اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

فارس گزارش می‌دهد

سایه بی‌مهری بر ساکنان صدف/‌خانه‌ای که با وعده‌های بی‌عمل مسئولان گره ‌خورد‌

مسکن مهر امید و نشاطی زیادی برای خانه‌دار شدن افرادی بود که امید خانه‌دار شدن داشتند ولی گاهی یک اشتباه در انتخاب مکان و پیمانکاران گره‌های کوری می‌شود برای نابسامانی و سردرگمی مهرجویان مهرنشین.

سایه بی‌مهری بر ساکنان صدف/‌خانه‌ای که با وعده‌های بی‌عمل مسئولان گره ‌خورد‌

به گزارش خبرگزاری فارس از شهرستان قائمشهر، مسکن مهر صدف رکابدارکلا واقع در جاده جویبار قائمشهر طبق تفاهمنامه 8757 /ت در تاریخ 2/3/89 با طراحی زیبا به صورت بروشور در اختیار متقاضیان قرار گرفت تا در زمینی به مساحت 60 هزار متر مربع به تعداد 262 واحد مسکونی ویلایی با مساحت زیربنای هر واحد 92 متر مربع، دوخوابه، کف سرامیک، آشپزخانه اوپن، گرمایش شوفاژ با پکیج مستقل، گاز شهری روشن دارای آب شهری قابل شرب، پوشش سقف طرح سفال و پنجره‌های دو جداره در بهمن سال 90 در اختیار متقاضیان قرار گیرد.

 

آنچه در زمان آغاز کار از سوی شرکت‌های مجری"اسفندسازه،ایستادژ، کارا و سازه گستر" به متقاضیان ابلاغ شد شامل استفاده از سیستم فناوری نوین (عایق صدا،رطوبت،سرما و گرما) دارای فضای تجاری،خدماتی، بازار روز و سوپرمارکت بود و در بروشور قید شد که این شهرک دارای 10 هزار متر مربع فضای سبز، پارک و فضای بازی کودکان است که واحدهای احداثی با کیفیت استاندارد و نظارت مسکن و شهرسازی مازندران با وام بانکی مسکن مهر و سود چهار درصد و قیمت تمام شده 5/31 میلیون تومانی، وام 25 میلیون تومانی تا پایان سال 90 تحویل متقاضی می‌شود که سهم متقاضی نیز 5/6 میلیون تومان است.

گذری به شهرکی در منطقه‌ای روستایی بین دو روستای رکابدارکلا و آهنگرکلای قائمشهر که به نام مسکن مهر صدف به گروهی کم‌بضاعت و عده‌ای از مددجویان کمیته امداد و بهزیستی تحویل شد نمونه بارز بی‌مهری کسانی است که در اجرای این پروژه سهمی داشته‌اند.

کیامرث قربانیان رئیس هیئت مدیره شهرک صدف رکابدارکلا و تعدادی از زنان و مردان ساکن شهرک در گفت‌و‌گو با خبرنگار فارس با بیان مشقت‌هایی که از زمان تحویل مساکن‌شان از سر گذرانده‌اند و مراجعه‌های مکرری که به سبب بدعهدی و غیرمتعهد بودن پیمانکاران به اداره کل شهرسازی استان و نهادهای ذیربط داشته‌اند و جوابی نشنیده‌اند پرداختند که به شرح ذیل به سمع نظر می‌رسد.

جاده دسترسی به دلیل نارضایتی اهالی روستای رکابدارکلا برای شهرک وجود ندارد، آسفالت معابر جداول و کانال‌ها نیمه کاره رها شدند و انتهای کانال در ابتدای ورودی شهرک به اتمام رسیده و غیرقابل استفاده است.

سهم متقاضی 7 میلیون و 800 تومان بوده که توسط متقاضیان واریز شد.

سهم هر واحد برای تعمیر حیاط،محوطه‌سازی و جاده‌‌سازی یک‌میلیون و 300 هزار تومان اضافه بر مبلغ وارده در قراردادنامه بابت سهم متقاضی یعنی 6 میلیون و 500 هزار تومان اعلام و توسط پیمانکاران دریافت شد و این در حالی است که پیمانکار به تعهدات خود در قبال دریافت مبلغ مازاد عمل نکرده و وجه دریافتی را به متقاضیان عودت نداده است.

تعدادی از کودکان در زمین‌های خاکی اطراف پرسه می‌زدند که در فضای سبز خیالی پیمانکاران مشغول بازی‌های کودکانه بودند.

در این شهرک 62 واحد به علت بی‌عهدی پیمانکار"آقای...ع‌" به حال خود رها شده و کسی پاسخگوی متقاضیان پیگیر نیست.

کوچه پس کوچه‌ها و جاده دسترسی به شهر از گل‌و لای انباشته است و راه عبور و مرور در روزهای بارانی، پاییز و زمستان غیرقابل عبور می‌شود.

در این مجتمع اثری از مدرسه، سوپر مارکت،نانوایی و سرویس‌های خدماتی نیست و روشنایی معابر یک سویه در کوچه‌های شهرک دلگیرکننده است.

طبق تفاهم‌نامه مقرر شد تا واحدها با نصب پکیج و یک متر کابینت،در ورودی و آیفون و سنگ‌نمای ساختمان و دیوارچینی به متقاضی تحویل شود ولی تنها در 10 واحد نصب رادیاتور انجام شد که آنها نیز  غیرقابل استفاده بوده و ساکنان مجبور شدند غیراستاندارد بودن به نصب دودکش مبادرت ورزند همچنین نمای خارجی ساختمان نیز بدون سنگ‌نما، تنها با روکشی از رنگ تحویل اهالی شد.

آنچه بیشتر از همه نقایص به چشم می‌آید دیوار چینی عجیبی است که با دو ردیف بلوک چینی و بدون در ورودی خودنمایی می‌کند و امنیتی که فقدانش اهالی را به شدت آزرده است.

استفاده هر چهار واحد از یک چاه فاضلاب و جمع شدن آب در حمام منازل و نیز دریافت سود مشارکت از متقاضی در صورتی که تمام مبلغ تسهیلات در مدت ساخت در اختیار پیمانکار بوده و تاخیر در تحویل واحدها باعث افزایش سود مشارکت شده که این سود قبلا توسط متقاضی پرداخت شده است از جمله مواردی بود که توسط ساکنان شهرک به اطلاع رسید.

 

به گزارش فارس،مهار آب‌های سطحی و آسفالت معابر و جاده دسترسی و نیز گل‌آلود شدن و مسدود شدن راه دسترسی به موجب بارندگی دغدغه مهمی برای ساکنان بود.

کیامرث قربانیان با بیان اینکه با وجود دریافت هزینه شهری از ساکنان شهرک به ما امکانات روستایی دادند اذعان داشت: در این میان، ما متقاضیان باید سود و زیان پیمانکاران را نیز بپردازیم.

رئیس هیئت مدیره شهرک همچنین بیان داشت: قرار بر وام 15 ساله بود با پرداخت ماهانه 150 هزار تومان که در حال حاضر به ماهی 263 هزار تومان افزایش یافت که به شدت متقاضیان را تحت فشار قرار داده است.

وی همچنین یادآور شد: طبق تفاهمنامه سند باید توسط پیمانکار تحویل متقاضی می‌شد ولی 140 هزار تومان سفته از متقاضیان برای دریافت سند دریافت شد.

فرماندار قائمشهر نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس با تایید برخی نواقص در این شهرک بیان داشت: من وارث پروژه مسکن مهری هستم که مشکلاتی زیادی دارد و برای رفع معضلات پیگیری‌های زیادی با استاندار، معاون عمرانی وی و مدیرکل مسکن و شهرسازی استان داشته‌ام چرا که متولی ساخت مسکن مهر مازندران مدیرکل راه و شهرسازی مازندران است.

وی افزود: در رابطه با راه دسترسی با تصویب بودجه 300 میلیون تومانی، اهالی روستای رکابدارکلا با فروش زمین خود موافقت نمی‌کنند، عملیات محوطه‌سازی تا 10 روز دیگر اجرایی می‌شود ولی محوطه‌سازی داخلی واحدها بر عهده متقاضی است.

علی پیرفلک درباره استقرار واحدهای تجاری در شهرک بیان داشت: آگهی مناقصه و انتخاب پیمانکار انجام شد تا با همکاری بخش خصوصی واحدهای تجاری ساخته و به خود اهالی واگذار شود.

وی در بحث سیستم گرمایشی نیز اعلام کرد: پیمانکار در وقت مقرر به نصب پکیج اقدام نکرد که همین امر موجب افزایش قیمت شد.

در ضمن وی ادعای به صرفه‌نبودن تعهد نصب را بیان کرده که در یک ضرب‌العجل اعلام شد یا به خرید و نصب پکیج اقدام کند و یا به قیمت روز وجه لازم را به متقاضیان پرداخت کند.

وی در بحث تخطی متقاضیان در اجرای تفاهم‌نامه و رها کردن فاز چهار پروژه و سرگردانی متقاضیان نیز گفت: عظیمی از لحاظ زمان‌بندی و کیفیت کار به تعهداتش عمل نکرده، ما وی را خلع‌ید کردیم ولی اشتباه  اداره راه و شهرسازی استان در این بود که همزمان با خلع ید نامبرده، فرد جدیدی را معرفی نکرد که موجب تاخیر در روند احداث واحدها شد که با پیگیری‌ها مقرر شد تا پیمانکار جدید معرفی شود.

این مسئول همچنین بیان کرد: مهار آب‌های سطحی شهرک، 500 میلیون تومان هزینه دارد.

پیرفلک از آماده شدن سند برای تحویل به متقاضیان خبر داد و افزود: متقاضیان برای مستقر شدن شتاب‌زده عمل کردند و همین امر بهانه‌ها برای تعلل پیمانکاران را رقم زد.

آنچه در این گزارش به ذهن متبادر می‌شود سرگیجه‌های متوالی افرادی است که همه آرزوهای خود را در بقچه‌ای به نام مسکن مهر صدف رکابدارکلای قائمشهر نهادند تا امید خانه دارشدن‌شان با وعده‌های بی‌عمل مسئولان گره بخورد.

مسکن مهر امید و نشاطی مضاعف در دل جوانان و کم‌بضاعتان ایجاد کرد و بسیاری از متقاضیان این نوع مسکن شکرگذار خانه‌دار شدن خود هستند ولی گاهی یک اشتباه در انتخاب مکان و پیمانکاران گره‌های کوری می‌شود برای نابسامانی و سردرگمی مهرجویان مهر‌نشین.

===================

عکس و خبر: فرشته خلیلی‌پالندی

===================

انتهای پیام/86008/ش40/ض1002

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول