اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان:

دیرثبتی و کم‌ثبتی بزرگترین چالش‌ سیستم آماری است

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان از پدیده‌های «دیرثبتی و کم‌ثبتی» به عنوان بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی سیستم ثبت احوال یاد کرد.

دیرثبتی و کم‌ثبتی بزرگترین چالش‌ سیستم آماری است

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مهدی عسکری‌زاده پیش از امروز در نشست شورای ثبت وقایع حیاتی، ضمن تبریک ولادت امام هشتم شیعیان امام رضا (ع) و هفته دفاع مقدس، گزارشی از وضعیت ثبت وقایع حیاتی سال 91 و پنج‌ماهه سال‌جاری استان ارائه کرد.

وی در ادامه این نشست با اشاره به نقش و جایگاه ثبت احوال در کشور بیان کرد: نقش آمارهای وقایع حیاتی در برنامه‌ریزی‌ها و تصمیم‌گیری‌های اجتماعی و اقتصادی کشور بسیار مهم و موثر است چون ثبت احوال یک نقشه راهگشا برای تمامی تشکیلات دولتی است.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان اضافه کرد: همکاری و استفاده از خدمات همه دستگاه‌های مرتبط با اداره ثبت احوال به نحوی که بتوان از همه ظرفیت‌ها و امکانات آنها در ارائه خدمات و پوشش ثبت به‌ موقع وقایع حیاتی اقدام شود امری ضروری است.

این مقام مسئول در ادامه خاطر نشان کرد: باید برای ثبت به‌ موقع وقایع حیاتی در جامعه فرهنگ‌سازی شود زیرا این امر بستر مناسب برای تصمیم‌گیری و برنامه‌ریزی برای مسئولان و تحقق عدالت است.

عسکری‌زاده، همکاری دهیاری‌ها، مراکز بهداشت و درمان و خانه‌های بهداشت برای ثبت به ‌موقع وقایع حیاتی و اعلام به اداره ثبت احوال را ضروری دانست.

وی همچنین اعلام کرد: بروز رسانی آمار و اطلاعات جمعیتی، آرشیو الکترونیکی اسناد، صدور شناسنامه مکانیزه و صدور و اجرایی کردن کارت ملی هوشمند که یک پروژه بسیار عظیم، ملی و کلید طلایی ورود به دولت الکترونیک است از برنامه‌های در دست اقدام ثبت احوال است.

این مسئول اضافه کرد: اگر آمار و اطلاعات به نحو مطلوب ثبت شود، شناخت آسیب‌های اجتماعی از جمله طلاق آسان‌تر می‌شود.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان در این نشست ضمن تاکید بر اهمیت ثبت به موقع وقایع حیاتی عنوان کرد: با توجه به اهمیت گردآوری اطلاعات آماری رویداد‌های حیاتی برای هر یک از افراد جامع در سال وقوع و در زمان تعیین شده توسط قانون سازمان ثبت احوال کشور، بنا به ضرورت‌های ملی و  توصیه‌های بین‌المللی، اقدام به طراحی و اجرای برنامه‌ای کرد که هدف اصلی آن ارتقا سطح پوشش و کیفیت ثبت روی‌داد‌ها در کشور بوده ‌است.

وی همچنین در ادامه بیان داشت: پدیده‌های دیرثبتی و کم‌ثبتی (و در شکل اساسی: ثبت غیر همزمان) را باید بزرگ‌ترین چالش‌های پیش‌روی سیستم ثبت احوال دانست.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان اضافه کرد: برنامه پوشش کامل ثبت روی‌داد‌های حیاتی، راهکار‌هایی برای کم‌کردن این پدیده‌ها و رساندن آن به حدی است که از دیدگاه جمعیت‌شناسی قابل پذیرش باشد.

مدیر کل ثبت احوال هرمزگان همچنین اعلام کرد: ثبت وقایع حیاتی، مطابق قانون، فعالیتی بین بخشی است و به‌طور جدی نیازمند همکاری مراجع مختلفی است که به نوعی از رویداد‌‌های حیاتی مطلع می‌شوند یا به روشی امکان اطلاع‌رسانی به مردم را دارند.

انتهای پیام/88001/ق40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول