اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

نماینده مردم اردبیل در مجلس:

علاج‌بخشی دریاچه ارومیه باید از همان حوزه انجام شود

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس اسلامی گفت: علاج‌بخشی واقعی دریاچه ارومیه باید در همان حوزه ارومیه انجام شود تا با تدابیر راهکارهای درست و با ضمانت مناسب در آتیه بتوان بر این مشکلات غلبه کرد.

علاج‌بخشی دریاچه ارومیه باید از همان حوزه انجام شود

منصور حقیقت‌پور امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل اظهار داشت: دریاچه ارومیه بر پایه قواعد طبیعی دارای حیات منطقی بوده و بین آب شور دریاچه و آبخوان‌های منطقه رابطه خوبی برقرار است.

این نماینده مجلس افزود: برنامه‌ریزی‌های غلط  منهای استعداد و آمایش دقیق استانی سبب بیماری این دریاچه شده به طوری که این دریاچه با 14 متر مکعب کسری روبروست.

وی با متهم دانستن مدیران سابق و برنامه‌ریزان گذشته کشوری و استانی در این زمینه گفت: در دهه‌های گذشته در این زمینه بسیار ضعیف و بدون کارشناسی اقداماتی انجام شده که نظیر آن توسعه باغات، احداث بیش از 100 سد و همچنین برداشت زیرزمینی مجاز و غیر‌مجاز از کناره‌های این دریاچه حیات آن را به خطر انداخته است.

حقیقت‌پور یادآور شد: احداث 30 هزار چاه و برداشت‌های غیرقانونی از آن آبخوان دریاچه را دچار مرگ تدریجی کرده و امروز همان‌هایی که بی‌توجه به محیط زیست و حیات آبی منطقه قصور و کوتاهی داشتند، باید در این زمینه پاسخگو باشند.

نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: راه علاج بخشی این دریاچه را باید در همان منطقه ارومیه جست و جو کرد که منطبق بر اصلاح برخی شیوه‌ها و روش‌های غلط بوده که امروز برخی‌ها را به طمع انتقال بین حوزه‌ای انداخته است.

حقیقت‌پور با غیر‌کارشناسی توصیف کردن انتقال بین حوزه‌ای بیان داشت: بنده معتقدم این اقدامات به هیچ‌وجه جوابگوی احیای دریاچه ارومیه نخواهد بود و بهتر است در احیای دریاچه ارومیه اقدامات ترتیب و توالی داشته باشد و تغذیه آبخوان بر هر اولویت دیگر ترجیح داده شود.

وی ادامه داد: انتقال آب از رود ارس به دریاچه ارومیه نه تنها غیرعلمی، غیر‌اصولی، غیر فنی و غیر کارشناسی است بلکه حیات 0.5 میلیون جمعیت پایین دست ارس را در استان اردبیل را به مخاطره می‌اندازد.

این نماینده مجلس همچنین اظهار داشت: هنوز برآورد دقیق ازحق‌آبه استان‌های همجوار رود ارس صورت نگرفته و بنده معتقدم با اقدامات منطقی و برنامه سیستماتیک می‌توان دریاچه ارومیه که به وضعیت دردناک افتاده و واپسین نفس‌هایش را می‌کشد از مرگ حتمی نجات داد.

انتهای پیام/62001/ب30/پو3002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول