اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

یادداشت

عشق به فرهنگ ایرانی اسلامی ضامن فعالیت در صنایع دستی است

مردم ساکن در مناطق مختلف کشور فراخور امکانات، سلایق و تفکرات خود صنایع دستی متنوع و زیبایی را تولید می‌کنند، که مردم آذربایجان غربی نیز برای تولید این صنایع دست‌های توانمندی دارند.

عشق به فرهنگ ایرانی اسلامی ضامن فعالیت در صنایع دستی است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، با توجه به شرایط کنونی و ماشینی شدن کوچکترین لوازم زندگی بدیهی است که صنایع دستی رو به فراموشی می‌رود، و فعالیت در این زمینه از صرفه اقتصادی زیادی برخوردار نیست ولی تنها ضامن ماندگاری در این شغل عشق به میهن و فرهنگ بومی است که این انس و محبت قابل قیمت‌گذاری نیست.

صنایع دستی که در مناطق مختلف ایران اسلامی به دست زنان و مردان هنرمند تهیه و تولید می‌شود، در بازارهای سایر کشورها افراد زیادی را به سمت و سوی خود جذب کرده است، که صنایع دستی آذربایجان غربی نیز در این میان خوش می‌درخشد.

محصولاتی که به دستان هنرمند و خوش‌ذوق ایرانی تولید می‌شود نظر افراد زیادی را در بازارهای جهانی به سوی خود جلب کرده است، کسانی که از زندگی مدرن و ماشینی امروز به معنای واقعی کلمه دلزده شده و دل در گروی فرهنگ بومی و ملل متمدن در فرا سوی مرزها سپرده‌اند به سوی این تولیدات جذب می‌شوند، که بافته‌ها و ساخته‌‌های مردم آذربایجان غربی نیز جایگاه خاص خود را دارند.

مهم‌ترین و مشهورترین محصولات کشورمان گلیم و فرش قلمداد می‌شود، که فرش و گلیم بافت شده در آذربایجان غربی به دلیل برخورداری از طرح و رنگ‌های ثابت از امتیاز و جایگاه متفاوت برخوردار شده است، که باید در راستای برندسازی و معرفی بیشتر آن اقدام کرد.

این صنعت هم‌اکنون در کارگاه‌های بزرگ یا حتی کارگاه‌های خانگی و در مقیاس‌های کوچک در حال تولید می‌باشد، که طرح‌های بافت شده در شهرستان تکاب با عنوان افشار و طرح بافته شده در خوی با عنوان ریز ماهی از شهرت خاصی برخوردار است.

هنرهای دستی با استفاده از چوب

ریزه‌کاری و نازک‌کاری با چوب نیز در این استان انجام می‌گیرد، به طوری که فرآورده‌های چوبی را با استفاده از رنده، سوهان، مغار و اره بر روی قطعه‌های چوب قرار داده و به صورت روکش بر روی بدنه چوبی آن می‌چسبانند و تحت فشار قرار می‌دهند.

با استفاده از این هنر انواع قاب عکس، شکلات خوری، جعبه کارد چنگال، عصا و مجسمه‌های زیبا تولید و به بازار عرضه می‌‌شود، حتی طرفداران زیادی را نیز به سوی خود جذب کرده است.

معرق‌کاری هنر دیگر مردم این خطه قلمداد می‌شود، به طوری که طرح‌ها و نقش‌های سنتی را بر زمینه چوبی اجرا و سپس داخل خطوط طرح‌ها را خالی و فضای خالی شده را با قطعات آماده چوب پر می‌کنند.

مرحله آخر ساخت یک اثر معرق، پولیستر کاری آن است که در طول آن تابلو، با استفاده از کیلر یا سیلر پوشش داده شده و برای عرضه و فروش در بازار آماده می‌شود.

سفال و کاشی سازی هنر دیگر مردم آذربایجان غربی است

صنایع دیگر این استان از جمله سفال و کاشی‌سازی نیز همواره مورد توجه هنردوستان و زیباشناسان قرار گرفته است، و در طول تاریخ از این صنایع برای نماسازی مساجد و بناهای مختلف استفاده شده، که ردپای این هنر بی‌بدیل را در ابنیه باستانی به وفور می‌بینیم.

صنایع کوزه‌گری و چرم‌سازی در این میان نباید به فراموشی سپرده شود، چرا که به اشکال گوناگون به بازارهای استانی و کشوری جهت فروش عرضه می‌شود، که روستای کوزه‌رش سلماس یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های مجسمه‌سازی در این استان و کشورمان قلمداد می‌شود.

هنرمندان این استان در کارگاه‌های مجهز یا نیمه مجهز خود با استفاده از گل رس مرغوب به ساختن انواع کوزه‌، تنور و مجسمه همت گماشته و با رنگ‌آمیزی آنها به شکلی زیبا درون پاک خود را در مقابل دیدگان مردم به نمایش می‌گذارند و به رونق یافتن این هنرها همچنان امیدوار هستند زیرا به فرهنگ بومی و غنی کشور و استان عشق می‌ورزند.

استادکاران و هنرمندان آذربایجان غربی با وجودی که به فراموشی سپرده شدن این صنایع بی‌بدیل را از نزدیک و به وضوح شاهد هستند، ولی با اطمینان کامل و ایمانی راسخ ظروف و وسایل تزئینی در ابعاد مختلف ساخته و به بازارها عرضه می‌کنند.

انتهای پیام/61002/س40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول