اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان:

روحیه معنوی دوران دفاع مقدس برگرفته از تفکر امام راحل بود

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) استان هرمزگان گفت: روحیه معنوی ملت ایران و رزمندگان در دوران دفاع مقدس برگرفته از تفکر و معنویت امام راحل بود و لطف خداوند سبب شد که پیروز شویم.

روحیه معنوی دوران دفاع مقدس برگرفته از تفکر امام راحل بود

به گزارش خبرگزاری فارس از جیرفت، محمد مارانی ظهر امروز در آیین یادواره سنگرسازان بی‌سنگر در این شهرستان اظهار داشت: در دوران دفاع مقدس انسان‌های بزرگی بودند که حماسه آفریدند، چه شهدایی که امروز در بین ما نیستند و نظاره‌گر اعمال ما هستند و چه ایثارگرانی که سرمایه‌های ارزشمند این نظام هستند.

وی با اشاره به چگونگی دفاع مقدس و تأثیرات آن افزود: جنگ و دفاع مقدس از شهریور ماه سال 59 به شکل رسمی آغاز شد، جنگ نابرابری که اگر بخواهیم به مقدمات آن اشاره کنیم زمانبر است، وقتی دشمن یک هجوم سراسری را آغاز کرد و مرحله نخست پیش کشیدن مسائل سیاسی بهانه‌ای برای آغاز جنگ و مرحله دوم آغاز تهاجم بود.

مارانی تصریح کرد: وقتی صدام در مجلس عراق قطعنامه 1957 الجزایر را پاره کرد کسانی که او را حمایت می‌کردند به این نتیجه رسیدند که او گزینه مناسبی برای آغاز جنگ با ایران است و فردای آن روز صدام طناب توپ در شلمچه را کشید و آغازگر جنگ شد.

وی خاطر نشان کرد: با آغاز جنگ ما صبر کردیم و خطوط خود را در برابر دشمن تثبیت کردیم هر چند مناطقی از خاک کشور توسط عراق اشغال شده بود که به ظن صدام و حامیان او این اشغال کار بزرگی بود هر چند که او به این اشغال قانع نبود و بنا داشت، کار بزرگی که نابودی جمهوری اسلامی ایران بود را انجام دهند.

فرمانده سپاه امام سجاد (ع) هرمزگان گفت: زمانی که جلوی آنها را سد کردیم صدام و حامیان او خیال کردند که ایران قدرت بازپس‌گیری مناطق خود را ندارد و باید از مجامع جهانی درخواست کند که دخالت کنند و ایران التماس کند که واسطه شوند تا صدام مقداری عقب‌نشینی کند.

مارانی عنوان کرد: صدام بنای تحویل دادن مناطق نفتی را نداشت و اسم برخی مناطق را هم عوض کرده بود و نکته‌ای که در ذهن صدام بود اینکه از ایران امتیازات سنگینی بگیرد و آنچه که در ذهن امام خمینی و ملت ایران بود چیز دیگری بود که دشمن را از مناطق اشغالی بیرون کنند و از سرزمین‌های خود دفاع کنیم و دفع تجاوز کنند.

وی بیان داشت: در روزهای آغاز این جنگ تحمیلی نکته‌ای که همه را آزار می‌داد حضور بنی‌صدر به عنوان رئیس جمهور کشور بود که در ذهن او اداره جنگ به این نحو نبود و می‌گفت، «از گزینه دادن زمین برای گرفتن زمان استفاده کنیم و بعدا بخشی از سرزمین‌ها را پس می‌گیریم» که این تفکر غلط بود، زیرا اگر ما در سرزمین خود مقاومت کنیم، دشمن نمی‌تواند تجاوز کند، زمانی که عدم کفایت رئیس جمهور داده شده و امام راحل تأیید کردند، امام به عنوان فرمانده کل قوا عملیات‌ها را به دست گرفتند، این آغاز یک عملیات بزرگ بود که پیروزی‌های زیادی به دنبال داشت.

مارانی اظهار داشت: پیامد این اقدام عملیات‌هایی بود که استراتژی دفع تجاوز آغاز شد، وقتی امام خمینی (ره) به عنوان فرمانده کل قوا محوریت دفاع را به عهده گرفتند، اتفاقات سنگینی رخ داد و آن حضور پرشور مردم و نیروهای مسلح در صحنه نبرد بود، از اینجا بود که مردم تیپ‌ها و لشکرها را تشکیل دادند و یگان‌ها شکل گرفتند و در دوران دفاع مقدس حماسه آفریدند.

وی با اشاره به حضور مردم و وحدت نیروهای حاضر در صحنه تصریح کرد: شاید قبل از آن نیروهای نظامی حضور مردم را در صحنه قبول نداشتند و این اتفاق میمون بود که امام راحل فرمان حضور مردم در صحنه را دادند و مردم هم حضور یافتند.

مارانی با اشاره به خودباوری مردم در دوران دفاع مقدس بیان داشت: با وجود نداشتن تجهیزات و آموزش لازم مردم همت بلندی در این دوران در برابر دشمن مسلح و مجهز به تسلیحات سنگین داشتند، اما با همه تجهیزات، دشمن نتوانست که روحیه ملت را در هم بشکند، این روحیات با معنویت برگرفته از تفکر و معنویت امام راحل بود و لطف خداوند سبب شد که پیروزی دفاع مقدس را داشته باشیم.

فرمانده سپاه امام سجاد(ع) هرمزگان با بیان اینکه سنگرسازان بی‌سنگر در دوران دفاع مقدس سهم عظیمی داشتند، گفت: جهاد سازندگی از خرداد ماه سال 58 به فرمان امام خمینی شکل گرفت، از آغاز حرکت این نهاد مقدس خدمات بزرگی از آن شاهد هستیم، در جنوب کشور در مناطق مختلف محرومیت‌هایی وجود داشت و خدمات زیادی جهادگران گمنام در این مناطق در زمینه‌های راه، بهداشت و عمرانی انجام دادند.

مارانی خاطر نشان کرد: بسیاری از کارها را به شکل داوطلبانه جهاد سازندگی انجام داد و بارها در جبهه و پشت جبهه نبرد با دشمن شاهد تلاش و گذشت این جهادگران بودیم، در هوای سرد و گرم کارهای عظیمی انجام دادند که نمی‌توان زحمات و تلاش‌های آنها را بیان کرد.

انتهای پیام/80002/س40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول