اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

تعلیم و تربیت  /  آموزش و پرورش

فارس گزارش می‌دهد

مدارس کپری معدن استعدادهای ناب در چاه‌دادخدا

مدارسی که فردا به روی نونهالان این مرز و بوم در بخش مرکزی و چاه‌دادخدای شهرستان قلعه‌گنج بازگشایی می‌شود، معدن استعدادهای ناب است که نیاز به حمایت دولتمردان و خیران دارند.

مدارس کپری معدن استعدادهای ناب در چاه‌دادخدا

به گزارش خبرگزاری فارس از قلعه‌گنج، هر ساله با آغاز ماه مهر امید فراوانی در چهره دانش‌آموزان مقاطع مختلف در کلاس‌های بالاتر دیده می‌شود، اما این امید در بعضی از روستاهای قلعه‌گنج به وعده‌ها دل خوش کردند.

در حالی که خبرهای خوشحال‌کننده موفقیت این استعدادهای ناب در همین مدارس کپری به گوش می‌رسد، لیکن نبود امکانات آموزشی در برخی از این روستاها داغ محرومیت را بر چشمان هر بازدید کننده‌ای گذاشته است.

بخش چاه‌دادخدا که از روستای تمگران تا ناگ رمشک بیش از 200 کیلومتر فاصله دارد و با جمعیتی بالغ بر 36 هزار نفر بزرگترین بخش استان کرمان از لحاظ وسعت است، هنوز یک اداره مستقل آموزش و پرورش ندارد هر چند در این بخش هیچ اداره‌ای دایر نشده است.

روستاهایی که بعضاً خانوار آنها به 40 خانوار نیز می‌رسند و از نعمت آموزش در مدرسه مستحکم برخوردار نیستند و دانش‌آموزان هر روز با کوله‌ای از جنس درد به سوی کپرهایی روانه می‌شوند که حلقه گمشده محرومیت‌ها است، سقف آن آسمان و صندلی آنها سوخته آفتاب و اینگونه مشق آینده‌سازی می‌کنند و در طول این سال‌ها پزشکانی را تحویل جامعه می‌دهند.

از آن طرف کاهش زاد و ولد در روستاها و مهاجرت به شهرها آمار دانش‌اموزان را در مقطع راهنمایی کاهش داده و در 25 روستا نیز مدارس این مقطع در سال جدید تحصیلی تعطیل شده‌اند.

مشکلات فراوان فراروی آموزش و پرورش کمر این نهاد تربیتی و خدمتگزار را زیر این همه کمبود خم کرده است و چاره‌ای جز مدد از خیران مدرسه‌ساز و نیکوکاران ندارند.

مجبوریم هزینه تحصیل فرزندمان را بدهیم اما با کدام پول

احمد نارویی، ساکن روستای زیارت گیاهان می‌گوید: امسال برای ثبت‌نام فرزندم در مدرسه شبانه‌روزی باید 330 هزار تومان بدهیم و یک کشاورز ساده از کجا توان پرداخت این مبلغ را دارد.

وی به خبرنگار فارس گفت: اگر به فرزندمان اجازه تحصیل ندهیم سبب سرافکندگی بین هم‌سن و سالان خود در روستا می‌شود و مجبور هستیم با قرض و بدهی این فرصت را از او نگیریم، استعداد داریم، اما پول نداریم.

التهاب کودکان و نوجوانان برای رفتن به مدرسه با خرید کیف و کفش و کتاب در این روزها آغاز شده است و دست مادرها را گرفته‌اند و به فروشگاه‌های لوازم‌التحریر و کیف و کفش می‌روند، اما مگر قدرت خرید این همه خواسته را با این اندک درآمد دارند.

70 درصد قبولی و نگاه ویژه خیران مدرسه‌ساز  کلید حل مشکلات

خسرو اباذر، مدیر آموزش و پرورش قلعه‌گنج اظهار داشت: خیران مدرسه‌ساز باید این مناطق را دریابند و استعدادهای ناب این خطه زرخیز را کمک کنند.

وی متذکر شد: امسال در بعضی از مدارس به لحاظ روش نوین آموزش و کمبود دانش‌آموزان مدارس مقطع راهنمایی تعطیل شده‌اند که با تجمیع مدارس امیدواریم تا حدودی رضایت مردم را کسب کنیم.

اباذر افزود: در مرکز شهر قلعه‌گنج نیز از کمبود فضای آموزشی رنج می‌بریم و با دو شیفته کردن مدارس و نهایت کاربری امسال را آغاز می‌کنیم.

وی عنوان کرد: امسال قبولی ما در مقطع متوسطه به 70 درصد رسیده است که از رشد سه برابری برخوردار شدیم و این نشان از همت و ارتقای سطح آموزشی شهرستان دارد.

اباذر بیان داشت: امسال حدود 64 نفر از این شهرستان در دانشگاه فرهنگیان پذیرفته شده‌اند که این میزان تاکنون بی‌سابقه بوده است.

وی یادآور شد: امسال 10 نفر رتبه زیر یک‌هزار در کنکور سراسری داشته‌ایم که یک نفر ‌پزشکی قبول شده است که جای بسی تقدیر دارد و باید از این تلاشگران عرصه علم آموزی به نحو شایسته‌ای تجلیل تا الگوسازی شود.

امام جمعه قلعه‌گنج نیز به خبرنگار فارس گفت: با توجه به گزارشات مردمی که به دست ما رسیده است، بیش از 14 مدرسه کپری در روستاهای این شهرستان داریم که در این مورد باید اقدامات ویژه‌ای انجام شود.

حجت‌الاسلام احمد نجنو بیان داشت: مدارس کپری حلقه نامطلوب محرومیت را در روستاهای این شهرستان نجوا می‌کند که باید سریعتر این حلقه برطرف شود. 

مسئولان با یک چشم به مناطق نگاه کنند

ایوب فلاحی، فرماندار قلعه‌گنج نیز در گفت‌گو با خبرنگار فارس اذعان داشت: تلاش دولت‌های گذشته و گروه‌های جهادی در منطقه چاه‌دادخدا صورت گرفته است و اکنون این منطقه نیازمند یک اداره آموزش و پرورش است.

وی ابراز کرد: این منطقه با جمعیت بالغ بر 36 هزار نفر و وسعت فراوان آن و فاصله با مرکز شهرستان و وجود استعدادهای ناب در مناطق روستانشین نشان داده است که می‌توان برای شکوفایی آنها قدم‌های بزرگی را برداشت.

فلاحی تصریح کرد: ارتقای نمایندگی در سال‌های گذشته مورد بحث دولت بوده و مصوب نیز شده بود، اما به دلیل لایحه دولت مبنی بر کوچک کردن ادارات و نهادها این اقدام عملیاتی نشد و سبب رکود در سطح آموزشی با وجود تلاش استعدادهای ناب منطقه شده است.

وی تأکید کرد: توقع مردم این است که دولت تدبیر و امید با توجه به تعداد دانش‌آموز و وسعت منطقه تبدیل نمایندگی به اداره را در دستور کار قرار دهد، زیرا شکوفایی این استعدادها بزرگترین خدمت به آینده منطقه است.

با بررسی‌های به عمل آمده و میدانی از مدارس سطح شهرستان قلعه‌گنج بسیاری از مدارس عمر ساخت آنها به بیش از 20 سال می‌رسد که ترک‌های دیوار کلاس‌ها گاهی نشستن بر روی نیمکت‌ها را دلهره‌آور می‌کند، مدارسی مانند روستای ناصرآباد و چاه سنگی که همیشه هر رهگذری آنها را می‌بیند.

باید بگویم اکنون در این شهرستان حدود 40 مدرسه با بیش از 20 سال عمر و 14 مدرسه کپری از جنس برگ درخت خرما وجود دارد.

مدارسی که فردا به روی نونهالان این مرز و بوم در بخش مرکزی و چاه‌دادخدای شهرستان قلعه‌گنج بازگشایی می‌شود نیاز به حمایت دولتمردان و خیران دارند.

بخش چاه‌دادخدا با جمعیتی بالغ بر 36 هزار نفر و حدود 7 هزار دانش‌آموز با فاصله 70 کیلومتری از مرکز شهرستان نیاز به مستقل شدن دارد، جایی که امروز معدن استعدادهای ناب است.

..............................

گزارش از علی اکبرزاده

.............................

انتهای پیام/80004/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول