اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

افتتاح نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری در کرمان

نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری با حضور 28 استان کشور در بوستان مادر شهر کرمان افتتاح شد.

افتتاح نمایشگاه ملی صنایع دستی و گردشگری در کرمان

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، نمایشگاه و جشنواره گردشگری، صنایع دستی، غذاها و شیرینی‌های بومی و سنتی، هدیه و سوغات یکشنبه شب در بوستان مادر شهر کرمان با همکاری میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، شهرداری کرمان، اتاق بازرگانی و استانداری کرمان افتتاح شد.

در این نمایشگاه 28 استان کشور، صنایع دستی، سوغات و غذاهای بومی و سنتی و مکان‌های گردشگری خود را به معرض نمایش گذاشته‌اند.

48 غرفه این نمایشگاه مربوط به استان کرمان است که سوغاتی‌ها، غذاهای بومی و محلی، مکان‌های گردشگری و صنایع دستی خود را به معرض بازدید علاقمندان گذاشتند.

کرمان رتبه پنجم تنوع جاذبه‌های گردشگری در کشور

سیدابراهیم علوی رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان در آیین افتتاح این نمایشگاه اظهار داشت: شعار سال جاری هفته جهانی گردشگری، «گردشگری، آب و حفاظت از آینده مشترک منابع آب» است.

‌وی بیان داشت: باید به‌ آب به عنوان یک‌ دغدغه مهم جهانی نگاه شود و همچنین برای جلوگیری از آلوده کردن آب‌ها توجه ویژه‌ای صورت گیرد.

علوی با اشاره به اینکه ‌ایران دهمین کشور دنیا از نظر تعداد و تنوع جاذبه‌های گردشگری است، ابراز داشت:‌ استان کرمان رتبه پنجم را از نظر تعداد و تنوع جاذبه‌های گردشگری در کشور دارد و با توجه به اقلیم متفاوت و متنوع استان کرمان‌ می‌طلبد در زمینه گردشگری و توسعه آن فعالیت‌های بیشتر و جدی‌تری‌ انجام شود.

رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی استان کرمان با اشاره به اینکه گردشگری نسبت به صنعت و کشاورزی، ارزان‌ترین اشتغالزایی را فراهم می‌کند، تصریح کرد: این امر در صورتی رخ می‌دهد که ‌حمایت‌های لازم مادی و معنوی ‌صورت گیرد و با کمترین میزان سرمایه‌گذاری بالاترین میزان اشتغال و درآمد ارزی‌ و ریالی‌ فراهم ‌شود.

ارائه 110 غرفه در نمایشگاه صنایع ملی

علوی گفت: در استان کرمان تنوع زیادی نسبت به دیگر استان‌های کشور در زمینه گردشگری‌ وجود دارد که از آن جمله‌ می‌توان گردشگری طبیعت، سلامت، ورزشی، عشایری و معدن را نام برد.

وی افزود: ‌گردشگری سلامت،‌ تضمین دائمی گردشگر را در استان کرمان فراهم می‌کند و در استان‌های خراسان رضوی، فارس و اصفهان بیش از 200 هزار گردشگر خارجی از خدمات پزشکی و جراحی استفاده کردند.

علوی بیان داشت: وجود کوه‌ها، غارها، شن‌های روان و همچنین تپه‌های شنی در مناطقی مانند ریگان، ماهان و شهداد‌ استان کرمان می‌تواند فرصت‌های خوبی را برای موتورسواری، رالی با اتومبیل‌های ویژه و اسکی روی شن ایجاد ‌کند.

وی افزود: با توجه به اینکه کرمان بهشت معادن ایران است، می‌توانیم بسیاری از دانش‌آموزان، دانشجویان و حتی خانواده‌ها را در قالب تورهای گردشگری به بازدید از این معادن زیبا ببریم.

نایب رئیس کمیسیون گردشگری اتاق بازرگانی ایران‌ گفت: در نمایشگاه ملی صنایع دستی 110 غرفه دایر است که 70 غرفه مربوط به‌ صنایع دستی و 40 غرفه مربوط به سوغات، گردشگری، بازی‌ها و ورزش‌های بومی و محلی است.

علوی خاطر ‌نشان کرد: امیدواریم بتوانیم با برگزاری این نوع جشنواره‌ها و نمایشگاه‌ها ‌فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه و ترویج فرهنگ گردشگری را به مردم استان کرمان و سایر استان‌های کشور نشان دهیم.

مهجوریت کرمان در بخش گردشگری

محمدعلی گلاب‌زاده محقق و تاریخ‌دان اظهار داشت: کرمان در گذر تاریخ همواره پیشتاز سرافرازی‌ها بوده است و در هر مقوله‌ای که وارد می‌شوید، نام کرمان با درخشش خاصی همراه است.

وی افزود: امروز هم کرمان باید در مقابل این همه شایستگی، ارزش‌های خود را به دست آورد که حداقل در بخش گردشگری در سال‌های اخیر مغموم و مهجور بوده است.

گلاب‌زاده عنوان کرد: در هر کدام از شهرهای کشور بروید یک مقطع خاصی را می‌توانید، پیدا کنید که آثاری از گذشتگان را در خود داشته باشند و تنها استان کرمان است که از پیش از تاریخ تا به امروز آثاری برای دیدن و تحقیق و پژوهش دارد.

وی تصریح کرد: کنارصندل، تپه یحیی، تل ابلیس و ... آثاری است که بیانگر تمدن کهن کرمان و ارتباط این مردم در هزاران سال قبل از میلاد مسیح با تمدن‌های مانند سومر، بین‌النهرین، کلده، آشور و .... بوده‌اند.

وی افزود: در خود شهر کرمان و در شهرستان‌های استان کرمان این همه آثار تاریخی وجود دارد، اما افسوس که همه و همه گرد و غبار ماتم را بر چهره خود جای داده‌اند.

گلاب‌زاده بیان داشت: در کشورهای دیگر دیده می‌شود با یک آثار چند 100 ساله بخشی از اقتصاد سرزمین خودشان را در رهگذر بهره‌گیری از این آثار تامین می‌کنند، اما کرمان ما این چنین مهجور است.

برنامه‌ریزی‌ صحیح برای حضور گردشگر در ایران

محمد جهانشاهی دبیر ستاد هفته گردشگری استان کرمان اظهار داشت: شعار جهانی‌ سال جاری در هفته گردشگری در ارتباط با بحث آب است و این نشان‌دهنده اهمیت آب‌ در جهان به ویژه در کشور ما است که در منطقه خشک و نیمه‌‌خشک واقع شده‌ایم.

وی بیان داشت: ایران از 70 درصد منابع آبی زیرزمینی خود استفاده می‌کند‌ در حالی که مصرف بیش از 40 درصد از این منابع یک بحران شدید است و همین مسئله موجب شده تا سالانه یک میلیارد متر مکعب برداشت منفی از سفره‌های آب زیر‌زمینی داشته باشیم.

جهانشاهی افزود: اگر ما هر سال به شعارهای مطرح شده از سوی سازمان جهانی در رابطه با هفته جهانگردی و گردشگری توجه داشته باشیم، می‌توانیم بسیار موفق‌تر عمل کنیم.

وی ابراز داشت: سال گذشته یک‌میلیارد گردشگر در دنیا یک‌هزار و 300 میلیارد دلار گردش مالی‌ ایجاد کردند که ایران نیز می‌تواند از این سفره عظیم گردشگری بهره لازم را ببرد.

جهانشاهی تصریح کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای حضور گردشگر در ایران باید صحیح انجام شود، افزون بر اینکه توسعه پایدار را ایجاد می‌کند ‌و می‌تواند خواسته‌های بخش خصوصی را نیز پوشش دهد.

وی افزود: امیدواریم در استان کرمان به گردشگری نیز مانند صنعت، معدن و کشاورزی اهمیت داده شود تا حداقل در سال 95 توسعه گردشگری خوبی را شاهد باشیم.

------------------------------

گزارش از: محبوبه سعیدی

------------------------------

انتهای پیام/80018/ب30/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول