اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

در گفت‌وگو با فارس مطرح شد

امضای 3 تفاهمنامه سرمایه‌گذاری خارجی در گیلان

نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری گیلان گفت: تفاهمنامه سرمایه‌گذاری خارجی با کشورهای آلمان، کانادا و ایتالیا در گیلان امضا شده است.

امضای 3 تفاهمنامه سرمایه‌گذاری خارجی در گیلان

به گزارش خبرگزاری فارس از رشت، رشد اقتصادی مستلزم سرمایه‌گذاری در محیطی مناسب و با امنیت لازم و همکاری دستگاه‌های مربوطه است.

بسترسازی علمی و ایجاد زیرساخت‌های اقتصادی برای جذب و جلب سرمایه‌گذاری مانند توسعه یک فرآیند بلندمدت است و سرمایه‌گذاری مستقیم خارجی ابزار مهمی برای افزایش سرمایه‌ برای سرمایه‌گذاری داخلی و بهبود انباشت سرمایه در کشور است. 

حمایت از سرمایه‌گذاران و صاحبان سرمایه توسط نهادهای قانونی و رسمی می‌تواند راهکار جذب سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی در گیلان باشد.

گیلان علاوه بر برخورداری از شرایط طبیعی، آب و هوایی و اقلیمی منحصر به‌فرد دارای زیرساخت‌های مناسبی از جمله آزاد راه، احداث راه‌آهن، فرودگاه بین‌المللی، گمرک و منطقه آزاد انزلی برای اجرای طرح‌های سرمایه‌گذاری با شرکای خارجی است.

با بالفعل کردن فرصت‌ها و توانمندی‌های استان و معرفی جاذبه‌های آن به سرمایه‌گذاران می‌توانیم ثروت و منافع ملی را تقویت کنیم.

اینکه مسئولان گیلان تا چه اندازه توانسته‌اند در جذب سرمایه‌گذاران موفق شوند، گفت‌وگوی تفصیلی با «منصور مولایی‌پور» نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه‌گذاری گیلان ترتیب داده‌ایم که در زیر می‌خوانیم:

فارس: مرکز خدمات سرمایه‌گذاری از چه زمانی در گیلان راه‌اندازی شده و مهم‌ترین فعالیت آن چیست؟

حدود یک سال به صورت فیزیکی اتاقی را به مرکز خدمات سرمایه‌گذاری گیلان اختصاص داده‌ایم و حدود 12 نفر از دستگاه‌های مختلف مانند اتاق بازرگانی، صنایع و معادن، جهاد کشاورزی و... در آن حضور دارند.

وزارت اقتصاد و دارایی معاونی به نام سرمایه‌گذاری خارجی دارد که کارهای سرمایه‌گذاری خارجی را به طور مستقیم انجام می‌دهد و در گیلان نیز این ستاد تشکیل شده و به امورات و مشکلات سرمایه‌گذاری می‌پردازد.

تبلیغات هدفمند، دعوت از سرمایه‌گذاران داخلی و خارجی و شناسایی سرمایه‌گذاران واقعی از برنامه‌های اصلی مرکز خدمات سرمایه‌گذاری گیلان است.

فارس: محوریت سرمایه‌گذاری داخلی با چه کسانی است؟

با توجه به اینکه دستگاه‌هایی مانند جهاد کشاورزی، صنایع و معادن متولی سرمایه‌گذاری‌های داخلی هستند و مجوزها را آنها صادر می‌کنند.

فارس: صدور مجوز سرمایه‌گذاری خارجی با چه کسانی است؟

مجوز صدور سرمایه‌گذاری توسط وزارت اقتصاد صادر می‌شود و در زمینه سرمایه‌گذاری داخلی تفاهمنامه مشترک با دستگاه‌های دیگر امضا می‌کنیم اما در نهایت دریافت مجوز و کارهای قانونی در این زمینه با دستگاه‌های مذکور است.

فارس: در جذب سرمایه‌گذار خارجی در گیلان تا چه حد موفق بوده‌اید؟

تاکنون تفاهمنامه‌های خوبی در زمینه سرمایه‌گذاری خارجی در گیلان منعقد شده است.

کشورهای آلمان، کانادا و ایتالیا تفاهمنامه سرمایه‌گذاری در گیلان را امضا کرده‌اند و تلاش ما هدایت آنها به طرف منطقه آزاد انزلی است که می‌توانند از معافیت 20 ساله این منطقه استفاده کنند.

فارس: وضعیت سرمایه‌گذاری گیلان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

در سال‌های برنامه پنجم توسعه باید به متوسط هشت درصد رشد نرخ اقتصادی در کشور برسیم و برای تحقق این امر یک‌هزار میلیارد دلار سرمایه‌گذاری پیش‌بینی شده است.

گیلان با توجه به تولید ناخالص ملی می‌تواند نقش مهمی در تحقق این سرمایه‌گذاری داشته باشد اما اکنون تولید ناخالص ملی استان در سطح پایینی قرار دارد و باید از ظرفیت‌های استان بیشتر استفاده شود.

فارس: چرا تاکنون از ظرفیت‌های بالقوه گیلان برای جذب سرمایه‌گذاری بیشتر و رسیدن به تولید ناخالص ملی استفاده نشده است؟

منطقه آزاد انزلی یکی از فرصت‌های سرمایه‌گذاری گیلان محسوب می‌شود که باید از آن نهایت استفاده برده شود.

دریای خزر در حوزه گیلان نیز یکی از فرصت‌های بسیار مهم سرمایه‌گذاری است در حالی که تاکنون هیچ استفاده موثری از آن نشده است.

66 درصد جمعیت جهان در فاصله 60 کیلومتری دریا زندگی می‌کنند و در گیلان حدود 90 درصد جمعیت در نزدیکی دریا هستند.

دریای خزر دارای توانمندی‌های زیادی است که ما تنها از یک درصد توانمندی آن استفاده می‌کنیم و 99 درصد ظرفیت خالی وجود دارد.

فارس: منظورتان ایجاد حمل و نقل دریایی است؟

بله، 554 کیلومتر خط عرضی دریای ما از آستارا تا استان گلستان است اما خط حمل و نقل دریایی نداریم.

900 کیلومتر در دریای شمال ساحل آبی داریم اما خط حمل و نقل دریایی وجود ندارد در حالی که هزینه حمل و نقل دریایی به اندازه هزینه جاده‌ای نیست و ارزان‌ترین حمل و نقل جهان است.

انتهای پیام/2300/ذ40/ظ1004

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید
نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول