اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کنترل کیفیت و مستندسازی سازمان قطار شهری شیراز مطرح کرد

رعایت استانداردهای روز دنیا در ساخت تونل‌های مترو شیراز

مدیر کنترل کیفیت و مستندسازی سازمان قطار شهری شیراز گفت: ارزیابی استحکام تونل‌های احداث شده مترو در خط یک با استانداردهای روز جهان، از جمله اولویت‌هایی است که نظر کارشناسان امر را به خود جلب می‌کند.

رعایت استانداردهای روز دنیا در ساخت تونل‌های مترو شیراز

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی سازمان قطار شهری شیراز، محمدحسن رضایی با بیان اینکه برای عایق‌کاری تونل‌های احداث شده در خط یک از آخرین روش و استانداردهای جهانی استفاده شده است، اظهار داشت: موضوع عایق‌بندی تونل‌های زیرزمینی به دو روش بهره‌گیری از بتن سازه آب‌بندی شده و همچنین استفاده از ورق‌های عایق شده که در تمام دنیا متداول بوده، صورت گرفته است.

این کارشناس تصریح کرد: ورق‌های عایق‌بندی شده از جنس پلاستیک خاص به‌نام Geomembrane و لایه‌های حفاظتی Geotextile بوده و این در حالی است که متخصصان سازمان قطار شهری شیراز در زمان اجرا با توجه به ورود مصالح جدید به بازارهای جهانی بلافاصله نسبت به خرید محصولات جدید با برند Naue اقدام و عایق‌کاری تونل‌های مترو را وارد فاز جدیدی از استحکام کردند.

رضایی اضافه کرد: در زمان بهره‌برداری هر پروژه ممکن است نواقصی به چشم بخورد از جمله نشت آب که در تونل‌های خط یک به طول حدود 20 کیلومتر این مشکل کمتر به چشم می‌خورد.

این مسئول ادامه داد: در برخی ایستگاه‌ها به دلیل تراز بالای سطح آب زیرزمینی منطقه و نواقص اجرائی، گاهی شاهد نشت آب بوده‌ایم که با شیوه‌های فنی در حال حاضر در حال رفع این معضل هستیم و در این زمینه پست‌های تخلیه آب پیش‌بینی شده تا به سرعت نسبت به تخلیه آب اقدام شود.

این کارشناس مسئول افزود: تونل‌های قطار شهری در عمق 10 تا 28 متری زمین احداث شده است و در زمان بارش باران و یا سیلاب امکان آب‌گرفتگی در حد بسیار کم وجود دارد که تدابیر خاص برای مقابله با این حوادث پیش‌بینی شده تا ضریب احتمال خسارت را به شدت کاهش دهد.

رضایی در ادامه گفت: در بعضی نقاط زمانی خاکبرداری ایستگاه انجام می‌شود زیر تراز آب‌های زیرزمینی قرار می‌گیریم که آب با پمپاژ به خارج ایستگاه هدایت می‌شود.

وی در بخشی دیگر از توضیحات خود به چندمنظوره بودن تونل‌های مترو اشاره کرد و گفت: در امر احداث تونل‌های مترو به موضوع پدافند غیرعامل توجهی مضاعف شده است و این تونل‌ها را می‌توان به عنوان جان‌پناه در زمان وقوع بحران به لحاظ مقاومت بالا و نفوذناپذیری مورد توجه قرار داد.

به گفته این کارشناس در جریان طراحی و ساخت تونل‌های مترو از وجود مشاوران ذیصلاح استفاده شده تا در تمام مراحل و زمان بهره‌برداری استانداردهای لازم رعایت شده باشد.

مدیر کنترل و کیفیت و مستندسازی سازمان قطار شهری شیراز در ادامه تصریح کرد: حفاری خط یک با سه روش استاندارد انجام شده است، حفاری مکانیزه با استفاده از دستگاه «تی‌بی‌ام»، ساخت تونل به روش اتریشی و اجرای خاکبرداری روباز که در هر سه روش آخرین استانداردهای روز جهان رعایت شده است.

وی گفت: در بلوار شهید مدرس به دلیل بالا بودن سطح آب‌های زیرزمینی از ایستگاه گلسرخ تا ایستگاه شهید آوینی از روش مکانیزه استفاده و از ایستگاه شهید آوینی تا ایستگاه شهید مطهری از روش تونل‌های اتریشی و از ایستگاه شهید مطهری تا میدان احسان با روش کندو پوش و روباز اقدام به ساخت تونل شده است.

این کارشناس افزود: کار حفاری و احداث تونل‌ها با توجه به شرایط زمین و زمان اجرا به بهترین شیوه انجام شده است.

به گزارش فارس، احداث تونل‌های قطار شهری شیراز در طول مسیر خط یک از حداقل 10 متر و حداکثر 28 متر عمق برخوردار است که در مورد امکان نفوذ آب از جداره‌های آن تمهیدات لازم به عمل آمده و نقاط محدودی که دارای نشت بوده نیز در حال ترمیم است.

انتهای پیام/2448/غ/ث3001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول