اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

گزارش فارس از نشست خبری نمایش شام آخر

«شام آخر» گامی برای معرفی دفاع مقدس در عرصه بین‌الملل

کارگردان نمایش شام آخر گفت: نمایش «شام آخر» گامی برای معرفی دفاع مقدس در عرصه بین‌الملل است و به دنبال این بودیم که با موضوع جنگ پیام صلح را مطرح کنیم.

«شام آخر» گامی برای معرفی دفاع مقدس در عرصه بین‌الملل

به گزارش خبرگزاری فارس از قم، احمد سلیمانی کارگردان نمایش شام آخر که به همراه دیگر عوامل این نمایش در نشست مطبوعاتی که پس از نمایش ویژه شام آخر برای خبرنگاران اجرا شد، حضور یافته بودند، اظهار کرد: این نمایش سال 88 توسط گروه ایده به تولید رسید و اکنون پس از عبور از پنج جشنواره بین‌المللی به مناسبت هفته دفاع مقدس به همت حوزه هنری و با حمایت شهرداری، اداره کل آموزش و پرورش استان قم و شهرداری قم برای مردم قم به صورت عمومی به نمایش گذاشته می‌شود.

وی افزود: شام آخر پس از نمایش یک دختر یک سرباز که تجربه شرکت در جشنواره‌های بین‌المللی را به دست آورد، تولید شد.

کارگردان نمایش شام آخر ادامه داد: تلاش کردیم نمایشی ساخته شود که بتوانیم آن سوی مرزها آن را به نمایش بگذاریم و فرهنگ ایران را در عرصه بین‌الملل مطرح کنیم.

وی تصریح کرد: طرح این نمایش در ابتدا تدوین و سپس در گروه نمایشی ایده مورد بررسی قرار گرفت و پس از تصویب و گذر از پروسه‌ای طولانی و یک سال پس از تولید سال 88 برای نخستین بار به جشنواره فیلم فجر راه پیدا کرد و پس از آن به صورت بین‌المللی در پنج کشور جهان به نمایش گذاشته شد.

سلیمانی به عکس‌العمل مردم کشورهای دنیا نسبت به این نمایش اشاره کرد و گفت: مردم دنیا عکس‌العمل‌های متفاوتی داشتند که در این راستا می‌توان به ارتباط تنگاتنگ ژاپنی‌ها با این نمایش اشاره کرد.

وی اضافه کرد: هنگامی که نمایش شام آخر در ژاپن اجرا شد، ژاپنی‌ها گریه می‌کردند و خانمی ژاپنی احساسات خود را اینگونه بیان کرد «هنگام تماشای این نمایش مانده بودم باید برای این سربازان اشک بریزم یا اینکه بخندم».

کارگردان نمایش شام آخر ادامه داد: مقوله جنگ به قدری خانمان سوز و دردناک است که کشورهایی هم که جنگ را تجربه نکرده‌اند درد آن را حس می‌کنند و با توجه به اینکه نگاه ما در این نمایش به مقوله جنگ یک نگاه جهان شمول است، مورد توجه قرار گرفت.

*پیام صلح از موضوع جنگ در شام آخر

در بخش دیگری از این نشست محمدرضا کوهستانی که نویسندگی این نمایش را بر عهده داشت، اظهار کرد: پیش از نوشتن این نمایش دو نمایشنامه دیگر نیز با مضمون جنگ نوشته بودم ولی ایده این نمایشنامه بسیار متفاوت بود که پیام صلح را به مخاطبان خود در جهان نوید می‌دهد.

وی افزود: طرح این نمایش در ابتدا فقط پنج سرباز بود که در موتور خانه یک پادگان قدیمی مشغول کار هستند و این طرح در گروه مطرح شد و سپس شکل گرفت و صحنه‌های گوناگونی پیدا کرد.

در جلساتی که در ارتباط با این نمایشنامه گذاشته شد، صحنه‌ها و کاراکترها و المان‌هایی که در این نمایش دیده می‌شود، طراحی شد.

کوهستانی ادامه داد: در این نمایش هیچ حرکتی بداهه نیست و اگر اتفاقی در آن رخ بدهد و بداهه به نظر برسد، بداهه نمایی است.

وی اضافه کرد: ما با موضوع جنگ پیام صلح را مطرح کردیم که نسبت به این موضوع تعلق خاطر ویژه‌ای داشتیم.

کوهستانی با اشاره به رویکردی متفاوت از دفاع مقدس در این نمایش بیان داشت: دفاع مقدس می‌تواند با زبان بین‌المللی مطرح تولید شود که در این راستا می‌توان به انتهای این نمایش اشاره کرد که سربازان جمع می‌شوند شام بخورند ولی جنگ به آنان اجازه نمی‌دهد و همگی کشته می‌شوند.

*قیمت اجاره دکور بیش از قیمت خرید در نمایش شام آخر

مهدی نیک‌روش که نقش آفرینی و طراحی لباس را در این نمایش بر عهده دارد، گفت: در همه نمایش‌ها ابتدا تمرین می‌کنند، سپس صحنه و دکور ساخته می‌شود ولی در این نمایش به دلیل ویژگی‌های خاصی که داشت ابتدا دکور و طراحی صحنه انجام شد و پس از آن تمرین‌ها آغاز شد.

وی به مشکلات دکور اشاره و ابراز داشت: برای دکور صحنه با مشکلات فراوانی روبه‌رو بودیم به طور مثال باید گفت قیمت اجاره وسایل موردنیاز برای دکور از خرید آن بسیار بیشتر شد.

طراح لباس نمایش شام آخر ادامه داد: کار تجربی بسیار مشکل است و اجرا در کشورهای گوناگون نیز بر این دشواری‌ها می‌افزاید.

وی تصریح کرد: به دلیل دکور خاصی که این نمایش داشت با مشکلات گوناگون برای حمل و نقل این دکور به کشورهای خارجی مواجه بودیم و برای این کار هزینه‌های فراوانی انجام دادیم.

نیک‌روش از مساعدت ژاپنی‌ها برای تهیه دکور این نمایش خبر داد و گفت: در کشور ژاپن برای اجرای نمایش شام آخر خودشان دکور درست کردند که این مسئله موجب خوشنودی و خرسندی ما شد.

*بازیگر نمایش کمدی توام با لبخند را به مخاطب هدیه می‌دهد

حمید لاجوردی نیز از دیگر بازیگران این نمایش گفت: بازیگری سخت‌ترین کار دنیا است به ویژه هنگامی که بازیگر مجبور باشد به یک باور در نمایش برسد.

وی افزود: در این نمایش بازیگران به هیچ عنوان وقفه و سکون نداشتند از لحظه شروع نمایش تا پایان نمایش در حال حرکت و نقش آفرینی هستند و برای هر لحظه حرکت خاصی باید انجام شود.

بازیگر نمایش شام آخر اضافه کرد: این نمایش تا حدودی کمدی بود چرا که در کمدی با عقل تماشاگر ارتباط مستقیم وجود دارد و کار بازیگر بسیار دشوار است زیرا باید در حین اینکه مخاطب را برای اشک ریختن آماده کرده است، بخنداند.

انتهای پیام/78005/ط40/آ3004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول