اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

استاندار آذربایجان غربی:

حیات وحش دریاچه ارومیه در معرض تهدید است

استاندار آذربایجان غربی گفت: حیات وحش اطراف دریاچه ارومیه در معرض تهدید جدی قرار گرفته است.

حیات وحش دریاچه ارومیه در معرض تهدید است

به گزارش خبرگزاری فارس از ارومیه، وحید جلال‌زاده عصر امروز در آئین مناظره تلویزیونی شبکه یک سیما که پیرامون وضعیت کنونی دریاچه ارومیه برپا شد، اظهار داشت: حیات وحش چهار جزیره دریاچه ارومیه مانند خود دریاچه در معرض خطر قرار گرفته است.

وی ضمن تشکر از صدا و سیما به دلیل پرداختن به وضعیت دریاچه ارومیه، افزود: هفتاد درصد مساحت دریاچه از سمت جنوب خشک شده و ما هم اکنون فقط در اطراف جاده شهید کلانتری آب مشاهده می‌کنیم لذا برای پشت سر گذاشتن بحران باید مردم و مسئولان دست به دست هم دهند.

جلال‌زاده اضافه کرد: دریاچه ارومیه روزی یکی از مناطق دیدنی و شاهد حضور پرندگان و حیات وحش بود، مردم در کنار آن احساس آرامش می‌کردند و جانداران به عنوان یک زیستگاه از آن بهره‌مند می‌شدند.

وی ادامه داد: دریاچه ارومیه به عنوان یک ذخیره‌گاه در سازمان بین‌المللی یونسکو ثبت شده و در سطح کشور به عنوان پارک ملی از آن یاد می‌شود، به طوری که سالیان سال این دریاچه به عنوان مادر مردم و منطقه بود، پس امروز وقتی از دریاچه ارومیه و بحران آن یاد می‌کنیم، این غم در دل همه مردم سنگینی می کند.

استاندار آذربایجان غربی خاطرنشان کرد: حدود سه دهه از دریاچه ارومیه غفلت شده، به طوری که این موضوع همه بخش‌های کشاورزی، منابع آب و مراتع استان را شامل می‌شود.

جلال‌زاده بیان داشت: سدسازی، توسعه کشاورزی، سوءمدیریت منابع آب و تغییرات اقلیمی به عنوان علل بروز این بحران در افکار عمومی مطرح شده است، ولی از تغییرات اقلیمی در این زمینه نباید غفلت ورزید، به طوری که کاهش بارندگی، توزیع نامنظم و به هم خوردن توزیع بارش در به وجود آمدن این وضعیت موثر بوده است.

وی در تشریح نکته مورد اشاره متذکر شد: بعضی جاها به جای برف باران می‌بارد لذا ذخیره برف ما در طول سال کم شده و این تنظیم مصرف آب و مدیریت منابع آب را در طول سال به هم می‌زند پس تغییرات اقلیمی در این مبحث تاثیر کمی نداشته‌اند.

استاندار آذربایجان غربی با اظهار به اینکه نباید فقط بحث کشاورزی را مطرح کنیم، خاطرنشان کرد: منابع طبیعی و مراتع هم دستخوش تغییر شده، به طوری که دو و نیم برابر بیشتر در چراگاه‌ها و مراتع استان دام در حال چرا رها شده است که این موضوع منجر به از بین بردن مراتع، افزایش دما و کاهش بارندگی می‌شود.

انتهای پیام/61002/ت30/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول