اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان خبر داد

رشد 4.7 درصدی ثبت واقعه ولادت در هرمزگان / راه‌اندازی شبکه اعلام توسط ثبت احوال

مدیرکل ثبت احوال هرمزگان از راه‌اندازی شبکه اعلام و رشد 4.7 درصدی ثبت واقعه ولادت در هرمزگان خبر داد.

رشد 4.7 درصدی ثبت واقعه ولادت در هرمزگان / راه‌اندازی شبکه اعلام توسط ثبت احوال

به گزارش خبرگزاری فارس از بندرعباس، مهدی عسکری‌زاده ظهر امروز در نخستین نشست هم‌اندیشی ثبت یاران هرمزگان با برشمردن مأموریت‌های اصلی سازمان ثبت احوال، اظهار داشت: ثبت وقایع حیاتی در مهلت‌های قانونی به عنوان یکی از محورها و مأموریت‌ها بسیار با اهمیت این سازمان است.

وی ادامه داد: تأثیر ثبت وقایع در مهلت‌های قانونی در برنامه‌ریزهای کشوری در تمامی زمینه‌ها و نیز انتشار آمارهای حیاتی از اهمیت بالایی برخوردار است.

این مسئول، نقش ثبت یاران اعم از دهیاران و بهورزان را به عنوان بازوهای مراکز آماری استان و اداره‌کل ثبت احوال بی‌بدیل خواند و هرگونه پیشرفت در این خصوص را لازمه همکاری ثبت یاران اعلام کرد.

وی با اشاره به ماده پنج قانون ثبت احوال که سایر ادارات و نهادها را ملزم به همکاری با ثبت احوال کرده است، یادآور شد: وظیفه ثبت یاران وظیفه خطیری است و نتیجه آن ثبت به موقع وقایع حیاتی به صورت 100درصد در آینده‌ای نه چندان دور است.

عسکری‌زاده همچنین در بخش دیگری از سخنان خود اذعان داشت: در پنج ماهه نسخت سال 1392 در مجموع تعداد 14 هزار و 565 ولادت در استان هرمزگان به ثبت رسیده که نسبت به سال قبل 4.7 درصد رشد نشان می‌دهد.

وی متذکر شد: درصد ثبت در مهلت قانونی تا یکسال پس از وقوع 98.89 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 1.21 درصد رشد داشته است.

به گفته مدیرکل ثبت احوال هرمزگان، بیشترین ولادت‌های ثبت شده به ترتیب مربوط به شهرستان‌های بندرعباس، میناب، قشم، بندرلنگه، رودان است.

وی ابراز کرد: همچنین در مدت زمان مذکور تعداد دو هزار و 617 رویداد فوت به ثبت رسیده که نسبت به مدت مشابه سال قبل 2.46 درصد کاهش داشته است.

عسکری‌زاده یادآور شد: درصد ثبت در مهلت قانونی به ثبت تا یکسال 97.11 درصد بوده که نسبت به مدت مشابه سال قبل به میزان 4.48 درصد افزایش داشته است.

این مسئول اضافه کرد: بیشترین علت مرگ و میر نیز به ترتیب شامل بیماری‌های قلبی و عروقی، علائم و حالات بد تعریف شده مبهم و حوادث غیرعمدی است.

مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان با اشاره به رفع مشکل ثبت وقایع حیاتی در مناطق دورافتاده با فعالیت شبکه اعلام، بیان کرد: در حال حاضر ثبت یاران نسبت به ثبت وقایع حیاتی در مناطق دورافتاده جهت رفاه حال هم استانی‌های عزیز  اقدام می‌کنند.

وی در مورد فعالیت شبکه اعلام ثبت احوال، افزود: این شبکه برای ثبت آمار حیاتی در مناطق دورافتاده روستاها و عشایرنشین راه‌اندازی شده است و براساس آن از این پس تمامی وقایع در ثبت احوال به ثبت قانونی می‌رسد.

عسکری‌زاده با اشاره به مهلت قانونی در نظر گرفته شده برای ثبت ولادت 15 روز و برای ثبت وفات 10 روز است، اضافه کرد: در گذشته با توجه به زمان در نظر گرفته شده قانونی برای ثبت ولادت و وفات، روستاییان و عشایر در مناطق دور افتاده امکان مراجعه برای ثبت به موقع وقایع حیاتی خود را نداشتند به همین دلیل با مشکلاتی مواجه می‌شدند بنابراین سازمان ثبت احوال با راه‌اندازی شبکه اعلام این مشکل را برطرف کرد.

وی تأکید کرد: در شبکه اعلام ثبت یاران و یاوران ثبت همکاری می‌کنند که این افراد از همکاران خانه‌های بهداشت، تعاونی‌ها، دفاتر پست، آموزگاران و دهیاران هستند که نسبت به ثبت وقایع حیاتی در نقاط دور افتاده و روستاها اقدام می‌کنند.

عسکری‌زاده تأکید کرد: اعضای شبکه اعلام که به عنوان معتمدان محلی فعالیت می‌کنند باید وقوع ولادت و وفات را ظرف مدت سه روز به ادارات ثبت احوال اطلاع دهند.

به گفته وی، با اقدامات انجام شده و اعزام تیم‌های سیار ثبت یار و یاور ثبت‌ها به مناطق دور افتاده و عشایرنشین، آمارهای ثبت احوال بسیار دقیق خواهد بود.

مدیرکل ثبت احوال استان هرمزگان با تقدیر از همکاری اثر بخش ثبت یاران در ارتقا طرح پوشش گفت: ثبت یاران بازوان توانمندی هستند که در ارتقای طرح پوشش نقش مهمی ایفا می‌کنند.

وی ابراز کرد: هرچه آمار به‌روزتر و دقیق‌تر باشد، ارزش آن بیشتر است و تصمیم‌گیری جامعه‌تر و دقیق‌تر می‌شود.

در این هم‌اندیشی ثبت یاران هر منطقه به تشریح فعالیت‌های خود و ذکر موانع و مشکلات موجود در منطقه در امر ثبت به موقع وقایع حیاتی پرداخته و راهکارهایی نیز در این زمینه پیشنهاد دادند.

انتهای پیام/88001/ذ40/ژ1001

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول