اخبار فارس من افکار سنجی دانشکده انتشارات توانا فارس نوجوان

استانها

برای تصدی وزارت ورزش با من صحبت شد، نپذیرفتم/ ثمره اقدامات کفاشیان را چند سال بعد می‌بینید

مهدوی: زدوبندهای فوتبال با منش کفاشیان سازگار نیست/ هرجا درجا زدیم پای سیاست در میان بود

مدیرعامل سابق باشگاه مس کرمان با بیان اینکه زدوبندهای فوتبال با منش کفاشیان سازگار نیست، گفت: هرجا درجا زدیم پای سیاست در میان بود.

مهدوی: زدوبندهای فوتبال با منش کفاشیان سازگار نیست/ هرجا درجا زدیم پای سیاست در میان بود

به گزارش خبرگزاری فارس از کرمان، سید ابوالحسن مهدوی، مدیرعامل سابق باشگاه مس کرمان در گفت‌وگو با خبرنگار فارس به بیان نقطه نظراتش در زمینه وضعیت کلی ورزش در کشور و استان کرمان پرداخت.

گفته می‌شود که وی یکی از گزینه‌های معاونت وزارت ورزش و جوانان در دولت تدبیر و امید است.

فارس: شما یکی از مدیران باسابقه ورزش در استان کرمان و کشور هستید و تجربیات فراوانی را در ادوار مختلف مدیریت ورزشی خود به دست آوردید، لطفاً در زمینه وضعیت کلی ورزش در کشور صحبت کنید.

باید عنوان کنم که اگر برخی تیم‌های ما در مسابقات برون‌مرزی خوش درخشیدند و مدال کسب کردند، این مهم حاصل کار یک روز و دو روزه نبود، ورزش با برنامه 10 و 12 ساله به موفقیت می‌رسد.

ما هرجا کارمان لنگ می‌زند پای سیاست در میان است، نگاه شایسته‌سالاری را نمی‌توانیم، باب کنیم و طیف‌های سیاسی کاری به توانمندی افراد ندارند و به راحتی آنها را از صحنه خارج می‌کنند.

چرا در بعد بین‌المللی ورزش فدراسیون‌های ما تعلیق و تهدید به تعلیق شدند، تصور می‌کنم استان کرمان نیز به تبع کشور وضعیت مناسبی در ورزش نداشته باشد، اما امیدوارم به زودی با انتخاب وزیر ورزش و جوانان، ورزش کشور در مسیر خودش حرکت کند و بار دیگر آرامش به ورزش بازگردد.

فارس: چندی پیش اخباری مبنی بر انجام مذاکرات با شما برای تصدی‌گری وزارت ورزش و جوانان منتشر شد در این زمینه چه اظهارنظری دارید؟

این مسئله را در همان زمان انتشار اخبار و شایعات تکذیب کردم، البته دوستان برای این مسئله صحبت کردند، چرا که من در ستاد و کمیته ورزش دکتر روحانی حضور داشتم، اما مخالفت کردم، چرا که معتقد هستم گزینه‌های دیگری هستند که از ابوالحسن مهدوی توانمندی بهتر و بیشتری دارند؛ هر چند در این بین از سوی برخی دوستان برای تصد‌ی‌گری یکی از معاونت‌های وزارت ورزش و جوانان تحت فشار هستم.

فارس: شما در مدیریت ورزش دوران زیادی فعالیت داشته‌اید و خیلی‌ از شما به عنوان یکی از مدیران موفق در ورزش یاد می‌کنند از نظر شما فاکتورهای موفقیت یک مدیر در ورزش چیست؟

امروزه ورزش یک مقوله اجتماعی است در دنیای امروز همگامی شاخص‌های توفیق با مسائل اجتماعی همگون است، امروز ورزش نیز در کنار شاخص‌های توسعه همچون بهداشت، مسکن، ارتباطات و ... قرار گرفته و این مسئله حکایت از اهمیت زیاد ورزش در دنیای امروز دارد.

یک مدیر ورزشی برای موفقیت در ورزش قبل از هر چیز باید از ورزش شناخت مناسبی داشته باشد، یکی از انتقاداتی که در چند سال گذشته به ورزش کشور داشتم، استفاده از افراد سیاسی در رأس هرم ورزش کشور بود، اشخاصی که نه ورزشکار بودند و نه مدیر ورزشی. در کمیته ورزش انتخاب وزیر در دولت روحانی، 22 شاخص برای انتخاب وزیر ورزش تعیین شد که مهم‌ترین آن همین مسئله شناخت مدیر از جامعه ورزش است.

وقتی به برنامه‌ریزی کشور چین در بحث ورزش نگاه می‌کنید، متوجه می‌شوید که چینی‌ها در سال 1996 میلادی برنامه‌ریزی 12 ساله‌ای را برای موفقیت در المپیک طراحی و به اجرا گذاشتند که در نهایت طی سه دوره المپیک و در سال‌های 2000، 2004 و 2008 میلادی به ترتیب عناوین سوم، دوم و قهرمانی المپیک را به دست آوردند.

تمام این افتخارات برای چینی‌ها در سایه برنامه‌ریزی به دست آمده است، اما ما برنامه‌ریزی نداریم و برای ارائه آمار، وقت و هزینه بیت‌المال را صرف نوشتن برنامه جامع کتاب ورزش کشور می‌کنیم و سپس آن را در قفسه کتابخانه‌های وزارتخانه می‌گذاریم تا خاک بخورد؛ به نظر من اگر خواهان موفقیت در ورزش هستیم، قبل از هر چیز باید برنامه‌محور باشیم.

فارس: مدیریت در باشگاه مس و تربیت‌بدنی سختی‌های خاص خودش را دارد و شما مدیریت هر دو را تجربه داشته‌اید، مسئولیت داشتن در کدام مجموعه سخت‌تر است؟

به اینکه مدیریت در باشگاه مس و یا تربیت‌بدنی کرمان کدام یک سخت‌تر است، اعتقادی ندارم، نگاه کنید که وقتی کارگری در عمق 400 متری معادن باب نیرو مشغول کار است، قطعاً امرار معاش و کسب روزی حلال هدف وی نمی‌تواند باشد، بلکه عشق و علاقه او است که می‌تواند به عنوان یک رکن مهم عامل و نیروی انگیزه این کارگر برای کار کردن به بهترین نحو ممکن باشد.

من هم زمانی که در باشگاه مس و یا تربیت‌بدنی بودم به سختی کار نگاه نمی‌کردم و قبل از هر چیز عشق و علاقه‌ام به ورزش و پس از آن انجام مسئولیت اولویت کاری‌ام بود.

فارس: ورزش کرمان طی چند سال گذشته در لیگ‌های مختلف و معتبر کشور نماینده شایسته‌ای را به خود ندیده است، حتی تیم فوتبال مس نیز این روزها حال و روز خوبی در لیگ برتر ندارد و نتایج این تیم نگرانی‌های خاصی را برای اهالی ورزش به دنبال داشته است، به نظر شما نقص و مشکل از کجاست؟

در ورزش برنامه‌ریزی و مدیریت از ارکان مهم و تأثیرگذار موفقیت محسوب می‌شوند؛ در این بین مسائل مالی نیز 40 تا 50 درصد از این موفقیت هستند، اما اینکه ما تمام موفقیت ورزش را به پای اعتبارات و مسائل مالی بنویسیم، اشتباه بزرگی است.

مدیر اگر تأثیرگذاری خود را در ورزش و پیشبرد اهدافش داشته باشد، بسیاری از مشکلات در ورزش برطرف می‌شود، به نظر من بی‌پولی هرگز سد راه موفقیت در ورزش نیست، بلکه سوءمدیریت و استفاده از مدیران غیرمتخصص مشکل ورزش ما بوده است.

توانمندی یک مدیر تأثیرگذاری‌اش از اعتبارات و منابع مالی در ورزش بیشتر است، اگر در ورزش ثبات مدیریت باشد و این مدیر فرصت لازم برای اجرای برنامه‌هایش را داشته باشد، قطعاً موفقیت و پیروزی پیامد آن است و در انتخاب مدیر ورزشی استان باید حساسیت به خرج داده شود.

فارس: کلنگ ورزشگاه شهدای مس در دوران مدیریت شما در باشگاه مس به زمین زده شد و پس از شما چندین و چند مدیر صندلی مدیریت این باشگاه را به خود دیدند و رفتند، چرا هنوز این استادیوم تکمیل نشده است؟

من زمانی که مدیریت باشگاه مس را پذیرفتم با این ذهنیت به باشگاه آمدم که برنامه‌ریزی عامل موفقیت این باشگاه در سطح کشور شود در این بین در بحث فنی جلال چراغ‌پور، یکی از تئوریسین‌های برتر کشور را به کرمان آوردم تا با مربیان استان کار کند، حتی مقدمات اعزام 15 نفر از مربیان استان به کشور آلمان در دوران مدیریت من انجام گرفت و مبلغ 15 میلیون تومان به عنوان پیش‌پرداخت ثبت‌نام در آن سال‌ها به حساب آکادمی فوتبالی در کشور آلمان واریز شد تا مربیان استان در مرکز آموزش نوین فوتبال با علم و دانش روز آشنا شوند.

به خاطر دارم که باشگاه در آن زمان در دو اتاق استیجاری در میدان ژاندارمری مستقر بود و این دفتر و تشکیلات کنونی را در اختیار نداشت، اما با رایزنی صورت گرفته، توانستیم ساختمان کنونی که در نوع خود میان باشگاه‌های کشور کم‌نظیر است را شبانه در اختیار بگیریم و دفتر و تشکیلات رسمی باشگاه صنعت مس را در این مکان فعلی مستقر کنم.

در مورد ورزشگاه نیز باید بگویم که پیش‌بینی یک استادیوم 70 هزار نفری را برای ورزشگاه شهدای مس داشتم، این ورزشگاه در فاز نخست باید ظرفیت 30 هزار نفری را در خود پذیرا باشد و در فاز دوم با اضافه شدن ظرفیتی 40 هزار نفری در مجموع 70 هزار نفر تماشاچی را در خود بگنجاند، اما به دلیل اتفاقاتی که خیلی‌ها در جریان آن هستند، من از باشگاه مس کنار رفتم و این پروژه تا مدت‌ها تعطیل شد، حتی مسئولیت پروژه نیز در آن زمان به شهرداری کرمان سپرده شد.

در حال حاضر با توجه به حضور مرادعلیزاده در رأس شرکت ملی مس و توان و شاخصه‌های مدیریتی که از وی سراغ دارم، مطمئن هستم این ورزشگاه به زودی با تأمین اعتبار لازم ساخته می‌شود و مورد بهره‌برداری قرار می‌گیرد.

فارس: شما با علی کفاشیان، رئیس فدراسیون فوتبال رفاقت دیرینه‌ای دارید و این دوستی موجب شد تا وی چند سال قبل حکم مشاوره ریاست فدراسیون فوتبال را به نام شما بزند؛ به عنوان مشاور کفاشیان چرا فدراسیون طی چند ماه گذشته نتوانسته، برنامه‌ریزی مناسبی را برای انجام بازی‌های تدارکاتی و اردوی آماده‌سازی برای تیم ملی تا پیش از اعزام به جام جهانی داشته باشد؟

در کشور ما به جایگاه مشاور نگاه خوبی نشده است؛ در حالی که در خیلی از کشورهای پیشرفته نقش مشاور حتی از معاون یک مدیر بیشتر است، یک مشاور خوب با نظراتش می‌تواند راهکارهای بسیار خوبی برای موفقیت یک مجموعه ارائه دهد.

البته در پاسخ به این سئوال باید عنوان کنم که مشکلات مالی بزرگترین مانع در برابر برگزاری مسابقات تدارکاتی و اردوهای آماده‌سازی برای تیم ملی فوتبال کشورمان است، فیفا پس از صعود تیم ملی به جام جهانی مبلغ قابل توجهی را به تیم‌های صعودکننده اختصاص داد که این مبلغ بنا به برخی دلایل غیرورزشی و تحریم بانک‌های ما تاکنون به حساب فدراسیون واریز نشده است.

فارس: نظر شما در ارتباط با کفاشیان چیست؟ آیا عملکرد وی را مثبت ارزیابی می‌کنید؟

علی کفاشیان فردی مثبت و دلسوز است، وی در فوتبال و در بخش زیربنایی اقدامات بسیار خوبی انجام داده است و ثمره این اقدامات طی چند سال آینده در فوتبال ما به بار می‌نشیند.

در مجموع عملکرد وی قابل تقدیر است، چرا که فدراسیون وی در رده‌های مختلف سنی و بزرگسالان موفقیت‌های خوبی داشت، اما من به عنوان مشاور بارها به وی گفته‌ام که از سمت ریاست فدراسیون استعفا کند، چراکه معتقدم روحیات کفاشیان با فوتبال ما سازگاری ندارد، فوتبال ما آلوده است و زد و بندهای زیادی در آن رواج یافته است که این مسائل با روحیات و منش بالای کفاشیان سازگاری ندارد.

فارس: طی یکی دو سال اخیر اختلافات علی‌آبادی و افشارزاده، رئیس و دبیر کمیته ملی المپیک بارها و بارها خبرساز شده است؛ از نظر شما ریشه این اختلافات چه چیزی است؟

به نظر من این اختلافات ریشه در میز و صندلی قدرت دارد، چندی قبل نیز در مصاحبه‌ای عنوان کردم که آقایان دعوا نکنید، اگر ورزش کشور در گوانگجو و یا مسابقات بین‌المللی دیگر موفقیتی را به دست آورد، این پیروزی و موفقیت‌ها حاصل کار یک شبه نبوده است.

آقایان تمایل زیادی دارند تا این موفقیت‌ها را به نام یکدیگر مصادره کنند، به نظر من ورزش خُم رنگرزی نیست، موفقیت در ورزش به برنامه چندین و چندساله نیاز دارد، تمام این داستان‌ها ریشه در میز قدرت و ریاست کمیته ملی المپیک دارد که امیدوارم با انتخاب افرادی توانمند بار دیگر کمیته ملی المپیک روزهای خوب و همراه با آرامشی را تجربه کند.

فارس: از شما به عنوان یکی از بزرگان هندبال کرمان نام برده می‌شود، این رشته ورزشی نیز همچون خیلی از تیم‌های ورزشی کرمان در کشور حال و روز سابق را ندارد، در این زمینه چه اظهار نظری دارید؟

هندبال کرمان با مربیگری من و در دورانی که تیم‌های منتخب در کشور فعال بودند، چندین بار عناوین قهرمانی و نایب قهرمانی کشور را به دست آورد، اما از زمانی که باشگاه‌ها در هندبال کشور ایجاد شدند و تصمیم بر آن شد که دو تیم از کرمان در هندبال کشور حضور داشته باشند، مشکلات زیادی در این رشته به وجود آمد.

علت این مسئله هم عدم فرهنگ رقابت سالم است، هندبالی‌های کرمان از هنگامی که با هم رقیب شدند، دشمن هم شدند و این مسئله موجب شد تا هندبال کرمان با روزهای اوج خود فاصله بگیرد، با توجه به اینکه همه این نکات را به بزرگان هندبال کرمان یادآور شده بودم، اما آنها به حرف من توجه نکردند و این مسئله رخ داد، همین اختلافات حتی در ادامه موجب شد تا استعدادهای هندبال کرمان استان را ترک کنند و به تیم‌های دیگری در سطح کشور بپیوندند.

فارس: پس از مرحوم جهانشاهی و نظریه، مهدی محمدی یکی دیگر از بزرگان فوتبال کرمان از بین ما رفت. در این زمینه چه صحبتی دارید؟

با محمدی هم سن و سال هستم، خاطرات فراوانی از دوران جوانی در ورزش کرمان با وی دارم، غم و غصه نتایج مس و شرایط تیمی که در این فصل گام به مسابقات نهاد، یکی از دلایل حمله قلبی وی بود.

به نظر من مهدی غم و ناراحتی‌های تیم را در درون خودش تخلیه می‌کرد و نتیجه‌اش از دست رفتن جان وی شد، حتی خانواده وی می‌توانند، مدعی این مسئله باشند که تشکیلاتی که تیم را قبل از مسابقات بست، وی را از آنها جدا کرده است.

به نظر من وی از نظر اخلاقی در جایگاه ویژه‌ای قرار داشت و در بین مربیان با دانش فوتبال کرمان قرار داشت، نبود مهدی محمدی ضربه سنگینی برای فوتبال کرمان است، هر چند که وی در قلب تک تک اهالی ورزش و به ویژه فوتبالی‌ها جای دارد.

فارس: در پایان اگر صحبت خاصی هست، بفرمایید.

سپاس و تشکر از خبرگزاری فارس و امیدوارم ورزش کرمان یک بار دیگر به دوران اوج و پیروزی خود بازگردد.

....................................

گفت‌و‌گو از عباس آقاملایی

....................................

انتهای پیام/80011/ذ40/د1000

این مطلب را برای صفحه اول پیشنهاد کنید

اخبار مرتبط

نظرات
دیدگاه های ارسال شده توسط شما، پس از تایید توسط خبرگزاری فارس در وب سایت منتشر خواهد شد پیام هایی که حاوی تهمت یا افترا باشد منتشر نخواهد شد
Captcha
لطفا پیام خود را وارد نمایید.
پیام شما با موفقیت ثبت گردید.
لطفا کد اعتبارسنجی را صحیح وارد نمایید.
مشکلی پیش آمده است. لطفا دوباره تلاش نمایید.

پر بازدید ها

    پر بحث ترین ها

      بیشترین اشتراک

        اخبار گردشگری globe
        تازه های کتاب
        اخبار کسب و کار تریبون
        همراه اول