اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از ضرورت رعایت اخلاق شهروندی

حقوق شهروندی به فرهنگسازی نیاز دارد

حقوق شهروندی با توجه به ضرورت رعایت اخلاق شهروندی به فرهنگسازی جدی در جامعه نیاز دارد.

حقوق شهروندی به فرهنگسازی نیاز دارد

به گزارش خبرگزاری فارس از کوهبنان، اخلا‌ق یکی از مهمترین حوزه‌های مورد تاکید ادیان آسمانی است و یک قلمروی مهم در زندگی اجتماعی و معرفتی هر فرد شناخته می‌شود و آداب شهروندی با توجه به ضرورت رعایت اخلاق شهروندی به فرهنگسازی نیاز دارد.

امام جمعه موقت کوهبنان در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس بیان داشت: یکی از دستورات الهی و سنت انبیاء و اهل بیت (ع) رعایت کردن حقوق دیگران و حقوق شهروندی در جامعه است که در دین مقدس اسلام و روایات نبی مکرم اسلام (ص) و ائمه معصوم (ع) بر آن تاکید فراوان شده است.

حجت‌الاسلام رضا قاسمی افزود: در این رابطه می‌توان به یکی از روایات بسیار زیبای امام صادق (ع) در مورد شناخت ضوابط شهروندی و رعایت حقوق دیگر شهروندان اشاره کرد.

وی عنوان کرد: امام صادق (ع) می‌فرمایند «رسول خدا (ص) اینگونه بودند که با فقرا می‌نشستند، با آنها غذا می‌خوردند و به اهل فضل و دانش احترام می‌گذاشتند و با افراد آبرومند الفت می‌گرفتند و به آنها نیکی می‌کردند، و خویشاوندان خود را در عین این که به برتر از خودشان مقدم نمی داشتند، صله می‌کردند به احدی از مردم جفا نمی‌کردند و پوزش عذرخواهان را می‌پذیرفتند».

امام جمعه موقت کوهبنان ابراز داشت: در مورد آثار و فوائد اخلاق شهروندی می‌توان به الگو شدن خود و جامعه اسلامی، برقراری نظم و امنیت، برقراری عدالت و خودکفایی، حفظ حقوق دیگران و تربیت فرزندان اشاره کرد.

قاسمی تصریح کرد: برای اینکه در جامعه شاهد رعایت کردن حقوق شهروندی باشیم باید در مرحله نخست به فکر فرهنگسازی آداب شهروندی بود.

وی از امر به معروف و نهی از منکر، رعایت قوانین و ضوابط عبور و مرور، حفظ اسرار مردم و مسلمانان، رعایت بهداشت و نظافت شخصی و اجتماعی، عدم سد معبر و پرهیز از ایجاد آلودگی‌های صوتی و زیست‌محیطی و ... به عنوان آداب شهروندی نام برد.

این مسئول بیان داشت: حضرت امام خمینی (ره) و مقام معظم رهبری به برکت نظام مقدس جمهوری اسلامی مردم را به رعایت این مهم توصیه می‌کنند و ملت ایران اسلامی با توجه به دیانت و حاکم بودن جو اسلامی به رعایت حقوق دیگران احترام ویژه‌ای قائل هستند.

انتهای پیام/80012/ق30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول