اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

روایت رزمنده‎ای جامانده از جبهه ایثار و شهادت؛

از مردم توقعی نداریم تا حق‎مان را ادا کنند

یک رزمنده هشت سال دفاع مقدس گفت: از مردم توقعی نداریم تا حق‌مان را ادا کنند چون دفاع از کشور، ناموس و ولایت تکلیفی بر گردن‌مان بود که به فرمان امام اجرا کردیم.

از مردم توقعی نداریم تا حق‎مان را ادا کنند

به گزارش خبرگزاری فارس از گرگان، هشت سال دفاع مقدس روایت مردان بزرگی است که تمثال ازخودگذشتگی، ایثار، شهادت و فداکاری را در آیینه‎ای تمام‌قد معنا کردند، سند افتخار آن روزها زیباترین لحظات عشقبازی به امام و ولایت را در خود ثبت کرده که حتی گذر زمان نیز نمی‎تواند شجاعت آن آسمانیان زمینی را در ذهن و خاطره مردم این مرز و بوم کمرنگ جلوه دهد. 

وارد اتاقی می‎شویم که روی دیوارهایش عکس‎هایی از شهداست و کتابخانه‎ای که انبوهی از کتاب در قفسه‎هایش برای رفع تنهایی یک رزمنده از رفقایش کافیست تا بغضِ دل خالی کند و خلوتگاهی برای مونس تنهایی‎هایش باشد.

غلام صالحی متولد سال 1339 یکی از رزمندگان هشت سال دفاع مقدس است که مدال افتخار خود را درجه جانبازی و چفیه‎ای که بر دوشش انداخته می‎داند و با خوش‎آمدگویی گرمی از ما استقبال می‎کند.

می‎خواهیم صحبت از هشت سال دفاع مقدس را از لسان فرمانده‎ای که نمی‎پسندد نامش به این عنوان یاد شود را روایت کنیم تواضعی در وجودش موج می‎زند و خود را اینطور معرفی می‎کند که رزمنده‎ای جامانده از جبهه ایثار و شهادت است  جبهه‎ای که جوانان و نوجوانان بسیاری با هزاران امید و آرزو، خود را رهسپار این امتحان الهی کردند و در این مسیر فقط به اذن یک اشاره از ولی امر خود لباس رزم پوشیدند و جان بر کف آماده مقابله با دشمن شدند؛ گفت‎وگویی کوتاه از آن دوران سبب می‎شود تا وارد بحث مفصلی شویم که ادامه آن از نظرتان می‎گذرد.

فارس: لطفا خودتان را معرفی کنید؟

صالحی: غلام صالحی متولد سال 1339 در روستای چهارده از توابع شهرستان کردکوی و دارای چهار فرزند هستم؛ دو دختر و دو پسر طلبه دارم.

فارس: چه زمانی احساس کردید کشور به رزمندگانی چون شما نیاز دارد، در آن موقع شما چند سال داشتید؟

صالحی: 18 ساله بودم که انقلاب به پیروزی رسید آن موقع کشور با مشکلات فراوانی دست و پنجه نرم می‎کرد منافقین در شرق و غرب کشور درگیری ایجاد کرده بودند، مردم را ترور می‎کردند حتی شهرها و روستاها از حمله دشمنان در امان نبود، در گیرودار این قضایا بنا به فرمان امام راحل وارد میدان شدیم یادم می‎آید 19 اسفند 1358 بود که در درگیری کردستان به فرمان رهبرم لبیک گفتم.

در این جنگ داخلی وقتی امام فرمان داد، بسیج همگانی شکل گرفت و خیل عظیمی از جوانان و نوجوانان وارد میدان شدند تا دشمن را از خاک وطن بیرون کنند.

پدر و مادرم همیشه می‎گفتند هیچ‌گاه امام را تنها نگذارید و گوش به فرمان او باشید، همیشه خدا را شکر می‎کنم که در چنین خانواده‎ای بزرگ شدم.

فارس: با توجه به سن کمی که داشتید برایمان بگویید که رفتن به جبهه را با شور و اشتیاق انتخاب کردید و آیا ترسی از دشمن داشتید؟

صالحی: خانواده ما از قشر ضعیف جامعه بود و پدر و مادرم با اینکه سواد کافی نداشتند اما وقتی که پیام و اعلامیه‎های امام را شنیدند به ما تاکید داشتند باید این فرصت را قدر بدانیم و سفارش امام را روی زمین نگذاریم چراکه این هدیه الهی نصیب هر کسی نمی‎شود برای همین خاطر با شور و اشتیاق راهی جبهه شدم و هیچ ترسی از دشمن نداشتم چون می‎دانستم هدفم مقدس است.

فارس: به نظر شما هشت سال دفاع مقدس چگونه مقدس شد؟

صالحی: ما در صحرای کربلا نبودیم اما همیشه حسرتی بزرگ بر دلمان سنگینی می‌کرد که چرا نبودیم تا مولایمان را همراهی کنیم اما وقتی صحنه هشت سال دفاع مقدس به وجود آمد با تمام توان به میدان آمدیم تا از نظام و انقلاب دفاع کنیم مدیریت و فرماندهی امام راحل آنقدر حساب شده بود که همه ملت احساس می‎کردند سعادت ویژه‎ای نصیبشان شده است برای همین دفاع مقدس، مقدس شد.

در میدان نبرد به جز ایثارگری و ازخودگذشتگی و تبعیت از فرامین امام چیز دیگری مهم نبود آنجا دیگر کسی به پُست و مقام فکر نمی‎کرد بلکه بر حسب فرمایشات امام و دستورات قرآن خود را آماده این امتحان الهی کردیم.

فارس: نقش ولایت را در پیروزی هشت سال دفاع مقدس چگونه ارزیابی می‎کنید؟ به نظر شما راه برون‎رفت از جنگ اقتصادی و فرهنگی که دشمن در پیش گرفته چگونه گره‎گشایی می‎شود؟

صالحی: ما در نظامی زندگی می‎کنیم که حول محور ولایت فقیه مسیر رشد و تعالی را می‎پیماید، اگر می‎بینیم که صحنه‎های ایثارگری، گذشت و فداکاری در نبرد حق علیه باطل رقم خورد همه به خاطر عشق به ولایت بود لذا پیشرفت‎های متعددی که امروز نظام اسلامی به آن مباهات می‎کند در سایه تبعیت از امام و ولایت به ثمر نشسته است.

دشمن جنگ‎های زیادی را از طریق نظامی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و ... بر ملت ایران تحمیل کرده است اما تا زمانی که خود را مطیع امر ولایت بدانیم پیروز میدان خواهیم بود و تحریم‎های سخت دشمن اثری ندارد همانطور که امام راحل نیز فرمودند ما فرزند رمضان و عاشورا هستیم و تسلیم حربه‎های شیطانی دشمن نمی‎شویم.

فارس: آیا جامعه توانسته حق شهدا، جانبازان و ایثارگران را به درستی ادا کند؟

صالحی: درست است که در هشت سال دفاع مقدس رزمندگان در خط مقدم می‎جنگیدند اما تمام ملت درگیر جنگ بود شاید در این میان عده‎ای ناراضی بودند اما اعتقاد ما این است که مردم قدردانِ شهدا، جانبازان و ایثارگران بوده و هستند چراکه اگر این تفکر حاکم نبود کشور به این همه پیروزی دست نمی‎یافت چنانچه وضعیت افغانستان، پاکستان، فلسطین و عراق را مشاهده می‎کنیم که مردم در آرامش نیستند.

ما از مردم توقعی نداریم تا حق‎مان را ادا کنند چون دفاع از کشور، ناموس و ولایت تکلیفی بر گردن‎مان بود که به فرمان امام آن را اجرا کردیم اکنون نیز خادم ملت هستیم و همواره برای دفاع از کشور کوتاهی نخواهیم کرد.

اکنون نیز من و خانواده‎ام آماده جهاد هستیم و البته باید از همسرم که در زمان دفاع مقدس واقعاً مشکلات را با شکیبایی تحمل کرد، تشکر کنم.

فارس: خواسته‎تان از مسئولان چیست؟

صالحی: مسئولان باید شرایط کشور را درک کرده و بیشتر و بهتر از گذشته کار کنند و در این مسیر اگر ولایت‎مداری را سرلوحه قرار دهند قطعاً پیشرفت کشور مضاعف خواهد شد.

اگر می‎خواهیم در همه زمینه‎ها پیشرفت کنیم و روی پای خودمان بایستیم باید گوش به فرمان ولایت فقیه باشیم و رمز ترقی و پیشرفت کشور در همین رویه حاصل می‎شود.

فارس: در پایان اگر صحبتی دارید برایمان بازگو کنید؟

صالحی: فرهنگ دفاع مقدس همان فرهنگ شهادت و عاشوراست که همیشه پابرجا و روز به روز قوی‎تر می‎شود همان‎طور که حادثه کربلا با گذشت زمان فراموش نمی‎شود و این جوش و خروش را می‎توان در هر کوی و برزنی دید لذا کشوری که برخاسته از تفکر ائمه اطهار(ع) و رسول‎الله(ص) است، هیچگاه طعم شکست را نخواهد چشید و اگر این مهم را از عمق وجود باور کنیم همواره قله‎های پیشرفت و تعالی از آنِ نظام اسلامی ایران خواهد بود.

===============

مصاحبه زهره رجبی

===============

انتهای پیام/83001/غ40/ف4004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول