود.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد افزود: از طرح‌های هادی روستایی به عنوان سند توسعه روستاها یاد می‌شود که این طرح‌ها بسترهای مناسب و خوبی برای عمران و توسعه روستاها با توجه به شرایط اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی آن منطقه ایجاد می‌کنند.

خورشیدی در ارتباط با تهیه هادی روستایی تا پایان برنامه پنجم توسعه ابراز داشت: بر اساس ماده 11 قانون و با توجه به اهداف کمی و کیفی طرح‌های هادی روستایی نیز بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مؤظف شده تا پایان برنامه پنجم توسعه برای تمامی روستاهای بالای 20 خانوار کشور تهیه طرح هادی داشته باشد.

وی تأکید کرد: اجرای طرح‌های در روستاها از محل سرمایه‌های ملی و بیت‌المال است لذا دهیاری، شوراهای اسلامی و مردم در راستای حفظ و نگهداری آن‌ها تلاش کنند و در این زمینه با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی همکاری و همیاری لازم را داشته باشند.

خورشیدی در بخش دیگری از سخنانش گفت: توسعه مناطق روستایی در سایه به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی ایران تحقق پیدا کرد.

وی اظهار داشت: بنیاد مسکن انقلاب اسلامی یادگار امام خمینی (ره) قلمداد می‌شود به طوری که این مجموعه در ارائه خدمات عمرانی، سازندگی، ایجاد محیط سالم و بهداشتی در مناطق روستایی نقش‌آفرین بوده و به منویات بنیان‌گذار کبیر انقلاب رنگ تحقق بخشیده است.

وی تصریح کرد: بعد از به پیروزی رسیدن انقلاب اسلامی، خدمات ویژه‌ای به ساکنان مناطق روستایی ارائه شد و می‌توان گفت: به معنای واقعی کلمه روستاها مورد توجه قرار گرفته و در راستای توسعه و عمران آن‌ها قدم برداشته شد.

خورشیدی اظهار امیدواری کرد: روند عمران و سازندگی مناطق روستایی هم‌چنان تداوم پیدا کند و سایر نهادها و مردم مشارکت بیشتری با بنیاد مسکن انقلاب اسلامی داشته باشند.

معاون عمران روستایی بنیاد مسکن استان کهگیلویه و بویراحمد خاطرنشان کرد: اجرای طرح‌های هادی در کنار نوسازی مساکن روستایی چهره روستاها را متحول کرده و سبب شده تا روستاییان بتوانند با تلاش برای تأمین معاش خود از سرپناهی مناسب و سکونت‌گاه‌های در خور و شایسته استفاده کنند.

وی اجرای طرح‌های هادی در روستاها را نیازمند مشارکت مردم دانست و گفت: با توجه به اعتبارات محدود انتظار می‌رود اهالی روستاها برای اجرای طرح‌های هادی مشارکت بیشتری داشته باشند.

انتهای پیام/82009/ط40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول